پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۵۲۶
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶
ویزیت گروهی بیماران معمولا از طرف برخی پزشکان صورت می‌گیرد و مشکلات بسیاری را برای بیماران ایجاد کرده است، این مشکلات در حوزه پزشکان زنان و زایمان حادتر می‌شود و بیمار برای بیان مشکل خود احساس راحتی نمی‌کند، ویزیت گروهی بیماران در کلینیک‌های دولتی بیش‌تر از مطب پزشکان مشاهده می‌شود و عموما افرادی که به این مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، جزو اقشار کم‌درآمد هستند و عموما به برای احقاق حق خود اقدام نمی‌کنند.

شعار سال: یک پزشک چه در مطب شخصی و چه در کلینیک درمانی موظف است حریم شخصی افراد را حفظ کند، این مسئله در قانون نیز مورد توجه قرار گرفته است، دردسر‌های ویزیت گروهی بیماران هم‌چنان ادامه دارد و حتی شاهدیم که برخی پزشکان به‌علت حجم بالای بیمار زمان کافی را برای معاینه و شنیدن صحبت‌های بیمار اختصاص نمی‌دهند.

این مشکل و گلایه مردم بار‌ها توسط رسانه‌های مختلف بیان شده است، اما به‌نظر می‌رسد، نهاد‌های نظارتی ورود جدی به این مسئله نداشتند، زمانیکه بیمار نتواند مشکل جسمی و یا حتی روحی خود را با پزشک در میان بگذارد، قطعا پزشک در تشخیص بیماری نیز دچار مشکل خواهد شد.

مشکل دیگری که بیماران در زمان مراجعه به مراکز درمانی- آموزشی با آن مواجه هستند، حضور دانشجویان و اینترن‌های پزشکی هست، گاهی اینقدر تعداد این افراد در مطب پزشک بالا است که بیمار به‌طور ناخوداگاه دچار اضطراب می‌شود و نمی‌تواند مشکل خود را بیان کند، لازم به ذکر است که بیشتر بیمارستان‌های چهارمحال و بختیاری و کلینیک‌های درمانی دولتی آن درمانی- آموزشی هستند و بیمار باید بپذیرد که این‌گونه خدمات درمانی دریافت کند و یا هزینه گزاف برای ویزیت پزشکان در مطب شخصی بپردازد.

حفظ حریم شخصی بیمار یک ضرورت است

نسترن زمانی- پزشک زنان و زایمان با تاکید بر اینکه حفظ حریم شخصی بیمار یک ضرورت است، اظهار کرد: نباید پزشک بیماران را به‌صورت گروهی ویزیت کند، زیرا بیمار باید بتواند در یک فضای آرام و بدون نگرانی مشکل خود را مطرح کند و مطمئن باشد که به غیر از پزشک کسی از مشکل او اطلاع پیدا نمی‌کند، در حوزه زنان این مسئله اهمیت بیش‌تری دارد.

وی افزود: زمانی‌که چند بیمار همزمان در مطب پزشک حضور داشته باشند، شاید بیمار نتواند مشکل خود را به راحتی عنوان کند و حتی ممکن است که سایر بیماران دید خوبی نسبت به شخص نداشته باشند، این مسئله در شهر‌ها و روستا‌های کوچک حادتر است.

زمانی در خصوص کلینیک‌های درمانی آموزشی، توضیح داد: در زمان ویزیت بیمار عموما چند اینترن پزشکی حضور دارند و این مسئله اجتناب ناپذیر است، بیمار زمانی‌که به کلینیک درمانی- آموزشی مراجعه می‌کند، باید بپذیرد که مشکل خود را عنوان کند، زیرا به‌عنوان یک بیمار آموزشی پذیرش می‌شود.

این پزشک زنان در پایان گفت: به هیچ عنوان نباید در مطب‌های شخصی پزشکان اقدام به ویزیت گروهی بیماران کنند، رازداری پزشک بسیار مهم است.

ویزیت گروهی بیمار توسط پزشک ممنوع است

آرش روغنی- رئیس سازمان نظام پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه ویزیت گروهی بیمار توسط پزشک ممنوع است، اظهار کرد: بیماران می‌توانند شکایات خود را در این خصوص از پزشکان برای رسیدگی به نظام پزشکی واصل کنند.

وی خاطرنشان کرد: نظارت بر نحوه فعالیت پزشکان با دانشگاه علوم پزشکی است و نظام پزشکی نقش نظارتی ندارد.

روغنی تاکید کرد: به پزشکان ممنوعیت‌ها اعلام شده است، تاکنون گزارشی مبنی بر ویزیت گروهی بیماران به سازمان ارسال نشده است و آمادگی رسیدگی به شکایات را داریم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی آفتاب، تاریخ انتشار:۲۵ بهمن ۱۴۰۱، کدخبر: ۸۲۴۴۹۴، aftabnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین