شعارسال: شهرام دبیری معاون پارلمانی رئیس جمهور با صدور حکمی، سیدکاظم دلخوش اباتری نماینده ادوار صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی را به عنوان معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهوری منصوب کرد. در این حکم اهتمام به اهداف و آرمانهای اصیل انقلاب اسلامی، حرکت در مسیر تحقق چشم انداز، سیاستهای کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب، قانون برنامه هفتم توسعه و نیز وفاداری به منشور اخلاقی دولت چهاردهم به منظور خدمت هرچه بیشتر به مردم ایران تاکید شده است.
لازم به توضیح است که دلخوش نماینده مجلس شورای اسلامی در دورههای هفتم، هشتم، دهم و یازدهم بوده است.
توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:
معاون امور مجلس یا معاون پارلمانی رئیسجمهور یکی از اعضای هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران است. او وظیفهٔ ارتباط و تعامل با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، برنامهریزی بهمنظور ایجاد گفتمان مشترک دولت و نمایندگان بهشکل فردی، استانی-سیاسی-کمیسیونی، تعیین قوانین و لوایح اولویتدار از منظر دولت، هماهنگی درونی امور دولت در تعامل با مجلس، زمینهسازی برای حمایت از برنامههای راهبردی دولت لوایح جدید قانونی مدنظر دولت را بر عهده دارد. همچنین معاون امور مجلس رئیسجمهور مانند دیگر معاونان وی از سوی رئیسجمهور انتخاب شده و احتیاج به رأی اعتماد مجلس ندارد. از نظر ساختاری، معاون پارلمانی رئیس جمهور، سه معاونت و دفتر به اسامی حوزهٔ معاونت.
معاونت امور تقنینی معاونت نظارت و هماهنگی، دارد.
در دولتهای یازدهم، دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم، معاون پارلمانی رئیس جمهور بر عهده، سید محمدرضا میرتاجالدینی (دولت یازدهم)، لطف الله فروزنده (دولت یازدهم)، مجید انصاری (دولت یازدهم)، حسینعلی امیری (دولت دوازدهم)، سید محمد حسینی (دولت سیزدهم)، سید محمود حسینی پور) دولت سیزدهم) و شهرام دبیری اسکویی (دولت چهاردهم) بوده است.
برخی از مهمترین وظایف سازمانی معاونت پارلمانی رئیس جمهوری عبارتند از:
* مدیریت عمومی امور مربوط به معاونتها و ادارات کل و امور مجلس، وزارتخانهها و دستگاههای دولتی و نیز تعامل قوای سه گانه در فرآیند قانون گذاری؛
* حضور فعال در جلسات دولت و کمیسیونهای اصلی هیأت دولت، شوراها و مجامع ابلاغی از سوی رئیس جمهور در سطوح تعریف شده؛
* هماهنگی در انجام برنامههای مرتبط با امور مجلس ریاست جمهوری، هیأت وزیران و سایر دستگاههای اجرایی و سازمانهای دولتی در ارتباط با قوه مقننه، قضائیه، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت و سایر دستگاههای حاکمیتی؛
* برگزاری اجلاسیههای مشترک در سطوح مختلف قوای سه گانه؛
* اطلاع رسانی و تبیین نتایج حاصل از تعاملات امور مجلس ریاست جمهوری و سایر دستگاههای اجرایی با قوه مقننه از طریق رسانهها و سایر ابزارهای روز؛
* انجام تحقیقات و پژوهشهای علمی و کاربردی پیرامون قوانین، طرحها و لوایح و سایر امور مرتبط؛
* نظارت بر پایگاه اطلاع رسانی و چاپ و نشر دستاوردها و نظرات و گزارشهای تحقیقی و پژوهشی معاونت امور مجلس؛
* نظارت و هماهنگی و حمایت خاص بر اجرای قوانین و مقررات و فرآیندهای بررسی و تصویب طرحها و لوایح؛
* هماهنگی و نظارت و ارزیابی از نحوه عملکرد معاونتهای امور مجلس دستگاههای اجرایی و دولتی؛
* هماهنگی و تبادل نظر در تدوین طرحها و لوایح مهم و فوریتی با هیأت رئیسه مجلس و کمیسیونها در فرایند رسیدگی؛
* دریافت نظرات کمیسیونهای تخصصی مجلس هنگام بررسی و تصویب لوایح در دولت به منظور تقریب افق نگاه و کاهش اختلاف نظرها؛
* انجام هماهنگیهای لازم و برگزاری جلسات و اطلاع رسانی به موقع در مواردی مثل رای اعتماد به یک یا چند وزیر، سؤال، استیضاح و...؛
* نظارت و هماهنگی در فرآیند بررسی و تصویب لوایح بودجه سالانه و برنامههای توسعه پنج ساله در مجلس شورای اسلامی؛
* انجام امور نظارتی خاص و هماهنگی در اجرای مواد آئین نامه داخلی مجلس مرتبط با وظایف دولت مانند قانون گذاری در مجلس، امور نظارتی نمایندگان، نظارت و ارزیابی بر عملکرد معاونان امور مجلس دستگاههای اجرایی و دولتی؛
* دفاع منطقی و منطبق بر اخلاق و قانون در صورت تعرض و تعدی مجرمانه.
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون