پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۹۹۶۳
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
فعال و تحلیلگر سیاسی گفت: مهرداد لاهوتی گفت: نمی‌دانیم اراده حاکمیت چگونه است و چه میزان اختیارات به تیم مذاکره‌کننده داده شده است.
شعار سال: در چند روز اخیر شایعاتی مبنی بر استعفای علی باقری از مسئولیتش در تیم مذاکره‌کننده به گوش رسید؛ موضوعی که البته تأیید نشد، اما همین موضوع بهانه‌ای شد تا نگاهی به عملکرد تیم مذاکره بیندازیم.

مهرداد لاهوتی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع گفت: «تصمیم‌سازی در مذاکرات ربطی به دولت‌ها ندارد. برخی تصور می‌کنند تیم مذاکره‌کننده، آقای باقری یا آقای امیرعبداللهیان هستند که درباره محتوای مذاکرات تصمیم می‌گیرند در صورتی که اصلا این‌طور نیست و تصمیم درباره مذاکرات در شورای عالی امنیت ملی گرفته می‌شود که خلاصه‌ای از حاکمیت در آنجا حضور دارند و بر اساس قانون اساسی تصمیمات این شورا بعد از تأیید رهبر انقلاب ابلاغ می‌شود. دولت در امر مذاکرات واسطه‌ای بین حاکمیت و طرف‌های مذاکرات است. حالا باید دید شورای عالی امنیت ملی چه اختیاراتی به تیم مذاکره کننده داده و البته چه محدودیت‌هایی را برای آن‌ها تعیین کرده است».

او ادامه داد: «در دور اول مذاکرات در دولت آقای روحانی اراده حاکمیت بر به نتیجه‌رسیدن بود؛ وقتی ترامپ در آمریکا روی کار آمد دیگر اراده مذاکره وجود نداشت، اما بعد از آنکه دولت آمریکا تغییر کرد و بایدن روی کار آمد اراده اصل مذاکرات بود، اما نه به آن شکلی که در دوره اول مذاکرات در دولت اول آقای روحانی دیده می‌شد و واقعیت این است که مذاکراتی که آقای عراقچی انجام می‌داد سخت بود، زیرا اختیار لازم را نداشت. حالا هم نمی‌دانیم اراده حاکمیت چگونه است و چه میزان اختیارات به تیم مذاکره‌کننده داده شده است».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «ممکن است درباره مذاکرات اختلاف نظر‌هایی وجود داشته باشد که طبیعی است، اما اگر اراده حاکمیت به نتیجه‌رسیدن مذاکرات باشد، باید همه از این تصمیم حمایت کنیم؛ فارغ از نگاه‌های سیاسی و جناحی‌مان. به هر حال برجام چه دوست داشته باشیم یا نه، اتفاق بزرگی بود که احیای برجام هم می‌تواند اثرات بسیار مفیدی در شرایط کنونی بگذارد. حداقل فایده برجام که بسیار بزرگ بود، رفع تحریم‌های شورای امنیت بود. امروز فقط از سوی آمریکا تحریم هستیم، اما در آن زمان تحریم‌ها وجه الزام‌آور بین‌المللی داشت».

لاهوتی در پایان گفت: «امیدوارم مرتکب اشتباه استراتژیک نشویم مانند دوران آقای احمدی‌نژاد که او قطعنامه‌ها را کاغذپاره می‌نامید و در پایان امیدوارم که اختیار لازم به تیم مذاکره‌کننده داده شود تا کار تمام شود و با احیای برجام تحریم‌ها رفع شود».
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، تاریخ انتشار:۲۹ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۳۴۲۳۰، www.didbaniran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین