پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۵۴۵۳
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
در خصوص تاریخ فال و فالگیری ، اطلاع درستی در دست نیست، اما مغ های ایرانی با فال میانه خوبی نداشته و تنها فال مجاز را فال آتش می دانستند . فال گیری و تفاعل به دیوان شعرا نیز از جمله فال های رایج در تمامی دنیای باستان از روم و یونان تا ایران و اعراب ، محسوب می شده است. با تدوین تدریجی دیوان حافظ، شاهد کنار گذاشتن تمامی فال با دیوان سایر شعرا در ایران بوده ایم. فال حافظ در شرایط حاضر، یکی از فال های مناسبتی فراگیر در ایران محسوب شده که طرفداران خاص خودش را دارد. فال حافظ عموما با آذاب خاص هم گرفته می شود.

شعار سال : «دیوان حافظ» از خیلی وقت پیش عضو جدانشدنی سفره‌های یلدا شد؛ ما از حافظ، فال می‌گیریم به امید اینکه در انتهای یک شب بلند از میان غزلیات، بیتی یا غزلی را پیدا کنیم که جایی ته قلبمان را گرم و روشن کند. شاید این پرسش در ذهن خیلی‌ها باشد که نام حافظ چگونه با شب یلدا گره خورد؟ چرا فقط فال حافظ می‌گیریم و مثلا فال سعدی، فردوسی و یا مثلا مولانا نداریم؟ آیا مردم پیش از ظهور حافظ هم به فال اعتقاد داشتند؟

فال حافظ داریم و فال سعدی و فردوسی و مولانا ،نداریم!

برخی شیوع فال‌های گوناگون مانند کف بینی، شانه بینی، ماسه بند، تعبیر خواب و… را بازمانده از آیین «شمنی» ( ارتباط گیری با ارواح و استمداد طلبی برای پیدا کردن راه) می‌دانند که در همه جا و به ویژه در مشرق زمین رواج داشته و بیشتر کاهنان، ساحران و شمنان دست به این کار می‌زدند. مثلا یونانی‌ها به شاعر نامدار خود «هومر» تفال می‌زدند یا عرب‌ها برای گشودن رازها و آگاهی از آینده و مشکلات خود از دیوان شاعران عرب بهره می‌گرفتند. در ایران باستان اما مغ‌ها ( روحانیان ساکن در غرب ایران در دوره هخامنشی ،اشکانی و ساسانی، جمع آن مغان) از سحر و جادو دوری می‌کردند و فال گرفتن را بد می‌دانستند.تنها فال‌ مشروع در میان آن‌ها نگریستن در آتش مقدس و فال زدن با آن بود. در شاهنامه فردوسی هم بارها از فال‌زدن‌های شاهان، پهلوانان و موبدان یاد شده است.

فال حافظ داریم و فال سعدی و فردوسی و مولانا ،نداریم!

استخاره یا همان تفال به قرآن نیز یکی از مرسوم‌ترین روش‌های تفال زدن است که پس از ظهور اسلام رایج شد و پس از آن نیز به دیگر آثار ادبی که تصور می‌شد، نویسنده‌اش بهره‌ای از کلام حق دارد، گسترش یافت. پس از ظهور حافظ، تفال به دیوان دیگر شاعران، بسیار کمتر و «دیوان حافظ» جانشین آن‌ها شده است. سال‌ها پس از درگذشت حافظ، تقدس شخصیت و شعر او بیشتر جلوه‌گر می‌شود و به مرور دیوانش نزد مردم احترام پیدا می‌کند.

محمدعلی اسلامی نُدوشن در پاسخ به این پرسش که چرا فال حافظ می‌گیریم، می‌گوید: «هیچ‌کدام از شعرای ایرانی نتوانسته‌اند به اندازه حافظ و مانند حافظ این زبان کنایه و دوپهلو را داشته باشند؛ و چنان‌که می‌دانید تمام غزلیات یک نوع حالت دوپهلو دارند به این معنی که دو نوع مفهوم می‌شود از این شعرها گرفت، این چیزی است که بسیار آمادگی دارد مانند فال در بیاید، زمانی که می‌توان دو یا چند برداشت داشت، فرض کنید یک برداشت به طرف چپ یکی به طرف راست یکی به طرف زمین یکی به طرف آسمان… این ایهام و کنایه‌ای که هست و برداشت‌های مختلفی که ایجاد کرده شما را کمک می‌کند، خودتان برداشت کنید نه این‌که شعر به شما بگوید بلکه شما آن علاقه درونی خودتان را به حساب شعر می‌گذارید و آن‌چه را از زبان او می‌خواهید، بشنوید از زبان خودتان در واقع از درون خودتان می‌شنوید. بنابراین این یک مورد مهمی است که کمک کرده است به ابهام خاص حافظ!»

اسلامی ندوشن حافظ را شاعر عوام و خواص می‌خواند و می‌گوید: «این هم خاصیت حافظ است که هم خواص از او بهره بگیرند و هم اشخاص کم‌سواد؛ اشخاصی که به زحمت خواندن می‌دانند، دیوان او را با آواز بلند می‌خوانند و تسلی پیدا می‌کنند و این خاصیت همین کلمات و موسیقی کلام است که می‌تواند یک چنین حالت تسلی خاطر ببخشد و در عین حال مشکل‌ترین شاعر فارسی شناخته شده و به صورت یک موجود معمایی او را در آغوش گرفته…»

درباره اینکه اولین بار از چه زمانی تفأل به حافظ مرسوم شد و چه کسی اولین بار فال گرفت، روایت‌های متفاوتی وجود دارد. «ادوارد براون» در جلد سوم کتاب «تاریخ ادبیات ایران» اشاره می‌کند که پس از درگذشت حافظ، عده‌ای بر آن می‌شوند تا با تکفیر او از دفن پیکر «لسان الغیب» در گورستان ممانعت کنند و سرانجام نظر جمع این‌گونه می‌شود تا با تفأل از کلام حافظ از خودش در این باره کمک بگیرند. «براون» در کتاب خود آورده است: «این گروه پس از آن تمامی غزل‌های حافظ را نوشتند و در سبدی ریختند و از کودکی می‌خواهند تا یکی را برگزیند و با کمال تعجب، پاسخی باورنکردنی و شگفت‌آور از حافظ می‌شنوند که بیتی از آن غزل این است:

قدم دریغ مدار از جنازه حافظ / که‌گر چه غرق گناهست، می‌رود به بهشت…

فال حافظ داریم و فال سعدی و فردوسی و مولانا ،نداریم!

حرفه‌ای‌ها برای فال حافظ آداب و رسوم خودشان را دارند. فال‌گیر حرفه‌ای که معمولا «فال‌خوان» گفته می‌شود، رو به قبله می‌نشیند و دیوان را مانند کتابی مقدس در دست چپ نگاه می‌دارد و از صاحب فال می‌خواهد که نیت کند. سپس با سرِ انگشت به‌طور تصادفی صفحه‌ای را باز می‌کند. نخستین غزلی که در صفحه سمت راست می‌آید، غزل فال است و غزل بعدی هم «شاهدِ فال» است که به آن «پس‌فال» هم گفته می‌شود.

اگر غزل از صفحه قبل شروع شده باشد، به صفحه قبل رجوع می‌کنند و از آغاز، غزل را می‌خوانند. گاهی نخستین بیتی که می‌آید، گاهی بیتِ هفتم، گاهی تمامِ شعر و گاهی بیتِ مطلع را ملاک قرار می‌دهند. گاهی هم بیت‌های اول تا سوم یا اول تا چهارم یا تمام آن را به‌عنوان مکمل فال می‌خوانند. برخی نیز اعتقاد دارند که باید پیش از گرفتن فال وضو داشت و رو به قبله نشست و چشم‌ها را بست و صلوات فرستاد. بعضی هم با خواندن فاتحه برای حافظ و گفتن عبارت «برسد به دست حافظ شیرازی» و فوت کردن به آسمان و سپس باز کردن دیوان، فال می‌گیرند. از جمله باورهای عامیانه این است که هنگام گرفتن فال، به علایق حافظ مانند شاه‌چراغ یا آب رُکن‌آباد یا معشوقه‌اش «شاخ نبات» او را قسم می‌دهند؛ که البته شاخ نبات معشوقه حافظ نبوده و در دیوان به این معنی به‌کار نرفته است.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از ایسنا. منتشره در 30 آذرماه 1401. کد خبر: 1401093020772 . https://www.isna.i .

اخبار مرتبط
برچسب ها: فال حافظ ، تاریخچه فال حافظ ، اصول گرفتن فال حافظ ، حافظ خوانی ، فال خوانی حافظ ، فال شب یلدا ، تاریخچه فال و فالگیری ، استخاره با قرآن فال گیری است ، فال از روی دیوان اشعار ، فال مولوی ، فال فردوسی ، فال سعدی ، فال حافظ و سفره یلدا ، نام حافظ چگونه با شب یلدا گره خورد؟ ، چرا فال سعدی فردوسی و یا مثلا مولانا نداریم؟ ، فال کف بینی ، فال شانه بینی ، فال ماسه بند ، آیین شمنی ، آیین شمنی چیست ، شمن باوری ، شمن باوری یا باور به ارتباط با ارواح ، نگاره های شمن ، انسان شناسی دین ، تفال یونانیان به هومر ، تفال ایرانیان به حافظ ، مغ یعنی چی ، مغان یعنی چی ، فال با آتش ، چرا فال حافظ می گیریم ، حافظ شاعر عوام و خواص ، اولین فال حافظ ، اولین تفال به حافظ ، چرا به حافظ لسان الغیب می گویند ، روش های گرفتن فال حافظ ، تفسیر فال حافظ ، آموزش فال حافظ ، آداب و رسوم گرفتن فال حافظ ، فال گیر یا فال خوان ، غزل فال و غزل شاهد فال ، شاهد فال یا پس فال ، پس فال چیست ، فال و قسم به علایق حافظ ، فال و قسم به شاخ نبات ، فال حافظ و قسم به شاخه نبات ، فال حافظ و قسم به شاه چراغ ، فال حافظ و قسم به آب رکن آباد ، اعتقاد به فال حافظ
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین