پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۷۴۷
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
دکتر سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت بیان داشت که در دو سال گذشته بیشترین مراجعه درمانی گردشگران سلامت به ایران برای گرفتن خدمات زنان و زایمان، جراحی چشم و ارتوپدی بوده است. جراحی‌های زیبایی، اورولوژی، جراحی عمومی و ... در رتبه‌بندی‌های بعدی هستند. در شش ماه نخست امسال ۶۰۵ هزار و ۱۲۵ نفر مراجعه کننده غیر ایرانی از خدمات سلامت محور استفاده کرده‌اند.

شعارسال: دکتر سعید کریمی، با اشاره به ظرفیت‌های درمانی کشور و پذیرش گردشگر سلامت و در عین حال تاکید بر لزوم ساماندهی این موضوع، گفت: نظام سلامت، کادر درمان و بیمارستان‌های کشورمان خدمات خوب و با کیفیتی در حوزه گردشگری سلامت ارائه می‌دهند و در واقع گردشگری سلامت فرصت خوبی را فراهم می‌کند که ضمن ارائه خدمات درمانی، فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی را نیز به سایر کشور‌ها عرضه کنیم.

سه خدمت پرتقاضای بیماران بین‌الملل در ایران + بازنگری تعرفه‌های خدمات توریسم سلامت

مجوز گردشگری سلامت برای ۲۷۷ مرکز درمانی در کشور

او افزود: در حال حاضر ۲۷۷ مرکز درمانی دارای مجوز گردشگری سلامت (IPD) در کشور وجود دارد. دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران با ۳۶ مرکز، مشهد با ۲۳ مرکز، شهید بهشتی با ۱۹ مرکز، تبریز با ۱۵ مرکز و تهران با ۱۴ مرکز به ترتیب پنج دانشگاه اول از نظر تعداد مراکز تحت پوشش دارای مجوز گردشگری سلامت هستند.

آمار ورود گردشگر سلامت به ایران

وی درخصوص آمار ورود گردشگران سلامت به کشور، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد یک میلیون و ۱۳۶ هزار و ۶۳۵ نفر از ۱۷۷ ملیت، در سال ۱۴۰۱ تعداد یک میلیون و ۲۳۳ هزار و ۸۹۶ نفر از ۱۶۴ ملیت و در شش ماهه نخست سال جاری نیز ۶۰۵ هزار و ۱۲۵ نفر مراجعه کننده غیر ایرانی از خدمات سلامت محور ما استفاده کرده‌اند.

به گفته معاون درمان وزارت بهداشت، عمده خدمات در بخش گردشگری سلامت به مراجعینی از کشور‌های افغانستان، عراق، عمان، بحرین، پاکستان، کویت، آذربایجان، هندوستان، تاجیکستان و عربستان سعودی ارائه می‌شود.

وی افزود: در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیشترین مراجعه درمانی گردشگران سلامت برای دریافت خدمات زنان و زایمان، جراحی چشم و ارتوپدی بوده است. پس از آن نیز خدماتی همچون جراحی‌های زیبایی، اورولوژی، جراحی عمومی و... در سایر رتبه بندی‌ها قرار می‌گیرند.

اهمیت فعال کردن پذیرش بیماران بین‌الملل در مناطق آزاد و استان‌های مرزی

کریمی با تاکید بر اهمیت ارزیابی فرصت‌های موجود در زمینه گردشگری سلامت، بیان کرد: به روز کردن مجوز IPD مراکز درمانی و تقویت نظارت بر آنها، شناسایی ظرفیت‌های مناطق تجاری آزاد و شهر‌های مرزی استان‌های مرزی جهت تقویت جذب بیماران بین‌الملل و فعال کردن واحد پذیرش بیماران بین‌الملل در مراکز درمانی مستعد و... را از عوامل موثر در رونق گردشگری سلامت هستند.

بازنگری در تعرفه‌های خدمات گردشگری سلامت

او موضوع بازنگری تعرفه‌گذاری خدمات گردشگری پزشکی را شرطی مهم در رونق گردشگری سلامت خواند که صورت پذیرفته و به زودی ابلاغ خواهد شد و تصریح کرد: در این زمینه اقدامات دیگری همچون تدوین ضوابط اختصاصی فعالیت شرکت‏‌های فعال در زمینه تسهیل‏گری گردشگری سلامت، تصویب دوره کارشناسی ارشد گردشگری سلامت در معاونت آموزشی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و پیگیری ایجاد رشته دیپلماسی سلامت اهمیت بسزایی دارند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 15آبان1402، کدخبر: 1402081410307، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین