پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۷۳۵۲
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۸
ابرپروژه آبرسانی غدیر که از ۱۰ سال پیش در خوزستان آغاز شده بود، به عنوان بزرگترین طرح آبرسانی خاورمیانه بالاخره در دولت سیزدهم ۱۱ شهریور با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در این استان به بهره‌برداری رسید.

شعار سال: «استحکام درونی ملت ایران» مهم‌ترین گزاره‌ای بود که رهبر انقلاب در دیدار نوروزی امسال در حرم امام رضا علیه السلام تبیین و موشکافی کردند، به قرار یک سنت دیرینه سخنرانی سال نو در مشهد مقدس و سخنرانی در سالگرد ارتحال امام (ره) ذیل مجموعه بیانات جمع‌بندی و ناظر به چشم انداز کلی حرکت ملت ایران است که به رسم هرسال این بار هم در اولین روز بهار ۱۴۰۲ توسط رهبر حکیم انقلاب ترسیم شد.

یکی از نکات کلیدی دیدار نوروزی سال جدید برشمردن نشانه‌های این استحکام درونی بود که رهبر انقلاب در این زمینه به پیشرفت‌های بزرگ ملّت ایران اشاره کردند و گفتند که «نمیخواهند بگذارند این حرف‌ها تکرار بشود. دشمن از تکرار این حرف‌ها، از بیان این حرف‌ها بشدّت ناراحت و ناراضی است، امّا واقعیّت است. ما پیشرفت‌هایی پیدا کرده‌ایم که همه این پیشرفت‌ها در دوران تحریم بود، در دوران محاصره‌ی اقتصادی بود.

اتمام ابرپروژه آبرسانی غدیر در خوزستان توسط دولت سیزدهم
پیشرفت در حوزه‌ی زیرساخت‌های کشور؛ در جادّه، در ریل، در سدسازی، در آب‌رسانی ــ [مثل]همین آب‌رسانی غدیر که [افتتاحش]اخیراً انجام گرفت. در ساخت پالایشگاه، در ساخت بیمارستان؛ که بسیاری از این‌ها در همین ۱۴۰۱ انجام گرفته است؛ که یک قسمتی، یک بخشی در پارس جنوبی تماماً از صفر تا صدش ایرانی است؛ این [پیشرفت]اتّفاق افتاد؛ کِی؟ در وقتی که این‌همه تحریم هست، این فشار اقتصادی هست. [پیشرفت]در تولید گاز مایع که یکی از کار‌های بسیار مهم بود.

پیشرفت در حوزه‌ی روابط خارجی؛ غربی‌ها فشار آوردند که ایران را منزوی کنند؛ آنچه اتّفاق افتاد، نتیجه‌ی عکس داد. در بخشی از پیمان‌های مهم عضو شدیم؛ دشمن میخواست ما را منزوی کند، تلاش و توانایی‌های ملّت ایران موجب شد که ما بتوانیم در بخشی از پیمان‌های منطقه‌ایِ مهم و مؤثّر عضو بشویم؛ منزوی که نشدیم، بعکس، مطرح شدیم و روابطمان با دولت‌های منطقه و ملّت‌های منطقه تقویت شد. ارتباطات قوی با آفریقا و آمریکای لاتین جزو برنامه‌های حتمی ما است و ان‌شاءالله این برنامه را دنبال خواهیم کرد.»

خبرگزاری ایرنا در سلسله گزارش‌هایی به بررسی مصداقی و جزیی پیشرفت‌های مورد اشاره رهبر انقلاب پرداخته است که در ادامه از نگاهتان می‌گذرد.

اتمام ابرپروژه آبرسانی غدیر در خوزستان توسط دولت سیزدهم
اتمام ابرپروژه آبرسانی غدیر در خوزستان توسط دولت سیزدهم

طرح بزرگ آبرسانی غدیر خوزستان

ابرپروژه آبرسانی غدیر که از ۱۰ سال پیش در خوزستان آغاز شده بود، به عنوان بزرگترین طرح آبرسانی خاورمیانه بالاخره در دولت سیزدهم ۱۱ شهریور با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در این استان به بهره‌برداری رسید.

این طرح در یکسال نخست دولت سیزدهم، با دستور رئیس‌جمهور و تزریق بودجه ویژه به آن شتاب زیادی گرفت و نهایتاً شهریور ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسید.

این طرح بزرگ برای افق ۲۵ ساله و تأمین آب با دِبی ۲۰ متر مکعب بر ثانیه تعریف شده که با کار جهادی در سازمان آب و برق خوزستان، این دبی که قرار بود در ۲۵ سال آینده تأمین شود، از هم‌اکنون تأمین شده است.

اجزاء طرح آبرسانی غدیر

اَبَرپروژه آبرسانی غدیر، بزرگترین پروژه آبرسانی کشور است که زمینه انتقال آب شرب با ظرفیت ۱۲ هزار لیتر در ثانیه به خانه مردم را مهیا می‌کند. اعتبار تخصیص یافته به منظور تکمیل طرح آبرسانی غدیر طی سال جاری از محل اوراق اسناد خزانه، معادل هزار میلیارد تومان بوده است. بر این اساس طرح آبرسانی غدیر، شامل ۷۸ کیلومتر خطوط انتقال و همچنین احداث ۲ ایستگاه پمپاژ W ۲ و شهید چمران به همراه افزایش ظرفیت ایستگاه پمپاژ «ام‌الدبس» است. لازم به تأکید است که همه اجزاء به کار رفته در طرح آبرسانی غدیر با اتکا به توانمندی ساخت داخل به نتیجه رسیده است.

برای این طرح ۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده است که یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن از محل اسناد خزانه تأمین شده است.

با اجرای طرح آبرسانی غدیر، آب ۲۶ شهر و یک هزار و ۶۰۰ روستای خوزستان، به لحاظ کمی ۱۰۰ درصدی و به لحاظ کیفی ۵۰ درصد تأمین می‌شود.

طرح عظیم آبرسانی غدیر، در این مرحله آب شرب مورد نیاز شهر‌های اهواز، آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان و بیش از هزار روستای اطراف را تأمین می‌کند.

برای اجرای این طرح که از مصوبات استانی سفر هیات دولت سیزدهم به خوزستان بود، در ابتدا یک بازه زمانی سه ساله تعریف شد، اما با تلاش انجام‌شده طرح میان مدت آن در کمتر از یکسال محقق شده است.

طرح آبرسانی غدیر، پس از سفر شهریور ۱۴۰۰ رئیس‌جمهور به خوزستان و تأکید وی به وزیر نیرو برای اجرای طرحی که مردم خوزستان در کمترین زمان ممکن و حداقل اعتبارات، از نعمت آب با کیفیت (منابع رودخانه دز) بهره‌مند شوند، اجرا شد.

از جمله دستاورد‌های این طرح شامل آثار اجتماعی از جمله ارتقای رفاه و کیفیت زندگی ساکنان روستا‌های هدف، پیشگیری از مهاجرت و ایجاد محیط پایدار، آثار اقتصادی شکوفایی اقتصادی منطقه و رونق تولید، شکوفایی استعداد‌ها و امکان بهره‌گیری از ظرفیت‌های خاص و ویژه هر یک از مناطق کشور در جای خود و آثار سیاسی و امنیتی، افزایش تعلق‌خاطر نسبت به سرزمین مادری و اعتماد به مدیریت کلان کشور، تقویت امنیت کشور با حفظ پراکنش جمعیتی به ویژه در مناطق مرزی است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۲، کدخبر:85064261، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین