پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۴۸۸
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: کشتار غیرمجاز و خیابانی دام و عرضه گوشت خارج از شبکه نظارت دامپزشکی، از جدی‌ترین چالش‌های حوزه سلامت در استان به شمار می‌رود که سلامت شهروندان را به خطر انداخته است.وی در مورد فرهنگ سازی در معرفی این معضل به مردم نیز گفت: در یکسال گذشته ۷۲ برنامه فرهنگی با اولویت برخورد با کشتار‌های غیرمجاز در استان به اجرا گذاشته شده است، ولی متاسفانه این اداره کل در این زمینه دست تنها مانده است. حیدری تاکید کرد: به عنوان مثال صدا و سیما برای انتشار یک زیرنویس در مورد مخاطرات بهداشتی این کشتار‌ها در شبکه‌های تلویزیونی مبالغ هنگفتی را از ما طلب می‌کند در حالی که این امر یک مطالبه عمومی است.

شعار سال: «دکتر حسین حیدری» روز یکشنبه در گفت و گویی با محوریت معضلات کشتار‌های خیابانی دام و طیور با خبرنگار ایرنا افزود: اگرچه کشتار‌های غیرمجاز در کرمانشاه موضوع جدیدی نیست و بیش از ۲۰ سال است که مردم و مسوولان آن با این چالش دست به گریبان هستند، ولی افزایش قیمت گوشت در جامعه و عرضه ارزانتر گوشت در این مکان‌ها موجب افزایش رغبت مردم به استفاده از آن بدون داشتن آگاهی لازم از عوارض بهداشتی جدی آن شده است.

انتقاد مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه از کشتارهای غیرمجاز + نیروهای عمل کننده امنیت جانی ندارند
وی با بیان اینکه نگهداری دام در شهر‌ها جزو مشاغل مزاحم به شمار می‌رود و هیچ خلاء قانونی در دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی برای برخورد با این معضل وجود ندارد یادآور شد: با توجه به تاکیدات استاندار برای جمع آوری این مکان‌ها و برخورد با متخلفان، همه زیرمجموعه‌ها و دستگاه‌های دخیل و نیز فرمانداران شهر‌ها در این امر با همین حساسیت باید مطالبه گری داشته و به طور جدی وارد میدان شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: براساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی این عمل (کشتار غیرمجاز و خیابانی دام)، چون تهدید علیه سلامت عمومی جامعه است از اینرو وظیفه دامپزشکی و شبکه بهداشت و درمان گزارش این معضل بهداشتی به دستگاه قضایی و تعزیرات است.

استان کرمانشاه از استان‌هایی با آمار بالای بروسلوز در کشور

دکتر حیدری ادامه داد: براساس ماده ۲۰ قانون شهرداری نیز هرگونه خرید و فروش غیرمجاز گوشت دام‌ها جزو مشاغل مزاحم به شمار می‌رود و مدیریت شهری که مسوولیت آن با شهرداری است باید از طریق اجرائیات و با کمک سایر دستگاه‌ها با آن برخورد نماید.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه به دلیل وجود معضل کشتار غیرمجاز دام جزو استان‌هایی است در کشور که دارای بالاترین آمار مبتلایان به بروسلوز، تب مالت دامی و آمار حیوان گزیدگی (بیش از پنج هزار مورد در سال) است گفت: به همان اندازه که شبکه دامپزشکی و مرکز بهداشت در برخورد با این معضل مسوولیت دارند به همان اندازه نیز نیروی انتظامی، شهرداری و دیگر دستگاه‌ها باید در این زمینه احساس مسوولیت کنند.

حیدری اظهار کرد: این معضل اجتماعی همچنین زمینه را برای افزایش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نیز در جامعه افزایش داده است به طوری که اخیرا یکی از شهروندان به دلیل ابتلا به بیماری هاری جان خود را از دست داد که این امر برای حوزه سلامت یک استان فاجعه محسوب می‌شود.

نیرو‌های عمل کننده امنیت جانی ندارند

وی افزود: یکی از مهمترین مشکلات ما در این حوزه عدم تامین امنیت جانی نیرو‌های عمل کننده است که باید با حضور مستمر و با قدرت نیروی انتظامی ایجاد و راهگشای اقدامات اجرائیات شهرداری و سایر ارگان‌هایی مانند دامپزشکی در برخوردر با عاملان این تخلفات باشد.

حیدری گفت: برخی بیماری‌ها همچون تب خونریزی‌دهنده کریمه - کنگو (CCH) به هیچ عنوان از ظاهر دام نمی‌توان آن را تشخیص داد و تنها پس از ذبح دام است که قابل تشخیص است و زمانی که فرد ذبح کننده که فاقد وسایل ایمنی بوده و ترشحات دام آلوده با بدن وی به ویژه زمانی که دارای زخم است تماس پیدا کند فرد به این بیماری مبتلا می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: مردم باید بدانند گوشت دامی که در کنار خیابان‌ها و یا جاده‌ها به قیمت پایین تری از کشتارگاه‌ها توسط افراد سودجود فروخته می‌شود به احتمال بسیار زیادی سالم نبوده و هرچند که به لحاظ اقتصادی برای آن‌ها به صرفه است، ولی ممکن است به لحاظ بهداشتی وی و خانواده اش را با معضلات جدی مواجه سازد.

افزایش تعداد سگ‌های بلاصاحب در کرمانشاه

وی ادامه داد: کشتار غیرمجاز دام در سطح شهر‌ها همچنین موجب افزایش تعداد سگ‌های بلاصاحب شده است به طوری که افزایش آن‌ها در برخی مناطق شهری موجب شده تا مردم از ترس این سگ‌ها که به صورت گله‌ای حرکت می‌کنند شب‌ها جرات بیرون آمدن را نداشته باشند.

حیدری با بیان اینکه این اداره کل برای مقابله با کشتار غیرمجاز دام برنامه‌های اجرایی زمان بندی شده‌ای را تدوین کرده است افزود: با همکاری معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری نیز جلسات متعددی در این زمینه تشکل و حتی مقرر شده است در صورت نیاز این مساله در شورای تامین استان مطرح شود.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان‌هایی مثل سنقروکلیایی و ثلاث باباجانی مراکز کشتار غیرمجاز دام وجود ندارد یادآور شد: فرمانداران سایر شهرستان‌ها برای حل این معضل باید از این شهرستان‌ها الگو برداری کرده و به عنوان یک مطالبه جدی در حوزه سلامت جامعه به طوری جدی وارد میدان شوند.

برخورد با کشتار‌های غیرمجاز باید به مطالبه اصلی استان تبدیل شود

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: این اداره کل اسامی اشخاص، انبار‌ها مغازه‌ها و مکان‌هایی را که اقدام به کشتار غیرمجاز می‌کنند با ارایه نام و نام خانوادگی و حتی کدملی آن‌ها در اختیار نیروی انتظامی و دستگاه قضایی قرار داده است، ولی تاکنون با این افراد برخوردی صورت نگرفته است.

وی افزود: اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه براساس قانون و حتی فراتر از آن در این زمینه وقت گذاشته و فعال است و حتی کارکنان آن نیز دچار صدمه شده و یا اموالش تخریب نیز شده است، ولی متاسفانه، چون این معضل به یک خواست و مطالبه اصلی در استان تبدیل نشده است تاکنون هرگونه برخورد با آن نتیجه‌ای دربرنداشته است.

گردش مالی ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومانی سودجویان

حیدری تاکید کرد: برخی مسوولان نگران اشتغال این افراد هستند در حالی که براساس تحقیقات انجام شده در مورد این افراد سودجو آن‌ها روزانه دارای گردش مالی ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومانی هستند و براین اساس نمی‌شود این نگرانی را بجا دانست.

وی در مورد فرهنگ سازی در معرفی این معضل به مردم نیز گفت: در یکسال گذشته ۷۲ برنامه فرهنگی با اولویت برخورد با کشتار‌های غیرمجاز در استان به اجرا گذاشته شده است، ولی متاسفانه این اداره کل در این زمینه دست تنها مانده است.

حیدری تاکید کرد: به عنوان مثال صدا و سیما برای انتشار یک زیرنویس در مورد مخاطرات بهداشتی این کشتار‌ها در شبکه‌های تلویزیونی مبالغ هنگفتی را از ما طلب می‌کند در حالی که این امر یک مطالبه عمومی است.

وی افزود: برخورد با کشتار‌های غیرمجاز در استان باید مطالبه نخست استان در حوزه بهداشت بوده و خواست عمومی همه دستگاه‌های ذیربط باشد.

به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه ۲۱ کشتارگاه شامل سه کشتارگاه صنعتی دام (۲ کشتارگاه در شهر کرمانشاه و یک کشتارگاه در شهرستان کنگاور)، هفت کشتارگاه صنعتی طیور و ۱۱ کشتار گاه سنتی دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر، تاریخ انتشار:۲۶ تیر ۱۴۰۲، کدخبر: ۷۵۱۱۹، hakimemehr.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین