پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۵۷۴
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰
به نظر می‌رسد رویکرد دولت روسیه به انتخابات ترکیه به دلایل ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیکی از جمله دفاع از منافع خود در چندین منطقه به ویژه سوریه و قفقاز جنوبی است. دو کشور منافع مشترکی در حفظ سطح کنونی روابط دارند، هر کسی که برنده شود. روسیه به ترکیه به عنوان یک کشور ترانزیت حیاتی برای صادرات گاز متکی است. دو کشور همچنین از یک اتحاد اقتصادی قوی در بخش انرژی، از جمله کمک کرملین در نیروگاه هسته‌ای آکویو برخوردار هستند. نه تنها این، در دسامبر ۲۰۲۲، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، علاقه خود را برای ایجاد یک مرکز گاز طبیعی در ترکیه ابراز کرده بود که روسیه را قادر می‌سازد گاز طبیعی را به اروپا منتقل کند. در اینجا لازم به ذکر است که مسکو از طریق پروژه‌های مختلف از جمله خط لوله ترک استریم در ترکیه سرمایه گذاری زیادی کرده است. در نتیجه، این سطح پیشرفته روابط، اپوزیسیون ترکیه را در صورت پیروزی، مجبور خواهد کرد که همان سیاستی را که اردوغان با مسکو در پیش گرفت، اتخاذ کند.

شعار سال: در حالی که دیپلمات‌های غربی و روسیه می‌گویند که مسکو انتخاب مجدد اردوغان را ترجیح می‌دهد، برخی دیگر خاطرنشان می‌کنند که پیروزی نامزد اپوزیسیون باعث اختلال در روابط ترکیه و روسیه نمی‌شود.

درست است که قلیچداراوغلو از روابط خارجی اردوغان با روسیه به ویژه با توجه به درگیری سوریه انتقاد داشت. با این حال، اگر او در انتخابات پیروز شود، مشخص نیست که سیاست‌های او در قبال روسیه چه تفاوتی با سیاست‌های اردوغان خواهد داشت. جالب اینجاست که قلیچداراوغلو آمادگی خود را برای گسترش همکاری با چین - که می‌تواند روابط آنکارا با غرب را مختل کند - اعلام کرد.

بازی دوگانه روسیه در زمین انتخابات ترکیه، اردوغان همسو است اما اپوزیسیون ها هم بد نیستند
علاوه بر این، دو کشور منافع مشترکی در حفظ سطح کنونی روابط دارند، هر کسی که برنده شود. روسیه به ترکیه به عنوان یک کشور ترانزیت حیاتی برای صادرات گاز متکی است. دو کشور همچنین از یک اتحاد اقتصادی قوی در بخش انرژی، از جمله کمک کرملین در نیروگاه هسته‌ای آکویو برخوردار هستند. نه تنها این، در دسامبر ۲۰۲۲، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، علاقه خود را برای ایجاد یک مرکز گاز طبیعی در ترکیه ابراز کرده بود که روسیه را قادر می‌سازد گاز طبیعی را به اروپا منتقل کند. در اینجا لازم به ذکر است که مسکو از طریق پروژه‌های مختلف از جمله خط لوله ترک استریم در ترکیه سرمایه گذاری زیادی کرده است. در نتیجه، این سطح پیشرفته روابط، اپوزیسیون ترکیه را در صورت پیروزی، مجبور خواهد کرد که همان سیاستی را که اردوغان با مسکو در پیش گرفت، اتخاذ کند.

با این حال، در حالی که روسیه یک شریک انرژی مهم برای ترکیه است، آنکارا تلاش کرده است تا با ایجاد مسیر خود با سایر کشورها، نفوذ مسکو را متعادل کند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۲، ایالات متحده و اروپا به ترتیب دومین و چهارمین تامین کننده LNG ترکیه خواهند بود.

در پایان، آنکارا در حال حاضر به دنبال ایجاد تعادل بین حفظ حاکمیت، همکاری با روسیه و تعهدات به متحدان غربی خود است. بنابراین، اگر یک دولت جدید به قدرت برسد، پیش‌بینی اینکه چگونه بر روابط عمومی با مسکو، بروکسل، واشنگتن و حتی پکن تأثیر می‌گذارد دشوار است.

بر این اساس و صرف نظر از نتیجه، می‌توان انتظار داشت که ترکیه همچنان به سیاست خارجی مستقل خود ادامه دهد و از موقعیت خود به عنوان رهبر منطقه‌ای در حوزه انرژی و امنیت بیشتر استفاده کند.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، کدخبر:۲۰۱۴۷۵۶، dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین