پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۹۶
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶
رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران گفت: جایگاه اپتومتریست‌ها در طرح تحول نظام سلامت و برنامه پزشک خانواده دیده نشده و جامعه اپتومتری خواستار ‌بیمه خدمات اپتومتری هستند.
شعار سال: دکتر علی میرزاجانی درباره آخرین وضعیت غربالگری تنبلی چشم و آمارهای مرتبط با آن گفت: اپتو متریست‌ها حدود ۲۰ سال است که در زمینه غربالگری تنبلی چشم و درمان به کمک سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند. هیچ آمار دقیقی که بتوانیم درباره تغییر نرخ تنبلی چشم ارائه کنیم، تا امروز نداشته‌ایم، اما سازمان بهزیستی آمارهایی دارد که نشان می‌دهد شیوع این بیماری در تمام کشور رو به کاهش است. برای داشتن آمار دقیق در این زمینه، باید از یک معیار مشخص به صورت فراگیر در تمام کشور استفاده کنیم.

وی افزود: من به عنوان یک اپتومتریست، می‌بینم که نسبت به سال‌های گذشته کمتر پیش می‌آید که یک کودک ۱۰ ساله مراجعه کند و از تنبلی چشم خود مطلع نباشد. اما چرا ما نمی‌گوییم که همه آنها درمان شدند؟ چون متاسفانه با وجود پیگیری‌های زیاد جامعه اپتومتریست‌ها در خصوص پوشش بیمه‌ای خدمات اپتومتری، تا امروز در این زمینه موفق نبودیم.

رئیس نوزدهمین کنگره سراسری اپتومتری ادامه داد: سازمان بهزیستی،کودک دچار تنبلی چشم را شناسایی می‌کند و به اپتومتریست ارجاع می‌دهد، او هم درمان را شروع می‌کند ولی این درمان‌ها به صورت دوره ای انجام می‌شود؛ یعنی کودک باید پنج یا شش جلسه در ماه به پزشک مراجعه کند، اما بسیاری از خانواده‌هایی که از نظر مالی متوسط یا رو به پایین هستند، امکان دارد در همان جلسه‌های اول یا دوم درمان را رها کنند و آن را ادامه ندهند.

میرزاجانی از بیمه نشدن خدمات اپتومتریست‌ها انتقاد کرد و گفت: اپتومتریست‌ها تنبلی چشم را درمان می‌کنند، ولی هیچ یک از خدمات معاینه آنها تحت پوشش بیمه نیست. بیمه‌ها هم همیشه می‌گویند بودجه نداریم. در آمریکا و کشورهای پیشرفته، بیمه برای برداشتن نمره عینک، هزینه نمی‌کند چون در جامعه خطر زا نیست.

وی همچنین به جایگاه اپتومتریست‌ها در طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و افزود: جایگاه اپتومتریست‌ها در نظام ارجاع و طرح تحول تایید نشده است، در صورتی که حدود ۷۰ درصد از خدمات مربوط به چشم، توسط معایناتی که در سطح یک انجام می‌شود، می‌تواند تحت پوشش قرار گیرد. ۳۰ درصد باقی مانده به دست تخصص‌های دیگر گروه چشم پزشکی انجام می‌شود.

رئیس انجمن اپتومتری در ادامه تصریح کرد: امروز در طرح پزشک خانواده، بیمار برای دریافت عینک پیر چشمی ساده هم به متخصص چشم ارجاع داده می‌شود نه اپتو متریست؛‌ چون خدمات آنها پوشش بیمه‌ای ندارد و بیمار باید ۱۵ هزار تومان پول ویزیت دهد. در صورتی که با مراجعه به متخصص، تنها ۳۰۰۰ تومان از ۳۰ هزار تومان هزینه ویزیت می‌پردازد.

میرزاجانی همچنین معتقد است که این تصمیم بیمه، روندی معیوب به همراه هزینه‌های مضاعف در نظام سلامت ایجاد می‌کند؛ چراکه آنها به پرداخت رقم‌های کوچکتر در رشته‌هایی که با نام مراقبت‌های اولیه شناخته می‌شوند و در سطح یک ارائه خدمت فعالیت می‌کنند، توجهی ندارند و در نتیجه مجبور می‌شوند در سطح تخصصی، مقادیر گزافی را بپردازند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 19 تیر 1395، کد مطلب: 3708670، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین