پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۷۰۲
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۲
نوزدهمین دوره حراج تهران ویژه «هنر کلاسیک و مدرن ایران» با ۲۴۱ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان پایان یافت و سه اثر سهراب سپهری در مجموع با فروش ۳۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رکورد دیگری را در این رویداد به ثبت رساند.مزایده نوزدهمین دوره حراج تهران ویژه «هنر کلاسیک و مدرن ایران» در حوزه‌های مختلف هنرهای تجسمی همچون نقاشی، نقاشیخط و حجم جمعه- ششم بهمن ماه- با اجرای رضا کیانیان در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد. در حالی که پیش از این اعلام شده بود، اجرای این مراسم همچون دوره‌های گذشته برعهده حسین پاکدل است.

شعارسال: مزایده نوزدهمین دوره حراج تهران ویژه «هنر کلاسیک و مدرن ایران» در حوزه‌های مختلف هنر‌های تجسمی همچون نقاشی، نقاشی خط و حجم جمعه- ششم بهمن ماه- با اجرای رضا کیانیان در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد. در حالی که پیش از این اعلام شده بود، اجرای این مراسم همچون دوره‌های گذشته برعهده حسین پاکدل است.

پایان حراج تهران با چکش خوردن ۲۴۱ میلیارد تومانی + رکوردشکنی سهراب سپهری

آثار این رویداد چهارم و پنجم بهمن ماه در این هتل به نمایش گذاشته شد. در نوزدهمین دوره حراج تهران، ۹۰ اثر در رده بندی کلاسیک از هنرمندانی همچون ابراهیم جباری (جبار بیک)، حسین قوللر آقاسی، علی محمد حیدریان، محمود زنگنه، محمود فرشچیان و در رده بندی مدرن از سهراب سپهری، بهمن محصص، حسین زنده رودی، پرویز تناولی، محمد احصایی عرضه شد. همچنین در این رویداد آثاری از حسن زرین قلم خوشنویس، تصویرگر و شاعر دوره قاجار و صادق تبریزی پیشگام فقید مکتب سقاخانه ارایه شد.

سه اثر از سهراب سپهری در نوزدهمین دوره حراج تهران، ارایه شد که این آثار با مجموع بیشینه ۴۲ میلیارد تومان، گران‌ترین آثار این رویداد هستند؛ گران‌ترین اثر این حراج، تابلویی بدون عنوان از مجموعه «تنه درختان» سپهری است که ۲۰-۲۲ میلیارد تومان برآورد اولیه آن است، اثری بدون عنوان دیگری از این هنرمند ۱۶ - ۱۴ میلیارد تومان و اثر دیگری از این هنرمند با برآورد ۴ - ۳ میلیارد تومان در این حراج عرضه شد. اثر «چه کسی می‌نگرد؟» متعلق به حسین زنده‌رودی با برآورد قیمت آن ۱۶ - ۱۴ میلیارد تومان و «مرگ و زندگی» اثر آیدین آغداشلو با برآورد قیمت ۱۲ - ۱۰ میلیارد تومان از دیگر آثار گران‌قیمت این رویداد بودند.

کیانیان مجری مزایده نوزرهمین حراج تهران یاد هنرمندان درگذشته؛ جلال شباهنگی، یدالله درخشانی و محمدرضا جودی، درباره چگونگی برگزاری حراج توضیحاتی ارایه داد و اظهارداشت: یکی از آثار متعلق به مهدی ویشکایی، رد شده است و توضیحاتی نیز در این باره اعلام نشده است.

سپس مزایده برگزار شد، نوزدهمین دوره حراج تهران ویژه «هنر کلاسیک و مدرن ایران» با فروش ۲۴۱ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان پایان یافت و سه اثر سهراب سپهری در مجموع با ۳۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، سهم قابل توجهی از این رویداد را به خود اختصاص داد. همچنین در این رویداد هفت اثر به فروش نرسید.

فهرست آثار و فروش آن‌ها در نوزدهمین دوره حراج تهران به شرح زیر است:

۱) «برای دسته» اکریلیک روی بوم اثر حسین زنده‌رودی که سال ۱۳۹۶ در هشتمین حراج تهران ارایه شده است، با برآورد قیمت ۵ - ۴ میلیارد تومان در نوزدهمین دوره این رویداد ارایه شد و با قیمت ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

۲) «بدون عنوان» اکریلیک و ورق طلا روی بوم اثر صادق تبریزی با برآورد قیمت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تا ۲ میلیارد تومان ارایه و با قیمت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

۳) «بدون عنوان» رنگ‌روغن روی مقوا اثر فرامرز پیلارام که متعلق به مجموعه نگار پیلارام است، با کمینه ۸۰۰ و بیشینه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان ارایه شد و با قیمت یک میلیارد تومان به فروش رسید.

۴) «بدون عنوان» رنگ‌روغن روی بوم اثر منصوره حسینی با برآورد قیمت ۳ - ۲ میلیارد تومان ارایه و با قیمت ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

۵) «بدون عنوان» مرکب روی بوم اثر نصرالله افجه‌ای با برآورد قیمت ۳ - ۲ میلیارد تومان ارایه شد و با قیمت ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

پایان حراج تهران با چکش خوردن ۲۴۱ میلیارد تومانی + رکوردشکنی سهراب سپهری

«بدون عنوان» اثر نصرالله افجه‌ای

۶) «بدون عنوان» ترکیب‌مواد روی بوم اثر هادی هزاوه‌ای که سال ۱۴۰۰ در چهاردهمین حراج تهران ارایه شده است، در نوزدهمین دوره این رویداد با کمینه ۸۰۰ میلیون تومان و بیشینه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان عرضه و با قیمت ۹۵۰ میلیون تومان فروخته شد.

۷) «بدون عنوان» اکریلیک روی مقوا اثر محسن وزیری‌مقدم که سال ۱۳۹۱ در نخستین حراج تهران ارایه شده است، در نوزدهمین دوره این رویداد با برآورد قیمت ۱.۵ - ۱ میلیارد تومان عرضه شد و با قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

۸) «بدون عنوان» ترکیب‌مواد روی بوم اثر مسعود عربشاهی با برآورد قیمت ۷ - ۶ میلیارد تومان ارایه و با قیمت ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروخته شد. این اثر در مجله «هنر فردا» شماره ۱، ۱۳۸۹ (ص ۴۴)، به چاپ رسیده است.

۹) «بدون عنوان» رنگ‌روغن روی بوم اثر عبدالحمید پازوکی که سال ۱۳۹۵ در ششمین حراج تهران ارایه شده است، در نوزدهمین دوره این رویداد با برآورد قیمت ۷۰۰ - ۵۰۰ میلیون تومان عرضه شد و با قیمت ۶۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

۱۰) «بدون عنوان» اکریلیک روی بوم اثر ایرج شایسته‌پور با برآورد قیمت ۴۰۰ - ۳۰۰ میلیون تومان ارایه و با قیمت ۵۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

۱۱) «بدون عنوان» آبرنگ و مرکب روی مقوا اثر بهمن محصص (دو اثر) با برآورد قیمت ۵ - ۴ میلیارد تومان عرضه شد و با قیمت ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به فروش رسید. این آثار توسط هنرمند به سهراب سپهری اهدا شده (متن آن در پشت اثر) و صاحب فعلی آن‌ها را از خانواده سپهری خریداری کرده است.

پایان حراج تهران با چکش خوردن ۲۴۱ میلیارد تومانی + رکوردشکنی سهراب سپهری

«بدون عنوان» اثر بهمن محصص

۱۲) «بدون عنوان» رنگ‌ماشین روی فیبر اثر جلال شباهنگی با برآورد قیمت ۱.۵ -۱ میلیارد تومان ارایه و با قیمت یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

۱۳) «خم کوچه» رنگ‌روغن و کاهگل روی بوم اثر پرویز کلانتری با کمینه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون و بیشینه ۲ میلیارد تومان ارایه شد و با قیمت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

۱۴) «بدون عنوان» رنگ‌روغن روی بوم اثر منوچهر نیازی با کمینه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون و بیشینه ۲ میلیارد تومان عرضه شد و با قیمت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

۱۵) «آفتاب و گندم‌ها» رنگ‌روغن روی بوم اثر محمود جوادی پور که سال ۱۳۹۴ در چهارمین حراج تهران ارایه شده است. در نوزدهمین دوره این رویداد با برآورد قیمت ۱.۵ - ۱ میلیارد تومان عرضه و با قیمت یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فروخته شد. این اثر در کتاب «ستایش روز، گزیده آثار محمود جوادی‌پور» (ص ۲۲۱) به کوشش نیوشا جوادی‌پور، نشر نظر (۱۳۹۷) به چاپ رسیده است.

۱۶) «بدون عنوان» گواش روی کاغذ چسبانده‌شده روی مقوا اثر سهراب سپهری که اکتبر ۲۰۲۳ در حراج ساتبیز لندن ارایه شده است، در نوزدهمین حراج تهران با برآورد قیمت ۴ - ۳ میلیارد تومان عرضه شد و با قیمت ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

پایان حراج تهران با چکش خوردن ۲۴۱ میلیارد تومانی + رکوردشکنی سهراب سپهری

«بدون عنوان» اثر سهراب سپهری

۱۷) «بدون عنوان» ترکیب‌مواد روی فیبر اثر حسین کاظمی با برآورد قیمت ۵ - ۴ میلیارد تومان ارایه و با قیمت ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروخته شد. این اثر توسط صاحب فعلی مستقیماً از همسر هنرمند در پاریس خریداری شده است.

۱۸) «دره یوش» از مجموعه «سفرنامه سرزمین من» رنگ‌روغن روی بوم اثر پری‌یوش گنجی با برآورد قیمت ۷۰۰ - ۵۰۰ میلیون تومان ارایه و با قیمت ۵۵۰ میلیون تومان فروخته شد.

۱۹) «بدون عنوان» رنگ‌روغن، پاستل و مداد روی بوم اثر فریده لاشایی با برآورد قیمت ۴ - ۳ میلیارد تومان ارایه شد و با قیمت ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد. این اثر توسط صاحب فعلی مستقیماً از هنرمند خریداری شده است.

۲۰) «بدون عنوان» رنگ‌روغن روی بوم اثر منوچهر نیازی با برآورد قیمت ۱.۵ - ۱ میلیارد تومان عرضه شد و با قیمت یک ملیلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

۲۱) «بدون عنوان» رنگ‌روغن و کاهگل روی بوم اثر پرویز کلانتری با برآورد قیمت ۵ - ۴ میلیارد تومان ارایه و با قیمت ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

پایان حراج تهران با چکش خوردن ۲۴۱ میلیارد تومانی + رکوردشکنی سهراب سپهری

«بدون عنوان» اثر پرویز کلانتری

۲۲) «بدون عنوان» آبرنگ روی مقوا اثر احمد وثوق احمدی با برآورد قیمت ۴۰۰ - ۳۰۰ میلیون تومان عرضه و با قیمت ۳۲۰ میلیون تومان به فروش رسید.

۲۳) «بدون عنوان» رنگ‌روغن روی فیبر اثر احمد اسفندیاری با برآورد قیمت ۸۰۰ - ۶۰۰ میلیون تومان ارایه شد و با قیمت ۶۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

۲۴) «بدون عنوان» اکریلیک روی بوم اثر محمدعلی ترقی‌جاه با برآورد قیمت ۲ - ۱.۵ میلیارد تومان، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

۲۵) «بدون عنوان» رنگ‌روغن روی بوم اثر صادق تبریزی با برآورد قیمت ۵ - ۴ میلیارد تومان عرضه شد و با قیمت ۴ میلیارد تومان به فروش رسید.

پایان حراج تهران با چکش خوردن ۲۴۱ میلیارد تومانی + رکوردشکنی سهراب سپهری

«بدون عنوان» اثر صادق تبریزی

۲۶) «بدون عنوان» رنگ‌روغن روی بوم اثر ژازه تباتبایی که سال ۱۴۰۰ در پانزدهمین حراج تهران ارایه شده است. در نوزدهمین دوره این رویداد با برآورد قیمت ۵ - ۴ میلیارد تومان ارایه و با قیمت ۴ میلیارد تومان فروخته شد.

۲۷) «بدون عنوان» رنگ‌روغن روی بوم اثر ناصر اویسی با برآورد قیمت ۲ - ۱.۵ میلیارد تومان ارایه شد و با قیمت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به فروش رسید. این اثر در کتاب «نقاشی‌های ناصر اویسی» (ص ۹۶)، انتشارات گویا (۱۳۹۲) به چاپ رسیده است.

۲۸) «الهام» رنگ‌روغن و ورق طلا روی بوم اثر نامی پتگر با برآورد قیمت ۴۰۰ - ۳۰۰ میلیون تومان عرضه و با قیمت یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فروخته شد. این اثر در کتاب «خواب و خیال، نگاهی بر آثار و اسناد خاندان پتگر»، به کوشش احمدرضا نوری (ص ۱۸۵)، انتشارات پردیس دانش (۱۳۹۷) به چاپ رسیده است.

۲۹) «بدون عنوان» رنگ‌روغن روی گونی اثر منصور قندریز با برآورد قیمت ۳ - ۲ میلیارد تومان ارایه و با کمینه اعلام شده فروخته شد. این اثر توسط صاحب فعلی مستقیماً از خانواده هنرمند خریداری شده است.

۳۰) «بدون عنوان» آبمرکب و ماژیک روی مقوا اثر هوشنگ پزشک‌نیا با کمینه ۸۰۰ میلیون تومان و بیشینه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان ارایه و با قیمت ۹۰۰ میلیون تومان فروخته شد. این اثر متعلق به مجموعه نیلوفر پزشک‌نیا است و روی جلد کتاب «همسفر باد، گزیده آثار هوشنگ پزشک‌نیا» (و ص ۱۰۷) به کوشش محمودرضا بهمن‌پور، نشر نظر (۱۳۹۶) به چاپ رسیده است.

۳۱) «نی لبک زن نشسته» حجم- برنز اثر بهمن محصص با برآورد قیمت ۸ - ۷ میلیارد تومان عرضه و با قیمت ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

۳۲) «بدون عنوان» آبرنگ روی مقوا اثر محمود فرشچیان با برآورد قیمت ۸ - ۷ میلیارد تومان ارایه شد و با قیمت ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به فروش رسید. این اثر در کتاب «آثار استاد محمود فرشچیان» (ص ۲۳۴ و ۲۳۵) به کوشش ناصر میرباقری، انتشارات خانه فرهنگ و هنر گویا (۱۳۸۷) به چاپ رسیده است.

پایان حراج تهران با چکش خوردن ۲۴۱ میلیارد تومانی + رکوردشکنی سهراب سپهری

«بدون عنوان» اثر محمود فرشچیان

۳۳) «بدون عنوان» رنگ‌روغن روی بوم اثر ابراهیم جباری (جبار بیک) با برآورد قیمت ۶۰۰ - ۴۰۰ میلیون تومان، با قیمت ۴۸۰ میلیون تومان چکش خورد.

۳۴) «شکارگاه بهرام گور» رنگ‌روغن روی بوم اثر عباس بلوکی‌فر با برآورد قیمت ۳۰۰ - ۲۰۰ میلیون تومان ارایه و با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان فروخته شد. این اثر مرمت شده است و توسط صاحب فعلی از مجموعه آقای جواد عقیلی خریداری شده است.

۳۵) «واقعه کربلا» رنگ‌روغن روی بوم اثر حسین قوللر آقاسی با کمینه یک میلیارد و بیشینه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ارایه شد و با قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

پایان حراج تهران با چکش خوردن ۲۴۱ میلیارد تومانی + رکوردشکنی سهراب سپهری

«واقعه کربلا» اثر حسین قوللر آقاسی

۳۶) «بدون عنوان» ترکیب‌مواد روی مقوا اثر حسن زرین قلم که سال ۱۳۹۸ در یازدهمین حراج تهران ارایه شده است، در نوزدهمین دوره این رویداد با برآورد قیمت ۹۰۰ - ۷۰۰ میلیون تومان ارایه شد و با قیمت ۹۵۰ میلیون تومان چکش خورد.

۳۷) «بدون عنوان» ترکیب‌مواد روی مقوا اثر حسن زرین قلم که اکتبر ۲۰۱۵ در حراج بونامز لندن ارایه شده است، در نوزدهمین حراج تهران با برآورد قیمت ۹۰۰ - ۷۰۰ میلیون تومان ارایه شد و با قیمت ۹۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

۳۸) «تک‌چهره کمال‌الملک» رنگ‌روغن روی بوم اثر کیخسرو خروش با برآورد قیمت ۸۰۰ - ۶۰۰ میلیون تومان، ۸۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

پایان حراج تهران با چکش خوردن ۲۴۱ میلیارد تومانی + رکوردشکنی سهراب سپهری

«تک‌چهره کمال‌الملک» اثر کیخسرو خروش

۳۹) «بدون عنوان» رنگ روغن روی بوم اثر عباس کاتوزیان با برآورد قیمت ۸۰۰ - ۶۰۰ میلیون تومان، ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

۴۰) «بدون عنوان» رنگ روغن روی بوم اثر علی‌محمد حیدریان با کمینه یک میلیارد و بیشینه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ارایه شد، اما به فروش نرسید.

۴۱) «بدون عنوان» رنگ روغن روی بوم اثر محمدحبیب محمدی با برآورد قیمت ۷۰۰ - ۵۰۰ میلیون تومان ارایه شد و با کمینه اعلام شده، به فروش رسید. این اثر اندکی مرمت شده است.

۴۲) «بدون عنوان» رنگ روغن روی بوم اثر عبدالحسین (رها) محسنی کرمانشاهی با برآورد قیمت۴۰۰ - ۳۰۰ میلیون تومان، ۳۴۰ میلیون تومان فروخته شد.

پایان حراج تهران با چکش خوردن ۲۴۱ میلیارد تومانی + رکوردشکنی سهراب سپهری

«بدون عنوان» اثر عبدالحسین (رها) محسنی کرمانشاهی

۴۳) «بدون عنوان» رنگ روغن روی بوم اثر محمود زنگنه که سال ۱۳۹۸ در یازدهمین حراج تهران ارایه شده است، در نوزدهمین دوره این رویداد با برآورد قیمت ۷۰۰ - ۵۰۰ میلیون تومان ارایه و با قیمت ۵۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

۴۴) «فرش دستباف در بازار تبریز» آبرنگ روی مقوا اثر عطاالله ذی‌نوری با برآورد قیمت ۲۰۰ - ۱۵۰ میلیون تومان، ۱۷۰ میلیون تومان فروخته شد.

۴۵) «کارگاه قالی بافی در اصفهان» آبرنگ روی مقوا اثر یرواند نهاپتیان با برآورد قیمت ۶۰۰ - ۴۰۰ میلیون تومان، با کمینه اعلام شده، به فروش رسید.

۴۶) «مرگ و زندگی» از مجموعه «خاطرات انهدام» دو لته‌ای، گواش روی مقوا اثر آیدین آغداشلو که اکتبر ۲۰۰۹ در حراج کریستیز دوبی ارایه شده است، در نوزدهمین حراج تهران با برآورد قیمت ۱۲ - ۱۰ میلیارد تومان ارایه و با قیمت ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

۴۷) پیش از برگزاری مزایده، اثر «بدون عنوان» رنگ روغن روی بوم متعلق به مهدی ویشکایی با برآورد قیمت ۳ - ۲ میلیارد تومان در لیست آثار نوزدهمین حراج تهران قرار گرفته بود که رد شد.

۴۸) «تک‌چهره اردشیر محصص» رنگ‌روغن روی بوم اثر قاسم حاجی‌زاده که مرمت شده و سال ۱۳۹۹ در سیزدهمین حراج تهران ارایه شده است، در نوزدهمین دوره این رویداد با برآورد قیمت ۳ - ۲ میلیارد تومان عرضه شد، اما به فروش نرسید.

۴۹) «تک‌چهره نیما» رنگ‌روغن روی بوم اثر هانیبال الخاص با برآورد قیمت ۱.۵ - ۱ میلیارد تومان ارایه شد، اما فروخته نشد. این اثر مرمت شده و توسط صاحب فعلی از خانواده زنده یاد م. آزاد (شاعر) خریداری شده است.

۵۰) «خودنگاره» رنگ‌روغن روی بوم اثر مهدی ویشکایی با برآورد قیمت ۲ - ۱.۵ میلیارد تومان، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

پایان حراج تهران با چکش خوردن ۲۴۱ میلیارد تومانی + رکوردشکنی سهراب سپهری

«خودنگاره» اثر مهدی ویشکایی

۵۱) «مادرشوهر و عروس» حجم- آهن اثر توکل اسماعیلی (مش اسماعیل) با برآورد قیمت ۲ - ۱.۵ میلیارد تومان، فروخته نشد.

۵۲) «بدون عنوان» حجم- برنز اثر بهمن دادخواه که مارچ ۲۰۱۵ در حراج کریستیز دوبی ارایه شده است، در نوزدهمین حراج تهران با برآورد قیمت ۳ - ۲ میلیارد تومان، عرضه شد و ۲ میلیارد تومان چکش خورد.

۵۳) «بدون عنوان» رنگ‌روغن روی بوم اثر محمدعلی ترقی‌جاه با برآورد قیمت ۱.۵ - ۱ میلیارد تومان، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

۵۴) «محبت» دولته‌ای، رنگ‌روغن روی بوم اثر محمد احصایی در اکتبر ۲۰۱۵ در حراج کریستیز لندن ارایه شده است، در نوزدهمین حراج تهران با برآورد قیمت ۱۰ - ۹ میلیارد تومان ارایه و با کمینه اعلام شده فروخته شد.

پایان حراج تهران با چکش خوردن ۲۴۱ میلیارد تومانی + رکوردشکنی سهراب سپهری

«محبت» اثر محمد احصایی

۵۵) «هیچ ایستاده» حجم- فایبرگلاس اثر پرویز تناولی با برآورد قیمت ۶ - ۵ میلیارد تومان، با کمینه اعلام شده فروخته شد.

۵۶) «مرغ بسم‌الله» رنگ‌روغن روی مقوا اثر رضا مافی با برآورد قیمت ۳ - ۲ میلیارد تومان، ۲ میلیارد تومان به فروش رسید.

۵۷) «بدون عنوان» ترکیب‌مواد روی بوم اثر صداقت جباری با برآورد قیمت ۱.۵ - ۱ میلیارد تومان، با کمینه اعلام شده فروخته شد.

۵۸) «چه کسی می‌نگرد؟» رنگ‌روغن روی بوم اثر حسین زنده‌رودی که می ۲۰۲۲ در حراج بونامز لندن ارایه شده است. در نوزدهمین حراج تهران با برآورد قیمت ۱۶ - ۱۴ میلیارد تومان عرضه و ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

پایان حراج تهران با چکش خوردن ۲۴۱ میلیارد تومانی + رکوردشکنی سهراب سپهری

«چه کسی می‌نگرد؟» اثر حسین زنده‌رودی

۵۹) «بدون عنوان» رنگ‌روغن روی بوم اثر جلیل رسولی با کمینه ۸۰۰ میلیون تومان و بیشینه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان ارایه و ۸۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

۶۰) «بدون عنوان» رنگ‌روغن روی بوم اثر علی شیرازی با برآورد قیمت ۸۰۰ - ۶۰۰ میلیون تومان، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

۶۱) «بدون عنوان» ترکیب‌مواد روی بوم اثر محمود زنده‌رودی با برآورد قیمت ۳ - ۲ میلیارد تومان، ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

پایان حراج تهران با چکش خوردن ۲۴۱ میلیارد تومانی + رکوردشکنی سهراب سپهری

«بدون عنوان» اثر محمود زنده‌رودی

۶۲) «بدون عنوان» حجم- آیینه‌کاری، نقاشی پشت شیشه روی گچ اثر منیر (شاهرودی) فرمانفرماییان که سال ۱۳۹۶ در هشتمین حراج تهران ارایه شده است، در نوزدهمین دوره این رویداد با برآورد قیمت ۶ - ۵ میلیارد تومان ارایه و ۵ میلیارد تومان فروخته شد.

۶۳) «بدون عنوان» رنگ‌روغن روی بوم اثر عنایت‌الله نظری‌نوری با برآورد قیمت ۳۰۰ - ۲۰۰ میلیون تومان، ۲۴۰ میلیون تومان فروخته شد.

۶۴) «بدون عنوان» ترکیب‌مواد روی بوم اثر جعفر روحبخش که متعلق به مجموعه شخصی خانواده هنرمند است، در نوزدهمین حراج تهران با برآورد قیمت ۴ - ۳ میلیارد تومان ارایه و ۳ میلیارد تومان فروخته شد.

۶۵) «بدون عنوان» رنگ‌روغن، پاستل و مداد روی بوم اثر فریده لاشایی با برآورد قیمت ۵ - ۴ میلیارد تومان، با کمینه اعلام شده، به فروش رسید.

۶۶) «بدون عنوان» اکریلیک روی بوم اثر یعقوب امدادیان با برآورد قیمت ۱.۵ - ۱ میلیارد تومان، ۲ میلیارد تومان فروخته شد.

۶۷) «بدون عنوان» ترکیب‌مواد روی بوم اثر مسعود عربشاهی که سال ۱۳۹۸ در یازدهمین حراج تهران ارایه شده است، در نوزدهمین دوره این رویداد با برآورد قیمت ۶ - ۵ میلیارد تومان، ۵ میلیارد تومان به فروش رسید.

پایان حراج تهران با چکش خوردن ۲۴۱ میلیارد تومانی + رکوردشکنی سهراب سپهری

«بدون عنوان» اثر مسعود عربشاهی

۶۸) «بدون عنوان» رنگ‌روغن روی بوم اثر سیراک ملکونیان با برآورد قیمت ۴ - ۳ میلیارد تومان، ۳ میلیارد تومان و ۴۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

۶۹) «ترکیب شماره ۱» اکریلیک روی بوم اثر حبیب‌الله آیت‌اللهی با برآورد قیمت ۴۰۰ - ۳۰۰ میلیون تومان، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

۷۰) «بدون عنوان» رنگ‌روغن روی بوم اثر منوچهر یکتایی که مارچ ۲۰۱۴ در حراج کریستیز دوبی ارایه شده است، در نوزدهمین حراج تهران با برآورد قیمت ۶ - ۵ میلیارد تومان، ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

۷۱) «بدون عنوان» حجم- آیینه‌کاری، نقاشی پشت شیشه و گچ روی چوب اثر منیر (شاهرودی) فرمانفرماییان که سال ۱۳۹۷ در نهمین حراج تهران ارایه شده است، در نوزدهمین دوره این رویداد با برآورد قیمت ۹ - ۸ میلیارد تومان، ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

۷۲) «بدون عنوان» حجم- برنز و آهن اثر بهروز دارش با برآورد قیمت ۱.۵ - ۱ میلیارد تومان، با کمینه اعلام شده، چکش خورد.

پایان حراج تهران با چکش خوردن ۲۴۱ میلیارد تومانی + رکوردشکنی سهراب سپهری

«بدون عنوان» اثر بهروز دارش

۷۳) «خروس» پاستل و گواش روی مقوا اثر هوشنگ پزشک‌نیا که متعلق به مجموعه نیلوفر پزشک‌نیا است با کمینه یک میلیارد و بیشینه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ارایه و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شد. این اثر در کتاب «همسفر باد، گزیده آثار هوشنگ پزشک‌نیا» (ص ۹۶) به کوشش محمودرضا بهمن‌پور، نشر نظر (۱۳۹۶) به چاپ رسیده است.

۷۴) «میز زرد» رنگ‌روغن روی بوم اثر جواد حمیدی با برآورد قیمت ۸۰۰ - ۶۰۰ میلیون تومان، با کمینه اعلام شده، به فروش رسید. این اثر در کتاب «پیشگامان نقاشی معاصر ایران» (ص ۷۸) به کوشش جواد مجابی، نشر هنر ایران (۱۳۷۶) به چاپ رسیده است.

۷۵) «دهکده دیهوکه» رنگ‌روغن و کاهگل روی بوم اثر جمال‌الدین طبسی‌نژاد با برآورد قیمت ۴۰۰ - ۳۰۰ میلیون تومان، ۳۶۰ میلیون تومان چکش خورد.

۷۶) «بدون‌عنوان» از مجموعه «تنه درختان» رنگ‌روغن روی بوم اثر سهراب سپهری که اکتبر ۲۰۱۵ در حراج کریستیز دوبی ارایه شده است، در نوزدهمین حراج تهران با برآورد قیمت ۲۲ - ۲۰ میلیارد تومان عرضه شد و با قیمت ۲۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

پایان حراج تهران با چکش خوردن ۲۴۱ میلیارد تومانی + رکوردشکنی سهراب سپهری

«بدون‌عنوان» از مجموعه «تنه درختان» اثر سهراب سپهری

۷۷) «بدون‌عنوان» رنگ‌روغن روی فیبر اثر بهمن دادخواه با برآورد قیمت ۲- ۱.۵ میلیارد تومان ارایه شد، اما به فروش نرسید. این اثر توسط صاحب فعلی از خانواده زنده یاد م. آزاد (شاعر) خریداری شده است.

۷۸) «بدون عنوان» رنگ‌روغن روی بوم اثر منصوره حسینی با برآورد قیمت ۱.۵ - ۱ میلیارد تومان، یک میلیارد تومان چکش خورد.

۷۹) «بدون عنوان» رنگ‌روغن و سیمان روی فیبر اثر پروانه اعتمادی با برآورد قیمت ۳ - ۲ میلیارد تومان، ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

۸۰) «بدون عنوان» رنگ‌روغن روی بوم اثر بهمن محصص که سال ۱۳۹۸ در یازدهمین حراج تهران ارایه شده است، در نوزدهمین دوره این رویداد با برآورد قیمت ۵ - ۴ میلیارد تومان ارایه شد، اما به فروش نرسید.

۸۱) «بدون عنوان» رنگ‌روغن روی بوم کشیده شده روی مقوا اثر منوچهر معتبر با کمینه ۸۰۰ میلیون تومان و بیشینه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان ارایه شد و با قیمت ۸۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

۸۲) «بدون عنوان» ترکیب‌مواد روی فیبر اثر حسین کاظمی که توسط صاحب فعلی مستقیماً از همسر هنرمند در پاریس خریداری شده است، در نوزدهمین حراج تهران با برآورد قیمت ۴ - ۳ میلیارد تومان عرضه شد و با قیمت ۳ میلیارد تومان چکش خورد.

۸۳) «بدون عنوان» رنگ‌روغن روی بوم اثر سهراب سپهری در اکتبر ۲۰۱۶ در حراج ساتبیز لندن ارایه شده است، در نوزدهمین حراج تهران با برآورد قیمت ۱۶ - ۱۴ میلیارد تومان ارایه شد و با قیمت ۱۴ میلیارد تومان چکش خورد.

پایان حراج تهران با چکش خوردن ۲۴۱ میلیارد تومانی + رکوردشکنی سهراب سپهری

«بدون عنوان» اثر سهراب سپهری

۸۴) «بدون عنوان» رنگ‌روغن روی بوم اثر حسین محجوبی با کمینه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون و بیشینه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان ارایه شد و با قیمت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

۸۵) «بدون عنوان» اکریلیک و ورق طلا روی بوم اثر صادق تبریزی با برآورد قیمت ۴ - ۳ میلیارد تومان، ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

۸۶) «خالق طبیعت» چهارلته‌ای، رنگ‌ماشین روی بوم اثر محمد احصایی با برآورد قیمت ۵ - ۴ میلیارد تومان، ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

۸۷) «بدون عنوان» رنگ روغن و ورق طلا روی بوم اثر فرامرز پیلارام که سال ۱۳۹۸ در دوازدهمین حراج تهران ارایه شده است، در نوزدهمین دوره این رویداد با برآورد قیمت ۹ - ۸ میلیارد تومان، ۸ میلیارد تومان چکش خورد.

پایان حراج تهران با چکش خوردن ۲۴۱ میلیارد تومانی + رکوردشکنی سهراب سپهری

«بدون عنوان» اثر فرامرز پیلارام

۸۸) «بدون عنوان» رنگ‌روغن روی بوم اثر حجت شکیبا با برآورد قیمت ۷۰۰ - ۵۰۰ میلیون تومان، فروخته نشد. این اثر در کتاب «نقاشی‌های شکیبا» (ص ۴۷) به کوشش منیژه میرعمادی، انتشارات منیژه میرعمادی (۱۳۷۱) به چاپ رسیده است.

۸۹) «جغد و طعمه» حجم- مس اثر ناصر هوشمند وزیری که متعلق به مجموعه شخصی خانواده هنرمند است، در نوزدهمین دوره حراج تهران با برآورد قیمت ۹۰۰ - ۷۰۰ میلیون تومان، ۷۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

۹۰) «بدون عنوان» اکریلیک روی بوم اثر بهمن نیکو با برآورد قیمت ۴۰۰ - ۳۰۰ میلیون تومان، ۳۶۰ میلیون تومان فروخته شد.

رویداد «حراج تهران» از سال ۱۳۹۱ هر ساله در دو نوبت؛ تابستان ویژه هنر معاصر و زمستان ویژه هنر مدرن ایران برگزار می‌شود که زمستان سال گذشته این رویداد برگزار نشد و ۳۰ تیرماه امسال هفدهمین دوره حراج تهران ویژه «هنر مدرن و معاصر» با ۱۱۰ اثر از یکصد هنرمند برگزار شد و در این رویداد یکصد اثر به مبلغ ۲۱۱ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان به فروش رسید.

هجدهمین دوره حراج تهران ویژه هنر معاصر ایران آذرماه امسال برای نخستین بار با ارائه ۱۱۴ اثر از ۱۱۳ هنرمند به صورت آنلاین برگزار شد و با فروش ۶۱ میلیارد و ۷۷۶ میلیون تومان پایان یافت و در این رویداد «زن فرنگی روی فرش ایرانی||» اثر پرویز تناولی به مبلغ ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به فروش رفت که گران‌ترین اثر در این حراج بود.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 6بهمن1402، کدخبر: 85366163، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین