پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۱۹۷۰
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
اعضای هفتمین کاروان ترویج ارتقای بهره‌وری با موضوع اختصاصی پنبه در منطقه مغان استان اردبیل اردو زدند.
شعار سال: مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل روز چهارشنبه با اعلام این خبر گفت: کاروان‌های ترویج ارتقای بهره‌وری کشاورزی در استان اردبیل در قالب نهضت جهادی افزایش ضریب نفوذ دانش در عرصه‌های تولیدی دایر می‌شود.

مقصود ضیا چهره افزود: در کاروان ترویج ارتقای بهره‌وری پنبه تیم تخصصی و کارشناسی متشکل از محققان موسسه تحقیقات پنبه کشور، معاون مجری طرح پنبه معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، نمایندگان موسسه آموزش و ترویج و محققان و کارشناسان استانی شرکت کرده و در جریان نیاز‌های دانشی و مسائل فنی پنبه‌کاران استان حضور دارند.

وی ادامه داد: سایت‌های الگوی جامع تولیدی - ترویجی روستا‌های اجیرلو و گوشلو مرکز جهاد کشاورزی آراز و کانون یادگیری و انتقال تجربه کشاورزان واقع در روستای محمودآباد از توابع مرکز جهاد کشاورزی دشت مغان مکان‌های ترویجی هدف برنامه کاروان تخصصی پنبه بود که مشکلات و مسائل دانشی بهره‌برداران در محور‌های مختلف اعم از تغذیه، مدیریت مصرف بهینه آب و مدیریت تلفیقی آفات را احصا و راهکار‌ها و توصیه‌های فنی را ارائه دادند.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان اردبیل ترویج ارقام داخلی، کیفیت سموم، تغذیه با ریزمغذی‌ها، آبیاری بموقع و برداشت مکانیزه را از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در این برنامه ترویجی ذکر کرد.

ضیاچهره ادامه داد: مشارکت حداکثری کشاورزان پنبه‌کار و حضور بخش خصوصی فعال در زنجیره ارزش پنبه از جمله اتحادیه پنبه‌کاران استان، کارخانجات پنبه پاک‌کنی، شرکت سبزآوران طبیعت سبز مغان (انسکتاریوم تولدی کننده حشرات مفید و مواد بیولوژیک)، کلینیک گیاه پزشکی دشت سبز مغان، شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای و فنی مهندسی و مددکاران ترویجی از برنامه‌های این کاروان بود.

وی گفت: هم‌افزایی و همگرایی تحقیقات، اجرا و ترویج و اشتراک دانش بومی بهره‌برداران در کاروان‌های ترویج ارتقای بهره‌وری و تقویت ارتباط موثر با تولیدکنندگان بخش کشاورزی نوید بخش ترویج کشاورزی دانش‌بنیان در استان اردبیل خواهد بود.

در پنج سال اخیر اراضی زیرکشت پنبه در استان اردبیل حدود ۱۰ برابر افزایش یافته به طوری که سالانه حدود ۶۰ هزار تن وش پنبه در استان اردبیل تولید می‌شود.

اراضی زراعی دشت مغان در شهرستان پارس‌آباد و اصلاندوز مهم‌ترین مناطق کشت پنبه در استان اردبیل بشمار می‌رود و به علت شرایط آب و هوایی مناسب، کشت پنبه از سال‌های دور در این منطقه رواج دارد.

هشت کارخانه پنبه پاک کنی در منطقه وجود دارد که علاوه بر خرید توافقی، محصول خریداری شده را پس از فرآوری و تصفیه اولیه و تبدیل کردن به محلوج و دانه پنبه، به بازار‌های هدف و کارخانه‌های نساجی و روغن‌کشی ارسال می‌کنند.

زراعت پنبه در حفظ مرغوبیت خاک زراعی و کاهش جمعیت حشرات، کنترل آفات و بیماری‌ها نقش بسیار مهمی دارد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:۱۲ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۸۴۸۴۳۳۶۰، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین