پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۷۹۷۸
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۰
عده‌ای از خانواده‌ها به هر بهانه‌ای به دنبال متمایز کردن خود از دیگران هستند و از هر چیزی حتی تاریخ تولد رُند ثبت شده در شناسنامه فرزندشان برای فخرفروشی استفاده می‌کنند، اما با وجود افزایش اطلاع رسانی از عوارض زایمان‌های زودرس برای جنین، همچنان مهر مادری بر ثبت تاریخ لاکچری برتری دارد.

شعار سال: با وجود بیشتر شدن دسترسی به اینترنت و اصرار افراد برای حضور در شبکه‌ها و کانال‌های مختلف مجازی آنگونه که باید استفاده مفید و موثر از این ظرفیت نشده و عده‌ای غیر متخصص به سبک و روش‌های غلط سعی در تبلیغ باور‌ها و نظرات خود بدون توجه به عوارض و نتایج منفی آن دارند که "تولد‌های لاکچری" را می‌توان از جمله این موارد اعلام کرد.

هر فردی از زمانی که با مفهوم زندگی آشنا می‌شود برای خود هدف و آرزو‌هایی مشخص می‌کند که در اکثر مواقع ازدواج و تشکیل خانواده و در ادامه بچه‌دار شدن از جمله این اهداف است و از قبل تولد نوزاد با افزایش احساس مسوولیت تلاش خود را به منظور فراهم کردن آینده‌ای بهتر برای فرزندش بیشتر می‌کند و حتی به دنبال تحقق آرزو‌های برآورده نشده خود در اوست.

به اعتقاد کارشناسان، تلاش برای تربیت فرزندانی تیزهوش و دانا در مهم شمردن تقویت اعتقادات دینی امروزه تحت تاثیر تبلیغات فضای مجازی برای تشویق جوانان به خاص بودن در پوشش، وسیله نقلیه، حضور در رستوران‌های شیک و خانه‌های آنچنانی و حتی ثبت تاریخ تولد لاکچری برای کودکان قرار گرفته و برخی از خانواده‌ها گرفتار در فضای مجازی اولویت را در گرفتن عکس و فیلم از زوایای مختلف زندگی‌های خود حتی به بهانه تاریخ رُند تولد قرار می‌دهند.

عده‌ای از خانواده‌ها این تبلیغات را ملاک زندگی خود قرار داده و این روز‌ها به دنبال تولد فرزندان خود در تاریخ رُند پیشرو "۱۴۰۲.۲.۲" به عبارتی دوم اردیبهشت امسال هستند در صورتی که احتمال دارد اصرار بر وضع حمل در این تاریخ به دلیل نرسیدن جنین به رشد کافی برای مادر و نوزاد عوارض داشته باشد.

براساس نظر متخصصان، رشد مغزی و ریوی جنین در هفته‌های آخر بارداری تکمیل می‌شود و تولد زود هنگام برابر است با مشکلات عارضه‌های قلبی، مغزی، ریوی و اختلال در یادگیری و امکان پیش فعالی و بر این اساس هیچ جهان امنی برای انسان در دوران جنینی بهتر و مناسب‌تر از رحم مادر نیست که برخی افراد با جلو انداختن یک زایمان باعث می‌شوند که سیستم بدن نوزادان آسیب ببیند.

برتری مهر مادری بر تولد لاکچری
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت مکرر نسبت به این موضوع هشدار داده و بخشنامه‌ای را به معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، ابلاغ کرده است تا از انجام این اقدام جلوگیری کند؛ به‌طوری که حسین فرشیدی معاون درمان وزارت بهداشت در نامه‌ای به معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور خواستار اقدامات کنترلی به منظور نظارت بر سزارین‌های تقویمی در تاریخ ۱۴۰۲.۰۲.۰۲ و اعمال مقررات در برخورد با تخلفات احتمالی را اعلام کرده است.

طبق اعلام وزارت بهداشت، اگر بیمارستانی در تاریخ "۱۴۰۲.۲.۲" خارج از حد نرمال، سزارین انجام دهد درجه اعتباربخشی‌اش یک درجه کم می‌شود که ضرر چند میلیاردی را در پی خواهد داشت.

برتری مهر مادری بر تولد لاکچری

انصراف بیش از نیمی از مادران باردار از تولد نوزادان خود در تاریخ رُند با آگاهی از عوارض زایمان زودرس

یکی از پزشکان متخصص زنان و زایمان در گرگان و آق‌قلا در گفتگو با خبرنگار ایرنا دوران بارداری را ۴۰ هفته و بهترین زمان برای انجام سزارین را از ۳۹ هفتگی اعلام و بیان کرد: اصرار مریض بر انجام بارداری در قبل از ۳۹ هفتگی ممکن است عوارض مختلفی از جمله نارسایی تنفسی و خونریزی مغزی برای نوزاد داشته باشد.

زینب جلالی افزود: در بیمارستان‌های دولتی سزارین انتخابی زودهنگام در تاریخ‌های لاکچری توسط پزشک انجام نمی‌شود و به عنوان متخصص زنان و زایمان همواره عوارض زایمان‌های زودتر از موعد را به بیماران گوش‌زد می‌کنم.

وی ادامه داد: معمولا ۵۰ تا ۶۰ درصد مادران باردار با شنیدن عوارض زایمان زودتر از ۳۹ هفتگی و در برخی مواقع بعد از چهل هفتگی به دلیل نگرانی برای آینده فرزند خود از اصرار بر تولد نوزاد در تاریخ‌های رُند انصراف می‌دهند.

لزوم جلوگیری از ترویج فرهنگ غلط تبلیغ تولد در تاریخ‌های لاکچری

پریسا انصافی متخصص زنان و زایمان در گنبدکاووس هم به خبرنگار ایرنا گفت: پزشکان با نزدیک شدن به تاریخ‌های رُند به شدت تحت فشار برخی خانواده‌ها برای تعین زمان سزارین در این تاریخ‌ها هستند.

وی افزود: مشکلی برای انجام عمل سزارین مادران بارداری که به صورت عادی تاریخ زایمانشان در این روز‌های رُند می‌افتد وجود ندارد، اما زایمان زودرس زیر ۳۹ هفته برای نوزادان و حتی خود مادر خطرناک است که خیلی از آنان بعد از شنیدن عوارض برای آسیب ندیدن نوزادشان با زایمان در تاریخ دیگری موافقت می‌کنند و عده‌ای از مادران با قبول تمام عوارض بر انجام عمل در تاریخ‌های به اصلاح خودشان لاکچری و باکلاس اصرار دارند.

این پزشک متخصص ادامه داد: درخواست برای تولد نوزادان در تاریخ رُند در سالجاری در مقایسه با سال‌های قبل کمتر شده و، اما همچنان اصرار بر این مساله وجود دارد لذا می‌طلبد مسوولان با تدوین برنامه‌های فرهنگی جلوی تبلیغ برای تولد در تاریخ‌های لاکچری را بگیرند.

برتری مهر مادری بر تولد لاکچری

افزایش نظارت‌ها بر کاهش تولد نوزادان در تاریخ‌های رُند

دکتر محمدمهدی زرگران معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان هم  بیان کرد: با توجه به نزدیکی تاریخ رُند ۱۴۰۲.۲.۲ برای سزارین‌های تقویمی طبق اعلام وزارت بهداشت، دانشگاه از چند هفته جلوتر نامه‌نگاری‌ها را برای افزایش نظارت‌ها در این تاریخ بر اتاق عمل و وضعیت نیرو‌های بیمارستان‌ها و مادران باردار پذیرش شده انجام داد.

وی افزود: انجام وضع حمل از نوع سزارین برای مادران متقاضی که زایمان قبلی شان سزارین بود با نظر پزشکان، اما طبق دستورالعمل با هدف جلوگیری از عوارض برای مادر و نوزاد باید با تکمیل دوره ۳۹ هفتگی بارداری انجام شود.

مسوول امور مامایی دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم اعلام کرد: در موارد اورژانسی که احتمال خطر برای مادر و یا جنین وجود دارد طبق تشخیص و نظر پزشک متخصص زنان می‌توان تاریخ زایمان زودتری برای مادر تعیین کرد.

عصمت خنیا گفت: از ابتدای شروع بارداری کلاس‌های آمادگی برای زایمان با اولویت انجام زایمان طبیعی و ایمن در مراکز بهداشت، بیمارستان‌ها و مراکز مشاوره بخش خصوصی برگزار می‌شود، اما برخی مادران به دلیل باور‌های غلط، نسبت به زایمان طبیعی احساس ترس دارند و تصمیم به انجام سزارین می‌گیرند که دانشگاه نظارت‌های خود را بر بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان‌های خصوصی که بیشترین پذیرش را در این بحث دارند برای کاهش سزارین‌های انتخابی زودهنگام در تاریخ‌های تقویمی بیشتر کرده است.

برتری مهر مادری بر تولد لاکچری

ثبت ۱۲۳ مورد سزارین در تاریخ ۱۴۰۱.۱.۱

وی افزود: در بحث سزارین‌های تقویمی در تاریخ ۱۴۰۱.۱.۱ در مجموع ۱۲۳ مورد ثبت شد که در مقایسه با روز‌های عادی افزایش سه برابری داشت، اما در کل شاخص سزارین‌های استان تغییر ایجاد نکرد.

مسوول واحد مامایی دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: با سختگیری‌های اعمال شده توسط وزارت بهداشت نسبت به کاهش درجه ارزشیابی بیمارستان‌هایی با ثبت سزارین‌های خارج از حد نرمال و نظارت‌های مستمر دانشگاه بر مراکز درمانی و تاکید پزشکان نسبت به عوارض سزارین‌های زودتر از موعد برای مادر و جنین، پیش بینی می‌شود آمار سزارین در تاریخ رُند امسال در مقایسه با سال گذشته کمتر باشد.

خنیا با تاکید بر موثر بودن تصمیم‌گیری خانواده در نوع زایمان بر تصمیم‌گیری پزشک متخصص، اظهارکرد: اصرار خانواده‌ها برای انجام سزارین انتخابی در تاریخ‌های رُند آن هم در شرایط کامل نشدن رشد جنین، عوارض زیادی به همراه خواهد داشت لذا از مادران درخواست داریم مهر مادری را فدای ثبت یک تاریخ لاکچری در شناسنامه فرزندانشان نکنند.

وی گفت: برخی خانواده‌ها برای ثبت تاریخ لاکچری در شناسنامه فرزندانشان، به بهانه انجام سفر و یا اینکه دیگر شرایط تحمل بارداری را ندارند به پزشکان اصرار می‌ورزند، لذا تصمیم گیری خانواده‌ها در سلامت جامعه تاثیر بسزایی دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، کدخبر:۸۵۰۸۶۳۸۴، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین