پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۱۳۴
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۵
به نقل از یورونیوز، ژان فرانسوا لویلیه، مامور مخفی پیشین فرانسه که مدت ۲۵ سال در خدمت سرویس اطلاعاتی این کشور بود، کتابی با نام «مرد طرابلس» (L'homme de Tripoli) نوشته که قرار است هفته آینده (سوم ماه مه) منتشر شود. او در این کتاب به افشاگری‌های بسیاری درباره ماموریت‌هایش، از جمله درباره فعالیت‌های سه ساله‌اش در لیبی طی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ میلادی پرداخته است و زیربنای سیاست خارجی فرانسه را در منطقه‌ای استراتژیک که مسائل ژئوپلیتیکی متعددی دارد، آشکار می‌کند.

شعار سال: جاسوس پیشین فرانسه در کتابش از شیوۀ استخدام منابع، بازی با سلسله مراتب رژیم، حمایت از شورش‌های ضد قذافی و کار‌های دیگر با هدف رسیدن به اهدافش پرده برمی‌دارد و به این ترتیب تصویری کم‌سابقه از فعالیت سرویس مخفی فرانسه در خارج از کشور ارائه می‌دهد.

به نقل از یورونیوز، ژان فرانسوا لویلیه، مامور مخفی پیشین فرانسه که مدت ۲۵ سال در خدمت سرویس اطلاعاتی این کشور بود، کتابی با نام «مرد طرابلس» (L'homme de Tripoli) نوشته که قرار است هفته آینده (سوم ماه مه) منتشر شود.

افشاگری درباره سقوط قذافی؛ جاسوس پیشین فرانسه سکوت خود را شکست
او در این کتاب به افشاگری‌های بسیاری درباره ماموریت‌هایش، از جمله درباره فعالیت‌های سه ساله‌اش در لیبی طی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ میلادی پرداخته است و زیربنای سیاست خارجی فرانسه را در منطقه‌ای استراتژیک که مسائل ژئوپلیتیکی متعددی دارد، آشکار می‌کند.

سرهنگ لویلیه که رسانه‌های فرانسوی از او تحت عنوان «جاسوس شماره ۱» پیشین سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه یاد کرده‌اند، به ماجرای سقوط و مرگ معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی نیز اشاره می‌کند.

او در دوران «بهار عربی» و پیش از سقوط سرهنگ قذافی، از طرف بخش «امنیت خارجی فرانسه» به لیبی فرستاده شده بود و یک ماموریت فوق سری داشت: اینکه تا جای امکان از شمار شخصیت‌های لیبیایی که ممکن بود در کنار قذافی بمانند، بکاهد.

به این ترتیب سرهنگ لویلیه در این کتاب شرح می‌دهد که چگونه برای تضعیف رهبر لیبی تا زمان مرگش تلاش کرده و چه برنامه‌هایی را در این راستا به ویژه از مسیر وزیر خارجه قذافی یعنی موسی کوسا به اجرا گذاشته که درنهایت منجر به فرار او شده است.

او در این کتاب از شیوۀ استخدام منابع، بازی با سلسله مراتب رژیم، حمایت از شورش‌های ضد قذافی و کار‌های دیگر با هدف رسیدن به اهدافش پرده برمی‌دارد و به این ترتیب تصویری کم‌سابقه از فعالیت سرویس مخفی فرانسه در خارج از کشور ارائه می‌دهد.

مجموعه خاطرات او بسیار شبیه به یک رمان جاسوسی است و در جریان آن شرح می‌دهد که چگونه عملیات نظامی فرانسه و بریتانیا در لیبی ضربه مهلکی به نیرو‌های قذافی وارد کرد و باعث شد که شورشیان به دروازه‌های قدرت برسند و ژان فرانسوا لویلیه نیز ماموریت داشت که به آن‌ها نزدیک شود و کمکشان کند.

پس از آن نیز قذافی در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۱ میلادی توسط نیرو‌های مخالف حکومتش دستگیر و کشته شد.

اگرچه فرانسوا لویلیه شایعات مبنی بر کشته شدن قذافی توسط یک مامور مخفی فرانسوی را رد می‌کند؛ اما در ادامه اعتراف می‌کند که «شما مردم را به خیانت به کشورشان و خیانت به اعتقاداتشان وا می‌دارید».

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، کدخبر:۱۴۰۲۰۲۰۸۰۴۰۲۱، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین