پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۲۰۷۰
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴
حالت و رنگ ناخن پاها، شکل پنجه‌ها و پاشنه، وضعیت رگ‌ها و نشانگانی همانند، می‌توانند به راحتی برای تشخیص اولیه برخی از بیماری‌ها بکار روند. افراد می‌توانند با کمی دقت متوجه برخی از بیماری‌های احتمالی مانند دیابت، مشکلات تیروئید و بیماری قلبی شوند.
شعار سال: برخی بیماری‌ها از جمله دیابت، نقرس، سرطان پوست و سرطان ریه را می‌توان به وسیله تغییر شکل ناخن‌های پا تشخیص داد. افراد می‌توانند با کمی دقت متوجه برخی از بیماری‌های احتمالی مانند دیابت، مشکلات تیروئید و بیماری قلبی شوند.

* کف پا خشک و پوسته شده: در این شرایط فرد دچار مشکلات تیروئید است؛ به ویژه اگر مرطوب کردن پوست پا تأثیری نداشته باشد. زمانی که غده تیروئید به درستی هورمون ترشح نمی‌کند، ممکن است پوست دچار خشکی شدید شود. به گفته یک متخصص، زمانی که فرد روی کف پای خود ترک مشاهده می‌کند که با وجود استفاده از مرطوب کننده، خشکی آن رفع نمی‌شود باید وضعیت تیروئید فرد بررسی شود. ناخن‌های شکننده انگشت پا نیز می‌تواند از علایم مشکلات تیروئید باشد.

* انگشتان بی موی پا: احتمالاً، بیماری رگ‌های خونی وجود دارد. کاهش ناگهانی مو روی انگشت پا، می‌تواند نشانه گردش خون ضعیف باشد که به علت بیماری عروقی محیطی به وجود می‌آید. علایم این بیماری شامل کاهش رشد مو روی پاست. بنفش شدن انگشتان پا یا نازک و براق شدن پوست پا نشانه کم خونی است.

* زخم التیام پیدا نمی‌کند: احتمالا، دیابت وجود دارد میزان گلوکز کنترل نشده می‌تواند به اعصاب آسیب برساند و گردش خون را ضعیف کند بنابراین خون به کف پا نمی‌رسد. زمانی که خون به زخم موجود در پا نرسد پوست به درستی التیام پیدا نمی‌کند. بسیاری از افراد از همین طریق به بیماری دیابت خود پی می‌برند. علایم دیگر دیابت می‌تواند شامل بی حسی و سوزن سوزن شدن پا باشد. در این شرایط از پزشک بخواهید میزان قند خون شما را بررسی کند.
تشخیص احتمالی برخی از بیماری‌ها از روی پا‌ها
* انگشت شست، بزرگ و دردناک و متورم شده است: این علامت می‌تواند نشانه بیماری نقرس باشد که نوعی آرتریت است و اغلب مفصل انگشت بزرگ پا را درگیر می‌کند. مصرف مواد غذایی غنی از پروتئین و برخی مشروبات الکلی می‌تواند با افزایش میزان اسید اوریک در بدن، باعث ایجاد این مشکل شود. به طور معمول اسید اوریک از طریق ادرار دفع می‌شود، اما در برخی از افراد در انگشت بزرگ پا یا قوزک پا تراکم پیدا می‌کند و بیمار با مفصل متورم، سفت شده و قرمز و بسیار دردناک از خواب بیدار می‌شود. در این موارد پزشک دارو‌های ضدالتهابی را برای تسکین کوتاه مدت تجویز و برای پیشگیری برنامه غذایی کم پورین (purine) را توصیه می‌کند.

* احساس گرمای زیاد در پا‌ها: احساس گرمای زیاد در پا‌ها نشانه بیماری‌های عصبی است. بیماری عصبی اصولا در نتیجه نقص در عملکرد عصب‌ها به وجود می‌آید و دلایل آن می‌تواند بیماری دیابت، کمبود ویتامین و عوارض جانبی دارو‌های مختلف باشد. در وهله اول باید ریشه این بیماری را بیابید.

* انگشت‌های خمیده پا: افرادی که انگشتان پای آن‌ها کج و شکل عجیبی دارد، احتمالا از مشکلات ریه، قلب یا روده و معده رنج می‌برند. فرقی هم نمی‌کند یک انگشت یا همه انگشتان آن‌ها کج باشند. این وضعیت نشانه مهمی از بیماری‌های ریه و حتی سرطان ریه است. همچنین می‌تواند نمایشگر بیماری‌های معدی یا ناراحتی‌های قلبی هم باشد.

* احساس کرختی و بی حسی در پا‌ها: کم یا زیاد شدن حس اعضای بدن، دلیل عصبی دارد. اما در بسیاری از موارد، کرختی و بی حسی پای انسان در اثر ابتلا به دیابت صورت می‌گیرد. تجمع قند روی عصب‌ها باعث تخریب عصب‌های بدن می‌شود. افرادی که این مشکل را دارند، حتی اگر در کفش آن‌ها سنگریزه‌ای هم باشد متوجه نخواهند شد. اگر دچار بی حسی پا‌ها هستید و آزمایش قند خون داده اید و مشکلی نداشته اید، ممکن است دچار لنگی پا باشید و عصب جایی که وزن شما روی پایتان می‌افتد، از بین رفته باشد. عصب‌هایی که به اطراف پا می‌روند، کشیده و باعث از بین رفتن حس عصبی در آن قسمت می‌شوند.
تعداد بازدید : 33

* گرفتگی عضلات پا: کمبود آب بدن یا کم بودن پتاسیم در بدن می‌تواند موجب گرفتگی عضلات در پا شود. پیش از انجام فعالیت‌های سنگین، حتما موز بخورید و آب زیادی بنوشید. شب‌ها پیش از خواب حتما پا‌های خود را بکشید.

* چاله‌های روی ناخن پا: بسیاری از مردم روی ناخن‌های دست یا پای خود چاله دارند. بیش از سه چهارم آن‌ها پسوریازیس یا نوعی بیماری مفصلی دارند که به پسوریازیس مرتبط می‌شود و روی مفاصل تاثیر می‌گذارد. شاید ناخن‌ها ضخیم، زرد یا حتی قهوه‌ای باشند. این بیماری با دارو تغییر رژیم و سبک زندگی قابل درمان است.
تشخیص احتمالی برخی از بیماری‌ها از روی پا‌ها
* شکننده بودن ناخن‌های پا: شکننده بودن ناخن‌های پا نشانه کمبود ویتامین‌های A و D و کلسیم و منیزیوم هستند. میزان کافی از ویتامی D در اثر قرار داشتن در معرض مستقیم نور خورشید به بدن می‌رسد، اما اگر امکان زیر آفتاب بودن را ندارید، بهتر است از قرص‌های مکمل که در همه داروخانه‌ها وجود دارند، استفاده کنید (البته تحت نظر پزشک). نداشتن اسید‌های چرب کافی در اطراف ناخن‌ها نیز موجب التهاب در اطراف ناخن‌ها می‌شوند. همین مساله باعث ضعیف شدن ناخن‌ها و شکنندگی آن‌ها می‌شود. کم کاری غده تیروئید، مشکلات ریه، سل و سندروم شوگرن نیز می‌توانند از دیگر دلایل شکنندگی ناخن‌ها پا باشند.
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین