پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۷۲۹
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، رویکرد نوین به کارکرد کتابخانه‌های عمومی در دنیا را فراتر از امانت‌دهی کتاب و تحول‌گرایانه تبیین کرد و گفت: در دنیای امروز با تغییر نگرش به کتابخانه‌ها حیات کتابخانه‌های کشور در گرو بازتعریف خدمات کتابخانه‌ای است، خدماتی که بتواند کتابخانه را به یک بایگاه اجتماعی و فرهنگی تبدیل کند.

شعار سال: مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: مطالعه روند فعالیت کتابخانه‌ها در دنیا خبر از تغییر رویه‌ای جدی در مسیر خدمت‌رسانی در کتابخانه‌های عمومی دارد. مسیری که به گفته آمار‌ها خدمات کتابخانه‌ای را به بیش از ۶۰۰ عنوان خدمت رسانده است.

وی گفت: کتابخانه در دنیای امروز تنها یک محل برای امانت کتاب نیست، بلکه به یک پایگاه اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده است که باید با شرایط روز تطابق پیدا کند. افزایش خدمات کتابخانه‌ای از مهم‌ترین راهکار‌ها برای تحقق این هدف یعنی پیوستن به جریان روز است.

حیات کتابخانه‌های کشور در گرو بازتعریف خدمات کتابخانه‌ا‌ی است
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: بعد از مساجد و مدارس، کتابخانه‌ها گسترده‌ترین شبکه فرهنگی سراسر کشور هستند؛ به‌طوری که بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ کتابخانه عمومی در کشور خدمات ارائه می‌کنند. حدود ۲ هزار و ۷۰۰ کتابخانه، مستقیم زیرنظر نهاد کتابخانه‌های فعالیت می‌کند.

رمضانی ادامه داد: شبکه کتابداران نهاد، از ۷ هزار و ۵۰۰ نفر تشکیل شده است که برای یک نهاد با ساختار مدیریتی غیر‌دولتی و هیئت امنایی در مقایسه با شبکه‌های دولتی، بسیار متراکم و پر‌جمعیت است. با این شبکه و پوشش گسترده کتابخانه‌های عمومی، توسعه خدمات در کتابخانه‌ها به‌عنوان یک خط‌مشی اساسی در دستور کار قرار گرفته است که قطعا نیاز به تلاش مضاعف و چند برابری نیرو‌های نهاد دارد؛ اما نتیجه آن پویایی و توسعه کتابخانه‌ها در سراسر کشور خواهد بود. تعدادی از کتابخانه‌های عمومی در کشور در این مسیر گام‌های ارزشمندی برداشته‌اند که تعداد خدمات آموزشی و رفاهی در این کتابخانه‌ها به بیش از ۱۷۵ سرفصل آموزشی از‌جمله خدمات علمی، مثل باشگاه علم، اتاق‌های کار و بازی، بخش کودک و نوجوان، اتاق دیداری و شنیداری، بخش‌های نابینایان و ناشنوایان رسیده است.

رمضانی افزود: خوشبختانه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور توانسته در منطقه در سطح نخست قرار بگیرد و در دنیا نیز از نظر کمیت و کیفیت کتابخانه‌های عمومی ایران در رتبه ۱۵ دنیا قرار دارند. تعداد کتابخانه‌های عمومی کشور، پیش از انقلاب، ۳۰۰ کتابخانه بود که با توجه به رشدجمعیتی باید حدود ۹۰۰ کتابخانه در کشور داشته باشیم، در‌حالی‌که تعداد کتابخانه‌های عمومی به بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ کتابخانه رسیده است.

حیات کتابخانه‌های کشور در گرو بازتعریف خدمات کتابخانه‌ا‌ی است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: براساس سند توسعه چشم‌انداز تا به امروز باید یک هزار کتابخانه دیگر برای تحقق عدالت دسترسی در سراسر کشور تاسیس می‌شد. با اعتبارات و مشکلات اقتصادی کشور، امکان احداث این تعداد کتابخانه وجود نداشت. به‌منظور جبران این وضعیت، افزایش کتابخانه‌های سیار برای ارائه خدمت به مناطق و نقاط دوردست، جدی در دستور کار قرار دارد و به‌عنوان یک راهبرد اساسی در همه نقاط کشور در نظر است.

 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایبنا، تاریخ انتشار:۲۳ آبان ۱۴۰۱، کدخبر: ۳۲۸۳۷۹، www.ibna.irr
اخبار مرتبط
برچسب ها: رویکرد نوین به کارکرد کتابخانه‌های عمومی در دنیا ، نیاز به بازتعریف خدمات کتابخانه‌ای ، خدمات کتابخانه های عمومی در عصر جدید ، خدمات نوین کتابخانه های عمومی ، خدمات کتابخانه ای ، لزوم به روز کردن خدمات کتابخانه ای ، افزایش خدمات کتابخانه‌ای ، پوشش گسترده کتابخانه‌های عمومی ، توسعه خدمات در کتابخانه‌ها ، اهمیت پویایی و توسعه کتابخانه‌ها ، خدمات آموزشی و رفاهی کتابخانه ها ، رتبه کتابخانه های عمومی ایران در دنیا ، کیفیت کتابخانه های عمومی ایران ، تعداد کتابخانه های عمومی ایران ، تبدیل کتابخانه های عمومی به یک بایگاه اجتماعی و فرهنگی ، تغییر کارکرد کتابخانه های عمومی در دنیای جدید ، سرانجام کتابخانه های عمومی با وجود فضای دیجیتال چه می شود؟ ، سرنوشت کتابخانه های عمومی در عصر دیجیتال ، امکان برچیده شدن کتابخانه های عمومی ، کتابخانه سنتی یا کتابخانه دیجیتال ، مردم به کتابخانه دیجیتال اقبال بیشتری دارند ، هشدار برای نابودی کتابخانه های سنتی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین