پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۱۷۳
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴
به‌زعم مخالفان، تفکیک فردیس از کرج علاوه براینکه موجب تکه شدن کلانشهر کرج و خروج آن از دایره‌ی کلانشهرها و به‌تبع آن ایراد خسارات و ضررهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مدیریتی جبران ناپذیری می‌شود؛
شعارسال: سبب ایجاد یکی از بزرگترین رانت‌های انتصابی و مسوولیتی هم می‌گردد و زمینه‌ی صدها استخدام غیرقانونی و صدور پروانه‌های ساختمانی خارج از قاعده و قانون را به وجود می‌آورد

علی رغم اینکه سالهاست بخش فردیس تبدیل به شهرستان شده ولی هنوز به بلوغ نهایی نرسیده است. براساس شنیده ها چندی پیش استاندار البرز از جدایی بودجه‌ی فردیس از شهرستان کرج به محض ابلاغ بودجه‌ی سال تازه خبر داده است. در زمان تصویب بودجه‌ی سال ۹۲، فردیس هنوز به جرگه‌ی شهرستان‌های استان البرز نپیوسته بود و لذا به‌صورت مجزا، بودجه‌ای هم در این جهت تصویب نشده است. به‌رغم برخی مخالفت‌ها امید می‌رود که ارگان‌ها و ادارات دولتی به‌صورت تدریجی در فردیس مستقر شوند. زمزمه‌های این تصمیم از سال‌ها پیش شنیده می‌شد. حرف و حدیث‌های مختلفی در این زمینه صورت گرفت؛ هرچند خیلی از این حرف‌ها غیررسمی بود و هم در جبهه‌ی موافقان و هم در جبهه‌ی مخالفان اثرگذاری چندانی نداشت. به هرحال این تصمیم در حال عملی شدن است.

علاوه براین، گویا شهرداری فردیس هم از شهرداری کلانشهر کرج در حال جداشدن است. استانداری به دنبال گرفتن مجوز برای جدا کردن فردیس از شورای اسلامی شهر و شهرداری کلانشهر کرج است تا در شهرستان فردیس، شهرداری مستقلی را تأسیس کند و مناطق ۳ و ۱۰ شهرداری کرج را از این کلانشهر جدا نماید. به‌زعم مخالفان این اقدام علاوه براینکه موجب تکه شدن این کلانشهر و خروج آن از دایره‌ی کلانشهرها و به‌تبع آن ایراد خسارات و ضررهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و مدیریتی جبران ناپذیری می‌شود؛ سبب ایجاد یکی از بزرگترین رانت‌های انتصابی و مسوولیتی هم می‌گردد و زمینه‌ی صدها استخدام غیرقانونی و صدور پروانه‌های ساختمانی خارج از قاعده و قانون را که تنها موجب خسران شهروندان و شهر و رانتخواری فرصت‌طلبان می‌شود، به وجود می‌آورد. به گفته‌ی منتقدان، تأسیس شهرداری مستقل در فردیس نه‌تنها به حل مشکلات این منطقه کمک نمی‌کند بلکه سبب خروج این منطقه از زیر سایه‌ی کمک‌های شهرداری و شورای شهر کلانشهر کرج می‌شود چراکه درصد قابل توجهی از بودجه‌ی شهرداری‌های مناطق ۳ و ۱۰ که در فردیس مستقر هستند، توسط شهرداری مرکز تأمین می‌شود و شهرداری‌های این دو منطقه توان تامین بودجه‌ها و هزینه‌های لازم برای این منطقه‌ی پرمشکل را ندارد .

مخالفان می گویند هرچند ممکن است برخی از مسوولان استانداری با اعمال فشار و صدور احکام غیرقانونی، درصدد جداکردن غیرقانونی فردیس برآیند اما باتوجه به رویداد مشابهی که دولت احمدی‌نژاد در قبال جداکردن شهر ری و شمیرانات از تهران انجام داد و دیوان عدالت اداری اقدامات دولت سابق را ابطال و رای به باقی ماندن این دو شهرستان در بافت شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران داد، بی‌تردید در مورد کلانشهر کرج نیز دیوان عدالت اداری رای به باقی ماندن فردیس در حوزه‌ی شهری کرج خواهد داد .

قائم‌مقام شهردار کرج در این رابطه اظهار کرده بود: جدایی فردیس از کرج قطعا به نفع این شهرستان نیست. محمدرضا رضاپور علل مختلفی را در این بحث برشمرده که یکی از آن‌ها تأمین اعتبار بسیاری از پروژه‌های مناطق 10 و 3 است که توسط شهرداری مرکز صورت می‌گیرد.

رضاپور با اشاره به اینکه بسیاری از سازمان‌های خدمات‌رسان از طرف شهرداری مرکز تامین اعتبار می‌شود، گفت: سازمان‌هایی مانند آتش‌نشانی، اتوبوسرانی، تاکسی‌رانی و سایر سازمان‌های خدمات‌رسان به‌طور متوسط سالیانه 80میلیارد تومان از این طریق تأمین اعتبار می‌شوند. وی گفته است: اگر شهرستان فردیس مستقل شود باید تمامی هزینه‌های خود را به تنهایی تامین اعتبار کند.

با توجه به اینکه بخشی از درآمد به‌دست آمده از مناطق مختلف کرج برای جبران هزینه‌های جاری شهرستان فردیس تزریق می‌شود، رضاپور به عنوان یک کارشناس استنباط کرده است که اگر فردیس از کرج جدا شود قطعاً دچار مشکلات بسیار حادی می‌گردد.

* عمل تفکیک فردیس از کرج قانونی نیست

محمدجواد کولیوند در مورد جداشدن شهرداری فردیس از شهرداری کرج در جمع مخالفین است. نماینده‌ی مردم شهرستان کرج در مجلس، این عمل تفکیک را از نظر قانونی، نشدنی می‌داند. وی به اقدام محمود احمدی‌نژاد زمانی که قصد داشت شهر ری را از تهران فصل کند، اشاره کرده و می‌گوید: در آن برهه، دیوان عدالت اداری رأی به ابطال نظر دولت داد.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: من به سهم خود مخالف این طرح هستم و معتقدم که این کار اشتباه است.

* تکلیف نامشخص درآمد

در فردیس نه‌ از معادن شن و ماسه‌ی شهرستان‌های همجوار مانند قدس و شهریار خبری هست، نه از شهرک‌های صنعتی در کرج. برخی از کارشناسان نیز معتقدند کسب درآمد عوارض ساختمانی نیز به دلیل بازار داغ ساخت وساز غیرمجاز و نبود فضای کافی تقریبا دشوار است. از این‌رو باتوجه به وضعیت نابسامان اعتبارات ملی در کشور، گمان می‌رود شهرستان نوپای فردیس در تامین اعتبارات با چالش‌های فراوانی مواجه باشد.

کولیوند در این‌باره می‌گوید: در سالهای آینده طبیعتاً با مشکلات زیادی مواجه خواهیم بود، اما مهم این است که این کار آغاز شده و بعد از طی این دوره گذار، بودجه فردیس از کرج جدا می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: به منظور تأمین بودجه فردیس برای بخش‌های مختلفی برنامه‌ریزی شده که از جمله آن می‌توان به مالیات، اصناف و نیروگاه برق اشاره کرد. همچنین اعتبارات ملی بیشتری را جذب خواهد کرد.

* چالش‌های خدماتی

شائبه‌هایی وجود دارد مبنی براین‌که با جدایی فردیس از کرج، خدمات‌رسانی و اجرای طرح‌های عمرانی در این شهرستان تازه تاسیس، به دلیل دلسردی مدیریت شهری کرج با چالش‌هایی مواجه خواهد شد. شهردار کرج دراین‌باره می‌گوید: سیاست‌های شهرداری بعد از تأسیس فرمانداری هیچ‌گونه تفاوتی با گذشته نکرده است، ما همچنان شهرستان نوپای فردیس را 2منطقه لاینفک شهرداری کرج می‌دانیم. از این‌رو شهرداری تمام تلاش خود را بر این می‌گذارد که به هیچ‌وجه حوزه خدماتی فردیس از حوزه خدماتی کرج جدا نشود، زیرا اگر این اتفاق بیفتد، همان فاجعه‌ای که کارشناسان مدیریت شهری برای ری متصور بودند، برای فردیس رخ خواهد داد.

علی ترکاشوند خاطرنشان می‌کند: من به عنوان مدیر شهری وظیفه دارم شهر را یکپارچه نگه دارم، در این زمینه تلاش‌های بسیاری کردیم که این اتفاق نیفتد، اما حالا که مصوبه هیات دولت قانونی است، ما تمکین می‌کنیم، اما اجازه نمی‌دهیم فردیس از حوزه خدماتی کرج جدا شود.

به گفته‌ی این مسئول، خواسته‌ی ما از نمایندگان شهرستان کرج این است اکنون که این اتفاق افتاده، به هیچ‌وجه اجازه ندهند کسانی‌که منافعشان منافع مردم نیست و سیاسی است، حوزه شهری فردیس را از حوزه خدماتی کرج جدا کنند.

* دولت باید اعتبارات مناسب با شهرستان فردیس را تأمین کند

عزیز اکبریان در بررسی وضعیت فردیس به خبرنگار «شبکه خبری البرز» گفت: فردیس جمعیتی بالغ بر 400هزار نفر دارد و یکی از قطب‌های جمعیتی است برای همین دولت تصمیم گرفت که این بخش را تبدیل به شهرستان کند. در این راستا ادارات خدمات‌رسان به آنجا منتقل می‌شوند تا خیلی از شهروندان فردیسی که برای انجام یک کار اداری باید به کرج می‌آمدند با مستقر شدن ادارات خدمات‌رسان، دیگر مجبور به جابجایی و طی مسافت شهری نیستند که خود مشکلی بر مشکلات می‌افزاید؛ به عنوان مثال: حداقل مشکلات ترافیکی پیش نمی‌آید.

نماینده فردیس و کرج در مجلس اظهار کرد: بالفرض امروز یک فردیسی فقط برای دادگاه تجدیدنظر به شهر کرج به عنوان مرکز استان می‌آید و دیگر برای دادگاه بدوی به کرج نمی‌آید. اینها همه خدمات محسوب می‌شود و به نفع مردم است.

اکبریان افزود: هر شهرستانی حوزه جغرافیایی خاص دارد و فرماندار مستقلی دارد و باید کمک کنیم ان شاالله خدمات بیشتری به مردم این منطقه ارائه بشود؛ این اقدامات مربوط به دولت است و درست است که دولت خود مشکل مالی دارد ولی باید اعتبارات مناسب با این شهرستان را تأمین کند.

* ضعف فردیس در جذب سرمایه گذار

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث شهرداری مستقل در فردیس افزود: این بحث زمانی در تهران هم بود که به شکست انجامید. مناطق یک و دو و سه و پنج و 22 تهران مناطق برخوردار محسوب می‌شوند. اینها خودشان درآمد کلان دارند مثلاً منطقه 1 تهران به اندازه یک‌سوم کل تهران درآمد دارد که این یک ویژگی جغرافیای شهری محسوب می‌شود و در کرج هم چنین است.

به اذعان اکبریان یکی از سرمایه گذاران در عظیمیه شروع به سرمایه‌گذاری کرده است که اگر به صورت کامل اتفاق بیفتد بالغ بر 1200میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در منطقه یک کرج رخ خواهد داد. بالغ بر دویست و پنجاه میلیارد ریال عوارض به شهرداری خواهد داد که یک منبع درآمدی بزرگی برای شهرداری آن منطقه محسوب می‌شود. در حالیکه خیلی از سرمایه‌گذارها حاضر نیستند در مناطقی مثل فردیس و کمالشهر و محمدشهر سرمایه‌گذاری کنند. سرمایه‌گذار در جایی سرمایه‌گذاری می‌کند که برایش درآمد داشته باشد. شهرداری‌های کلانشهرهای بزرگ، مناطق پردرآمد دارند که درآمد حاصل از این مناطق به مناطق کم‌برخوردار هم می‌رسد. نقطه ابهام در اینجاست که در دور آینده انتخابات این مناطق از کلانشهر کرج جدا خواهد شد و شهرداری مستقلی و نیز شورای شهر مستقل هم خواهد داشت. آیا این شورای شهر و شهرداری مستقل خواهند توانست به مردم خدمات خوبی ارائه بدهند؟ این هنوز جای سوال است. اغلب مخالف ها به این خاطر مخالفند. در صورت جدا شدن شهرداری کرج درآمد مناطق دیگر را به فردیس اختصاص نخواهند داد. معلوم نیست چه اتفاقی رخ خواهد داد و همه‌اش غیرقابل پیش‌بینی است.

* انتخابات آینده و سرنوشت فردیس

اکبریان تصریح کرد: اگر در فردیس شورای خوبی و شهردار توانمندی وجود داشته باشد، ان‌شاءالله امیدوارم که وضع بهتر از این باشد. ولی اگر خدای ناکرده شورای کم‌تجربه و بدون بینش بلند و آدم‌هایی باشند که به فکر خودشان و موقعیت باشند، وضعیت گره خواهد خورد. یعنی کلاَ بستگی به قوت و ضعف عملکرد شوراهای آینده دارد. به هرحال شهرداری فردیس باید خودش درآمد داشته باشد. باید بتواند سرمایه‌گذار جذب کند و آن سرمایه‌گذاری که در مهرشهر و منطقه یک و جاده چالوس رخ می‌دهد سخت است در فردیس هم جذب شود. در مهرشهر دو منطقه 4 و 12 وجود دارد ولی سرمایه‌گذار همیشه منطقه 4 را انتخاب می‌کند و 12 نمی‌رود. سرمایه‌گذار جایی مجموعه تفریحی و فروشگاه‌های بزرگ می‌زند که بتواند درآمد کسب کند. حال امیدوارم شورا و شهرداری فردیس در آینده با تدابیری حرکت کند که متضرر نشود.

اکبریان در پایان گفت: اگر مردم در انتخاب شورا ضعیف عمل کنند، خود حضور شوراها هزینه‌ای بزرگ محسوب می‌شود. چون باید مثلا ساختمان شهرداری مرکزی ساخته شود و ساختمان شورا هم بنا گردد تا شهرداری بتواند شکل جدید خودش را پیدا کند. اینها هیچکدام در اختیار نماینده نیست. من در نماز جمعه هم خدمت فردیسیان عرض کردم که ای مردم فردیس! اگر درست عمل نکنید یک سال دیگر همه‌تان پشیمان خواهید بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت شبکه خبری البرز، تاریخ انتشار: 17 شهریور 1395، کدخبر: 48978 ، www.khabar31.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین