پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۹۳۵
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷
به این دلیل که شهرداری در داخل شهر به صورت جدی با عرضه و کشتار دام غیر مجاز برخورد می‌کند افراد این اقدام را خارج از محدوده شهری انجام می‌دهند و در آن مناطق نیز برخورد جدی صورت نمی‌گیرد. سوال همچنان باقی است به هر حال این وضعیت واقعا جای سوال دارد که چرا در این روز‌هایی که با تهدید بیماری تب کریمه کنگو مواجه هستیم و تعدادی از هموطنان را نیز درگیر کرده و دو نفر نیز جان خود را از دست داده اند، باید شاهد این گونه صحنه‌ها باشیم.
شعار سال: کنار جاده بعد از عوارضی مشهد - فریمان غوغایی برپاست! خودرو‌های شخصی پشت سر هم به آن سمت می‌روند، جایی که با بنر بزرگی که روی آن نوشته «گوسفند زنده» جلب توجه می‌کند. بوی بدی در فضا پیچیده، خون‌ها در خاک ریخته شده، دل و جگر آویزان و لاشه گوسفندان ذبح شده هر کدام در گوشه‌ای از خاک افتاده و سفره بزرگی که برای مگس‌ها پهن شده است! این جا سلامت و بهداشت ذبح شده، آن هم در روز‌هایی که تهدید تب کریمه کنگو بیشتر از هر زمان بر سر شهر سایه انداخته است! یکی از افراد گوسفند بی زبان را بدون این که آبی به آن بدهد روی خاک انداخته و چاقو به گردن گوسفند گذاشته و ناگهان خون‌هایی که همه جا پخش می‌شود. لاشه گوسفند در میان زمین خاکی و کثیف آویزان می‌شود، آن طرف‌تر یک نفر دیگر ایستاده و مشغول پوست کردن گوسفندان سر بریده است، پس از پوست کردن، لاشه را به داخل وانتی می‌اندازد و لاشه گوسفند سربریده دیگری را آویزان می‌کند و حکایتی که تکرار می‌شود! اگر خریدار نیستی برو دنبال کارت تا مرا می‌بیند که با گوشی تلفن همراه درحال عکس گرفتن هستم، چاقو به دست از پشت صدایم می‌زند «هُو! از چی عکس می‌گیری؟ اگه خریدار نیستی برو دنبال کارت بذار کارمون رو بکنیم.» می‌گویم دنبال خرید گوسفندم. نگاهی می‌کند و ادامه می‌دهد: «اگر گوسفند می‌خوای همه پر گوشت هستن، فرصت رو از دست نده، هر کدوم رو می‌خوای بگو بیارم، غصه هم نخور همین جا برایت ذبح می‌کنم تا خیالت راحت بشه.»
 
ذبح بهداشت جلوی چشم ناظران!
 
به اطراف نگاه می‌کنم، تعداد زیادی از گوسفندان در زیر درختان، حتی توان بلند شدن را ندارند و آماده سلاخی هستند. کشتار غیرمجاز بیخ گوش اکیپ نظارتی شهرداری مشهد قسمت تلخ ماجرا این جاست! همه این اتفاقات و ذبح بهداشت و سلامتی و بازی با جان مردم بیخ گوش اکیپ نظارتی شهرداری مشهد رقم می‌خورد! خودروی اکیپ ویژه جمع آوری عرضه و ذبح غیر مجاز دام شهرداری مشهد در محل پارک است، اما بیشتر به مترسکی شباهت دارد! ناظران آن هم زیر درختی نشسته اند و در حال چای خوردن هستند و انگار برایشان مهم نیست چه اتفاق دردناکی برای سلامتی مردم در حال رخ دادن است. خط و نشان‌هایی که روی کاغذ ماند در حالی شاهد این اتفاقات هستیم که ۱۴ تیر مدیر کل دام پزشکی استان برای عرضه کنندگان دام خارج از کشتارگاه‌های غیر مجاز خط و نشان کشیده و گفته بود «افرادی که اقدام به کشتار غیرمجاز دام کنند لاشه دام توقیف می‌شود و با معدوم سازی نقره داغ می‌شوند.» خط و نشانی که البته مشاهدات ما نشان می‌دهد فقط روی کاغذ بوده است! مشاهدات عینی و میدانی مان از وضعیت کشتار غیرمجاز دام در مناطقی از مشهد را با مدیر کل دام پزشکی استان مطرح می‌کنیم.
 
ذبح بهداشت جلوی چشم ناظران!
 
دکتر اعلمی با تایید ذبح غیر بهداشتی دام در روز عید قربان می‌گوید: متاسفانه ناظران شهرداری و دام پزشکی را مورد ضرب و شتم قرار دادند، برای آن‌ها پرونده قضایی تشکیل شده است، تا جایی که امکان دارد برای افرادی که دام را به صورت غیر بهداشتی ذبح می‌کنند پرونده تشکیل شود، اما درباره جمع آوری دام دستورالعملی که وجود دارد، دوستان شهرداری مطابق آن عمل می‌کنند. وی با بیان این که نظارت بر ذبح دام در روز عید قربان به دلیل گستردگی کار سختی است، می‌افزاید: عرضه دام و کشتار در محل مدنظر که شما مطرح کردید خلاف بوده است، منتها آن منطقه خارج از محدوده شهری است و کسی هم مسئولیت آن را بر عهده نمی‌گیرد، این که چه سازمانی بخواهد عرضه دام و کشتار غیر مجاز در خارج از محدوده شهری را بپذیرد باید تعیین تکلیف شود، این که اکیپ شهرداری در محل بودند و هیچ عکس العملی نشان ندادند، جای تاسف دارد.
 
اعلمی تصریح می‌کند: در ایجاد چنین مواردی باید به دو واقعیت تلخ نیز توجه کرد، یکی مشکل فرهنگی است که با وجود هشدار‌های دام پزشکی و التماس از مردم که این کار را نکنید متاسفانه شاهد چنین صحنه‌هایی هستیم، هر چقدر اکیپ‌های دام پزشکی، شهرداری و نیروی انتظامی هم به این مکان‌ها اعزام کنیم باز هم جواب گو نیست، چرا که گستردگی زیادی دارند، نکته دیگر درباره این که بخواهیم این دام‌ها و لاشه‌ها را جمع آوری کنیم سوال من این است که بعد از جمع آوری این‌ها را کجا نگهداری کنیم؟ واقعیت این است که جمع آوری دام‌ها یک معضل وحشتناک است، این مسئله داستان زیادی دارد، وقتی موضوع به دستگاه قضایی کشیده می‌شود موضوع پیچیده‌تر هم می‌شود. وی می‌گوید: در روز عید قربان از نظر قانونی ما نمی‌توانیم به عنوان کشتار غیر مجاز دام برخورد کنیم، چرا که قانون در روز عید کمی موضوع کشتار را سهل گرفته، در قانون هم بیماری تب کریمه کنگو نیامده است، وقتی ورود می‌کنیم باید عین متن قانون رفتار کنیم، اما این دلیل نمی‌شود که، چون عید قربان است راحت بنشینیم و هیچ کاری نکنیم. همکاران ما می‌خواستند عرضه و کشتار داخل محدوده شهری نشود با این حال سید محسن رهنمایی مدیر کل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد نیز در گفتگو با یک رسانه درخصوص بی تفاوتی ناظران شهرداری مشهد در مقابل کشتار غیرمجاز دام در کنار جاده اظهار می‌کند: آن جا جزو محدوده شهری مشهد نیست، این که همکاران ما در آن محدوده چه کار می‌کردند باید بررسی شود، اما این که آن جا حضور داشتند به این دلیل بوده که نگذارند کشتار و عرضه دام غیر مجاز به داخل محدوده شهری کشیده شود. وی می‌افزاید: در روز عید قربان عرضه و کشتار غیر مجاز دام را شخصا در دو یا سه منطقه خارج از محدوده شهری مشهد مشاهده کردم، به هر حال این چالشی است که هر سال وجود دارد. دام پزشکی قطعا مسئولیت دارد رهنمایی در پاسخ به این سوال که بالاخره مسئولیت برخورد با عرضه و کشتار دام خارج از محدوده شهری بر عهده چه سازمانی است؟ می‌گوید: دام پزشکی قطعا مسئولیت دارد، بخشداری و دهیاری هم در این زمینه مسئولیت دارند. وی می‌افزاید: در سطح شهر مشهد کشتار غیر مجاز دام نداشتیم، اما عرضه وجود داشت، بر اساس توافقی با دستگاه قضایی به جمع بندی رسیده بودیم دام‌های عرضه شده را به محل کشتارگاه‌های مجاز انتقال دهیم تا اقدامات بعدی برای برخورد تصمیم گیری شود، طبق گزارشی که همکاران ما تا ساعت ۹ صبح روز عید قربان داده بودند حدود ۴۰ راس دام جمع آوری شده است. رهنمایی تاکید می‌کند: به این دلیل که شهرداری در داخل شهر به صورت جدی با عرضه و کشتار دام غیر مجاز برخورد می‌کند افراد این اقدام را خارج از محدوده شهری انجام می‌دهند و در آن مناطق نیز برخورد جدی صورت نمی‌گیرد. سوال همچنان باقی است به هر حال این وضعیت واقعا جای سوال دارد که چرا در این روز‌هایی که با تهدید بیماری تب کریمه کنگو مواجه هستیم و تعدادی از هموطنان را نیز درگیر کرده و دو نفر نیز جان خود را از دست داده اند، باید شاهد این گونه صحنه‌ها باشیم. این که هر کدام از سازمان‌های مسئول، توپ را به زمین دیگری بیندازند و از مسئولیت شانه خالی کنند، وضعیت را نه تنها سامان نمی‌دهد بلکه بر آشفتگی و افزایش این ناهنجاری می‌افزاید.
 
ذبح بهداشت جلوی چشم ناظران!
 
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری پیشخوان، تاریخ انتشار:۲۰ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۲۷۱۹۵۳، www.pishkhan.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین