پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۳۷۰
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۴
عضو سابق شورایعالی قضایی افغانستان گفت: طالبان اقلیت‌های مذهبی را نیز حذف و حقوق مردم کشور را پایمال کرده است. این گروه حقوق زنان و اقلیت‌ها را گروگان گرفته تا فشاری بر جامعه جهانی مبنی بر به رسمیت شناختن‌شان باشد، ولی اگر دنیا آن‌ها را به رسمیت بشناسند، دیگر نمی‌توان باور داشت که به تعهدات‌شان عمل و به حقوق مردم، زنان و دختران احترام بگذارند و با حذف سایر اقوام آهسته آهسته قوم پشتون را همچنان یکه تاز و حاکمیت خشونت‌بارشان را از سر خواهند گرفت.
شعار سال: هما علیزوی، در پاسخ به این سوال که هیات حاکمه امروز افغانستان از آغاز به کار در تلاش بوده تا جامعه جهانی و به ویژه همسایگان افغانستان آن را به رسمیت بشناسند و درصدد است تا نشان دهد که تغییر کرده و این در حالی است که نه تنها نسبت به تشکیل دولت فراگیر اقدام نکرده بلکه نسبت به حقوق اقلیت‌ها، زنان و دختران نیز بی‌عمل است، آیا شروط جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن طالبان، موجب می‌شود این گروه تغییراتی را در حوزه‌های ذکر شده صورت دهد، گفت: کارکرد یکساله طالبان رویه سختگیرانه طالبان را به جهان نشان داد. آن‌ها خود را به هیچ تعهدی پایبند نمی‌دانند و خلاف توافقات دوحه عمل کردند و نیمی از نفوس جامعه افغانستان را که زنان و دختران هستند کاملا از اجتماع حذف و از حقوق اساسی‌شان محروم نموده و حکومت‌شان تک قومی و به شدت متعصب است.

وی ادامه داد: طالبان اقلیت‌های مذهبی را نیز حذف و حقوق مردم کشور را پایمال کرده است. این گروه حقوق زنان و اقلیت‌ها را گروگان گرفته تا فشاری بر جامعه جهانی مبنی بر به رسمیت شناختن‌شان باشد، ولی اگر دنیا آن‌ها را به رسمیت بشناسند، دیگر نمی‌توان باور داشت که به تعهدات‌شان عمل و به حقوق مردم، زنان و دختران احترام بگذارند و با حذف سایر اقوام آهسته آهسته قوم پشتون را همچنان یکه تاز و حاکمیت خشونت‌بارشان را از سر خواهند گرفت. این‌ها هیچ وقت حکومت فراگیر را تشکیل نخواهند داد و زنان هم جایی در دولت‌شان نخواهند داشت.

این فعال حقوق بشر در پاسخ به این سوال که برخورد و کنش‌های کشور‌های همسایه افغانستان به ویژه ایران را پس از افول جمهوریت در افغانستان چگونه ارزیابی می‌کنید، به عنوان یک فعال حقوق زنان و کنش‌گر افغانستانی چه خواسته‌ای از کشور‌های همسایه وجود دارد که محقق نشده است، گفت: کشورهای‌های همسایه باید بدانند این گروه دهشت‌آفرین علایق‌شان با گروه‌های تروریستی در پاکستان و تاجیکستان خیلی محکم است. کشته شدن ایمن الظواهری در پایتخت کشور دال بر این مدعاست؛ لذا امنیت منطقه و کشور‌های همسایه در تهدید قرار دارد. طالبان علیه دولت‌های همسایه در بطن این کشور‌ها نطفه‌گذاری می‌کنند. نمی‌دانم چرا این کشور‌ها خاموش و بی‌تفاوت‌اند و چرا اجماع منطقه‌ای را مدیریت نمی‌کنند.

علیزوی گفت: مرز‌های کشور‌های همسایه در خطر است و تنش‌ها دو چندان خواهد شد. باید فکری در استحکام مرز‌ها و جلوگیری از بهانه‌جویی‌های تنش‌زای طالبان برای نفوذ در خاک همسایه‌ها بشود و دلیل را هم پیش‌تر توضیح دادم.

این قاضی دادگستری مدعی حمایت طالبان از گروه تروریستی القاعده شد و گفت: حضور رهبر القاعده در پایتخت افغانستان گواه بر این مساله است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۲۲ شهریور ۱۴۰۱، کدخبر ۱۲۷۷۲۶۴، www.ilna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین