پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۴۸۰
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
عبدالکریم سروش گفت:من هیچ کلمه‌ی خوبی جز “قصابان غاصب” و ““غاصبان قصاب” برای این‌ها نیافتم تا حداقلی از حساسیت خود را نسبت به این حوادث تاریک و شیطانی بیان کنم. بر ماست به زبان و بیان و عمل و از طریق کار‌های سیاسی و مالی از این مظلومان دفاع کنیم و حداقل وظیفه انسانی خود را نشان دهیم. ظلم همیشه در جهان بوده است همیشه هم کسانی بوده اند طرف ظالم و مظلوم ایستاده اند.

شعار سال: عبدالکریم سروش در ششمین جلسه دروس وفاق علم و دین در واکنش به حملات اسرائیل گفت: ما آرام نشسته ایم و سخن می‌گوییم و مباحثه می‌کنیم در حالیکه در آنسوی جهان در غزه و فلسطین مردم حتی آب خوردن ندارند، امنیت ندارند، برق ندارند و فرزندانشان شیر و غذا ندارند.

هیچ کلمه خوبی جز «قصابان غاصب» و «غاصبان قصاب» برای این‌ها نیافتم

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید به درگاه خدا شکر گزاری کنیم که از چنین نعمت‌هایی برخورداریم و از سوی دیگر آن قصابان غاصب را لعنت بفرستیم و بر ظالمان خشم بفرستیم که چنین موقعیت غیر انسانی را بر یک عده انسان بزرگوار مظلوم و ستم کشیده روا داشته اند.

نظام ماکیاولیستی جهانی را نگاه می‌کنیم که چگونه یک دست شده اند، برای اینکه پشت ظالم بایستند و مظلوم‌را رها کرده اند.

وی تصریح کرد:، اما در اینجا درس عدالت و حقوق بشر به مردم می‌دهند، ولی وقتی پای منافع پست پیش می‌آید، همه این درس‌ها فراموش می‌شود و خطابه‌ها به خفگی و خفقان می‌افتد و دهان‌ها بسته می‌شود و فقط ذهن‌های زیرک شیطانی شکوفا و فعال می‌شوند، برای اینکه به خیال و زبان خود بگویند اسرائیل حق دفاع مشروطه از خویشتن دارد و حقوق دیگر آدمیان را نادیده می‌گیرد.

وی بیان داشت: من هیچ کلمه‌ی خوبی جز “قصابان غاصب” و ““غاصبان قصاب” برای این‌ها نیافتم تا حداقلی از حساسیت خود را نسبت به این حوادث تاریک و شیطانی بیان کنم. بر ماست به زبان و بیان و عمل و از طریق کار‌های سیاسی و مالی از این مظلومان دفاع کنیم و حداقل وظیفه انسانی خود را نشان دهیم. ظلم همیشه در جهان بوده است همیشه هم کسانی بوده اند طرف ظالم و مظلوم ایستاده اند.

تاریخ و دین و تعهدات انسانی به ما می‌گوید در کدام سو بایستیم و طرفدار حق باشیم و شاکر نعمت‌های خدا باشیم و دیگران محروم را سهیم کنیم.

وی افزود: وقتی برخی مطالب را در دفاع از مظالم اسرائیل می‌خوانم، حقیقتا شرمنده و متأسف می‌شوم و بر فقدان وجدان جمعی بر پاره‌ای از این هم وطنان تاسف می‌خورم که چرا باید انسان به درجه‌ای برسد که از حیوانیت دفاع کند و جانب ستم دیدگان را نگیرد؟ حداقل اگر دفاع نمی‌کنند ساکت بنشینید و به ظاهر بی طرفی پیشه کنید.

نه اینکه جانب آن قصابان و غارتگران را بگیرید و پروایی از پیامد‌های سخن خود نداشته باشند. دعا می‌کنیم برای پیروزی ستم دیدگان برای رواج صلح و عدالت در این جهانِ بی اخلاقِ ماکیاولیسمی، دعا می‌کنیم برای اینکه خداوند دل‌ها را نرم کند و به سوی عدل و انصاف بروند و بتوانند قدری از این فاجعه‌ها جلوگیری شود.

استاد سروش پیشنهاد داد: حداقل کاری که مردم در اروپا و آمریکا می‌توانند انجام دهند، این است که در این تظاهرات شرکت کنند و صدای خود را بلند کنند و به حامیان غارتگران نشان دهند هنوز دل‌های پاک و وجدان‌های منصفی هست که از حق و حقیقت دفاع کند. بلکه آن‌ها به خاطر حقوق بشر و عدالت و به خاطر قدرتی که در این طرف می‌بینند، قدری سر خضوع پایین بیاورند و قدری در اصلاح و تصحیح امور اهتمام بورزند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه شرق، تاریخ انتشار:۲۶ مهر ۱۴۰۲، کدخبر: ۹۰۱۳۹۹، www.sharghdaily.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین