پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۶۲۱
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹
یک رسانه نوشت حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام چندی پیش میزبان یک هیات عراقی بوده و عدم رعایت آداب دیپلماتیک و شان کشورمان در این میزبانی خبرساز شده و مورد انتقاد رسانه‌های این استان قرار گرفته است.
شعار سال: داستان از این قرار است که بهرام‌نیا چندی پیش در راس هیاتی متشکل از برخی معاونین و مدیران کل استان ایلام به استان میسان عراق سفر کرد و چند روزی میهمان، همتای عراقی خود در آن استان بود. در خلال این سفر در راستای توسعه تجارت از مرز‌های استان ایلام و ایجاد بازارچه‌های مرزی و برگزاری نمایشگاه در میسان، گفتگو‌هایی صورت گرفت و ادامه مذاکرات به آینده موکول شد. با این حال اخبار قابل توجهی از این توافقات یا پیگیری آن‌ها منتشر نشده است.

تا اینکه استانداری ایلام اخیرا خبر دیدار مشاور استاندار میسان با استاندار ایلام را منتشر کرده است. جالب آنکه آقای استاندار به همراه هیاتی از معاونین استاندار و چند فرماندار و مقاماتی از استانداری، به میزبانی مشاور همتای عراقی خود نشسته است. شخص استاندار با اشاره به این دیدار، در یک جلسه اشاره کرده که در این ملاقات در خصوص بازگشایی یک گذرگاه مرزی با طرف عراقی، مذاکره شده است. عکس‌هایی که از این نشست منتشر شده نشان می‌دهد استاندار ایلام و مشاور استاندار میسان در حضور شماری از مقامات استانی، و در موقعیتی برابر، دیدار و گفتگو کرده‌اند. وضعیتی که با انتقاد فعالان رسانه‌ای مواجه شده است.

مذاکره درباره هر موضوعی ضرورتا باید میان مقامات هم‌سطح صورت گیرد تا علاوه بر حفظ شان ملت‌های طرفین، دو طرف از اختیارات مساوی در تصمیم‌گیری برخوردار باشند. ملاقات با مقامات بالاتر در چارچوب عرف دیپلماتیک با موضوع مذاکره در خصوص موضوعات جاری صورت نمی‌گیرد. تسلیم پیام و استوارنامه از جمله موضوعاتی هستند که در دیدار‌های دیپلماتیک با مقامات بالاتر از مقام میهمان، مطرح می‌شوند. قاعده‌ای که به طور عجیبی از سوی استانداری ایلام نادیده گرفته شده است.

اقدام استانداری میسان در فرستادن یک مشاور به ایلام برای ادامه مذاکراتی که از سوی شخص استاندار ایلام در عراق پیگیری شده، در حقیقت تحقیر شأن دکتر بهرام‌نیا به عنوان یک استاندار ایرانی است و این سهل‌انگاری می‌تواند در ابعاد ملی اثرگذار باشد.


دیدار سوال برانگیز استاندار ایلام با مشاور همتای عراقی خود!

جا دارد دولت انقلابی و به ویژه وزارت امور خارجه نسبت به این گونه رخداد‌ها حساسیت لازم را به خرج داده و در آینده مانع توهین‌هایی از این دست نسبت به ملت شریف ایران شوند. ضمن آنکه این توقع از استانداری ایلام و شخص استاندار محترم وجود دارد که در خصوص این رخداد تلخ توضیحات خود را ارائه کنند تا شفاف‌سازی لازم درباره علت این سفر و همچنین دلیل این نشست نامتعارف صورت گیرد. چراکه مذاکره در خصوص یک گذرگاه مرزی از سوی دیگر مقامات استانی نیز قابل انجام بوده و باید مشخص شود که استاندار با چه توجیهی چنین ملاقاتی را پذیرفته است.

استاندار و‌مسئولین استانداری ایلام باید در استقبال از مشاور استاندار میسان و جلسات به شدت از جایگاه و شان مقامات کشور که هرگز قابل قیاس با دولت عراق نیست، مراقبت کنند.

مشاور جایگاهی تشریفاتی است و از نظر عرف دیپلماتیک باید سطح آن مشخص شود، باید مراقب بود که به خاطر بازگشایی مرز، ولو اینکه مشاور نماینده استاندار میسان هم قلمداد شود، که بعید است، ولی باید در سطح عرف دیپلماتیک وی رفتار شود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری صاحب خبر، تاریخ انتشار:۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۵۳۸۴۰۲۳۷، www.sahebkhabar.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین