پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۱۶۷
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۳
انصاری راد، نماینده ادوار مجلس درخصوص وارد شدن دولت به برگزاری مراسمات مذهبی گفت: برگزاری این چنینی مناسبات مذهبی، بازی‌های بی‌خاصیت سیاسی است که به نظر می‌رسد مقامات دولتی انجام می‌دهند و حقیقت و پایه اصلی جشن را از آن خلوص و پاکی خارج می‌کند.اکثریت مردم کشور شیعه هستند و خودشان این مراسم را انجام می‌دهند. دولت اگر هم می‌خواهد مراسمی برگزار کند باید در حد معمول و متین باشد تا شکل مانور سیاسی پیدا نکند. به نظر می‌رسد این مهمانی‌های چند کیلومتری که دولت انجام می‌دهد، مانورهایی است که جنبه سیاسی دارد تا جنبه اخلاص و عقیدتی.

شعارسال: از چند هفته قبل بیلبورد‌های سطح شهر را به تبلیغش اختصاص دادند، پس از آن صدا و سیما به خدمت درآمد، هزینه‌های هنگفتی که به صورت رسمی میزان آن اعلام نشده است، از بودجه عمومی صرف شد تا «مهمونی ده کیلومتری غدیر» برگزار شود. گرچه برخی از اجتماعات مذهبی همچون هیئت‌های عزاداری در ماه محرم، سبقه و هویت تاریخی دارد و از سوی خود مردم برگزار می‌شود، اما برگزاری این راهپیمایی مذهبی به مناسبت عید غدیر، آن هم با بودجه عمومی، دومین سالی است که باب شده است. از این رو برخی معتقدند برگزاری این مراسم بیشتر رنگ و بوی سیاسی دارد.

برگزاری مراسم هایی همچون «مهمونی ده کیلومتری» بازی بی‌خاصیت سیاسی است

حجت الاسلام و المسلمین، حسین انصاری راد، نماینده ادوار مجلس درخصوص وارد شدن دولت به برگزاری مراسمات مذهبی گفت: «پیش از انقلاب دولت کاری به چنین جشن‌ها و اعلام خبری در تلویزیون، رادیو یا روزنامه نداشت و در برگزاری آن دخالتی هم نمی‌کرد. این مردم بودند که با تمایل خودشان و بر اساس عقاید اکثریت کشور که شیعه است، در ولادات و وفات مراسمی را برگزار می‌کردند. در زمان جشن‌ها، مغازه‌ها، منازل، سکانداران و هیئت‌ها از دل و جان و بر اساس عقایدشان، اعلان جشن می‌کردند و خشنودی‌شان را در جشن‌ها و حزن‌شان را در ایام وفات اعلام می‌کردند. ولی الان جشن‌ها و مراسمات مذهبی از طریق دولت انجام می‌شود.»

وی ادامه داد: «شب عید غدیر خیابان اصلی شهرمان را از اول تا آخر تماشا کردم هیچ مغازه‌ای را ندیدم که با پرچمی اعلان جشن کرده باشد، ولی کارناوال‌هایی به وسیله شهرداری و مقامات دولتی راه‌اندازی شده بود. به نظر من این جشن‌های دولتی گاهی از حد خود خارج می‌شود و توام با یک سری از مسائلی است که با برخی از مذاهب برخورد دارد. البته غذیر به نظر شیعیان روز بزرگی است، ولی هرگز نباید این جشن یا مراسم به شکلی درآید یا سخنانی در آن گفته شود که برادران سنی ما یا دیگر مذاهب آزرده خاطر شوند.»

حجت الاسلام والمسلین انصاری‌راد، ضمن تاکید بر اینکه برگزاری این مراسمات از قلب مردم و با انگیزه‌های خاص عقیدتی مردم خارج شده و به وسیله دولت انجام می‌شود، افزود: «دولتی شدن این مراسمات مذهبی اتفاق مطلوبی نیست. برگزاری این مراسمات را باید به خود مردم واگذار کرد. اکثریت مردم کشور شیعه هستند و خودشان این مراسم را انجام می‌دهند. دولت اگر هم می‌خواهد مراسمی برگزار کند باید در حد معمول و متین باشد تا شکل مانور سیاسی پیدا نکند. به نظر می‌رسد این مهمانی‌های چند کیلومتری که دولت انجام می‌دهد، مانور‌هایی است که جنبه سیاسی دارد تا جنبه اخلاص و عقیدتی.»

این نماینده پیشین مجلس درباره اهداف سیاسی برگزاری چنین مراسماتی،  گفت: «به نوعی می‌خواهند اعلام کند که با یکی از عقاید اساسی مردم شیعه همراه هستند درحالی که این مراسم باید بر عهده مردم و با انگیزه‌های شخصی خودشان باشد.»

انصاری راد در پایان نسبت به تقابل و دوقطبی شدن جامعه با برگزاری اینچنینی مناسبات مذهبی هشدار داد و مطرح کرد: «نباید حرف‌هایی عنوان شود که به مذهب اهل سنت که جمعیت بسیار مهمی در کشور ما هستند، تعارض و تضاد پیدا کند. تا آنجایی که این تضاد به وجود نیاید برادران سنی ما هم همراه جشن خواهند بود. از سوی دیگر این بازی‌های بی‌خاصیتی است که به نظر می‌رسد مقامات دولتی انجام می‌دهند و حقیقت و پایه اصلی جشن را از آن خلوص و پاکی خارج می‌کند.»

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دیده بان ایران، تاریخ انتشار: 17تیر1402، کدخبر:159068، www.didbaniran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین