شعار سال : در روانشناسی رنگها، هر رنگ مظهر و نماد چیزی است؛ رنگها تاثیر مستقیمی روی روحیه انسان میگذارند و این اثر بخشی اثبات شده است. به مدت دو دهه است که شرکت پنتون، رنگی را به عنوان رنگ سال انتخاب نموده و بسیاری از افراد هم برای اینکه مطابق ترند روز باشند، دکوراسیون منزل، لباس و… خود را متناسب با آن رنگ تنظیم میکنند. رنگهای انتخابی سال پنتون بر توسعه محصول و تصمیمات خرید در انواع صنایع از جمله مد، طراحی صنعتی و بستهبندی محصول تأثیر میگذارند و از اهمیت و جایگاه ویژهای نیز برخوردار هستند.
پنتون یا پانتون (Pantone) نام شرکتی بوده که منبع معتبر و مشهور جهانی در زمینه رنگ است. بیش از ۴۰ سال است که پنتون با محصول ات، خدمات و تکنولوژی خود الهام بخش متخصصین طراحی در شناسایی رنگها و ایجاد خلاقیت است و از ۲۰۰۰ به عنوان تعیینکننده غیررسمی رنگ سال، شهرت جهانی دارد. این شرکت بیشتر به دلیل سیستم تطبیق پنتون (PMS) شناخته شده است، یک فضای رنگی اختصاصی که در صنایع مختلف، به ویژه طراحی گرافیک، طراحی مد، طراحی محصول، چاپ و تولید و پشتیبانی از سیستمهای مدیریت رنگ از طراحی تا تولید استفاده میشود. فرمتهای فیزیکی و دیجیتالی، در میان مواد روکش دار و بدون پوشش، پنبهای، پلی استر، نایلون و پلاستیک تولید شدهاند.
امسال هم درست قبل از آغاز سال نو میلادی رنگ سال ۲۰۲۳ پنتون در قالب رنگی جذاب با نام ویوا مجنتا انتخاب شد؛ رنگی که ریشه در طبیعت دارد و مفهوم جدیدی از قدرت، جسارت، شور و هیجان و توانمندی را روایت میکند. در کتاب تطبیق رنگهای پنتون (دهه ۱۹۶۰)، از این رنگ به عنوان «تن قرمز-زرشکی ظریفی که تعادلی بین رنگ گرم و سرد ارائه میدهد» یاد شده است. رنگ سال ۲۰۲۳ هم نماد شجاعت است و نترس بودن را به افراد القا میکند. اگرچه شاید سلیقهها باعث تفاوت معنای درک شده از یک رنگ شوند، اما مرجع جهانی رنگ، ویوا مجنتا را منبع انرژی، شور و نشاط میبیند.
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون