پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
جولين مرکل، کارشناس مسائل سياسي ايرلند، با اشاره به اطلاعاتي در مورد افزايش تعداد حملات تروريستي در جهان پس از حمله آمريکا به عراق، مي نويسد: حوادث پاريس تلاش داعش براي منصرف کردن کشورهاي اروپايي از همراهي با ايالات متحده در حملات هوايي عليه اين گروه است. وي همچنين تاکيد کرد که هم اکنون ايرلند به دليل همراهي با آمريکا در معرض خطر جدي است.

شعار سال: مرکل در اين مقاله مطلب را اين‌گونه شروع مي کند که بحث هاي زيادي در مورد ريشه هاي حملات تروريستي پاريس وجود دارد، اما؛ علت ساده اي که مي توان به آن فکر کرد اين است که اين حملات پاسخ داعش به بمباران‌هاي غرب و روسيه در سوريه و عراق است. در اين رابطه توقف مداخله نظامي و بسته شدن فرودگاه شانون در ايرلند که در کنترل ارتش آمريکا است، گام خوبي براي کاهش تهديداتي خواهد بود که مردم ايرلند با آن مواجه هستند.

هرچند که اين راه حل از سوي احزاب چپ پارلمان ايرلند رد مي شود، اما؛ تحقق اين مساله نياز به موافقت احزاب چپ و راست ندارد. در همين خصوص احمد رشيد، تحليلگر مسائل عرب، حملات پاريس را راه انداختن جنگي عمدي توسط داعش عليه همه کشورهايي که با اين گروه مبارزه مي کنند، دانست.

بر اين اساس اگر اقدامات داعش در اروپا واکنشي به حضور کشورهاي غربي در ائتلاف بين المللي ضد تروريسم به رهبري آمريکا باشد، آن‌ها تلاش دارند اروپايي ها را مجاب کنند تا از اين ائتلاف خارج شوند، هرچند که رهبران غربي اعلام کرده اند اين مبارزه را ادامه خواهند داد.

از اين رو اين شکل از تحليل به خوبي نشان گر آن است که چرا پيش از حوادث پاريس، هواپيماي روسي سقوط مي کند و 224 نفر کشته مي شوند و يا در بيروت و در محله طرفداران حزب الله بر اثر انفجار بمب 42 تن جان مي‌بازند.

با اين توضيحات علت اقدامات داعش روشن است؛ زيرا روسيه هم اکنون در حال بمباران مواضع داعش است و حزب الله به ارتش اسد در برابر شبه نظاميان اين گروه کمک مي کند. فرانسه نيز يک شريک کليدي در ائتلاف آمريکا است که تاکنون با همراهي آن، 8125 حمله هوايي در سوريه و عراق عليه داعش به راه انداخته است.

به همين دليل مي بينيم داعش نيز در بيانيه خود پس از حوادث پاريس، دقيقا بر اين نکته تاکيد مي کند که فرانسه و کشورهايي که پيرو آن هستند بايد بدانند هدف اصلي داعش باقي مي مانند؛ چرا که به زعم داعش آن‌ها تصميم گرفتند يک جنگ در برابر اين گروه به راه اندازند و از طريق بمباران هوايي سوريه و عراق به آنها ضربه بزنند.

در همين راستا مصاحبه با شبه نظاميان دستگير شده داعش هم اين مساله را تاييد مي کند. يک ژنرال ارتش آمريکا که در طول اشغال عراق توسط ايالات متحده دو سال در اين کشور به سر مي برد و روزانه با سربازان اسير در ارتباط بود، اخيرا گفته است که يک شبه نظامي داعش انگيزه خود از دست زدن به اين اقدامات را حضور آمريکايي ها در عراق ذکر کرده است. وي همچنين تاکيد کرد که اين اسير گفت «آمريکا صدام را از قدرت کنار گذاشت و همزمان امنيت را از ما گرفت. وقتي آمريکايي ها آمدند جنگ داخلي شروع شد.» از اين رو طبق اظهارات اين ژنرال، شکايت اول شبه نظاميان داعش متوجه امنيت از بين رفته عراق است.

اما برخي ارتباط ميان عمليات نظامي غرب در عراق و سوريه و پاسخ تروريست ها را رد مي کنند. از اين رو آنها بر اين باورند که در پاريس شاهد حمله به ارزش هاي غربي از جمله حمله به محل برگزاري يک کنسرت بوديم، اما؛ اين سوال پيش مي آيد که چرا داعش به موسيقي در فرانسه حمله مي کند و کاري به موسيقي کشورهايي که با اين گروه نمي‌جنگند، ندارد؟

همچنين برخي استدلال مي کنند که فقدان آموزش و فقر منجر به تروريسم مي شود، اما؛ تحقيقات نشان داده است که تروريست هاي داعش تحصيل‌کرده هستند و از وضع معيشت خوبي برخوردار بودند. در واقع شبه نظاميان اين گروه از طبقه متوسط جامعه خود بودند. چنانکه مغز متفکر و سر دسته حملات پاريس، عبدالحميد اباعود، در يک خانواده طبقه متوسط در بلژيک رشد کرده بود.

نويسنده در ادامه اين مطلب، به دليل تابعيت ايرلندي خود، اين سوال را مطرح مي کند که آيا ايرلند هم يک هدف براي داعش محسوب مي شود؟

وي براي پاسخ به اين سوال، مطلب را اين گونه مطرح مي کند که برخي از افراطيون اعلام کرده اند که ايرلند يک هدف تروريستي مشروع به حساب مي آيد؛ زيرا اين کشور به ارتش آمريکا اجازه داده است از فرودگاه شانون اين کشور استفاده کند. در همين رابطه يک سخنران افراطي مستقر در انگليس به تازگي گفته است «ايرلند به آمريکايي ها، بزرگ‌ترين قصابان جهان، اجازه توقف هواپيماهايشان در فرودگاه شانون را براي سوخت گيري و کشتن مردم در ساير کشورها مي دهد. اين به معني تباني دولت ايرلند با آمريکاست.» بنابراين از ديد اين سخنران، ايرلند نيز يک هدف مشروع براي حمله است.

نويسنده در ادامه تاکيد مي کند که با وجود اين توضيحات عده اي بر طبل جنگ مي کوبند و تاکيد دارند که ايرلند از سوي تروريست ها تهديد نمي شود، اما؛ براي رد ديدگاه آن‌ها کافي است به دو دليل زير توجه شود:

اول اينکه، حمله و بمباران کشورها باعث به وجود آمدن تروريست ها شد. در واقع داعش نتيجه تخريب عراق در جريان حمله آمريکا بود. در اين باره واشنگتن پست نيز نوشت: برخي از شورشيان عراقي که بعدها جزو رهبران داعش شدند، چندين سال در زندان هاي آمريکا در عراق زنداني بودند.

دوم اينکه بعد از حمله آمريکا به عراق، تروريسم هفت برابر در سراسر جهان افزايش يافت. اين اطلاعات نتيجه يک پروژه تحقيقاتي در دانشگاه نيويورک است. بر اين اساس بمب گذاري در کشورهاي ديگر نيز يک پاسخ تروريستي است که در اين صورت حتي اگر تروريست ها کشته شوند، ايدئولوژي آن‌ها باقي مي ماند.

در پايان نويسنده با برشمردن علت وقوع حوادث تروريستي در لبنان و فرانسه، چند راهکار براي خاتمه شرايط موجود و همچنين از بين بردن تهديدات تروريستي عليه ايرلند ارائه مي دهد. وي در اين خصوص تاکيد مي کند: چند راه وجود دارد که مي توان از طريق آنها با تهديدات تروريستي مقابله کرد. يکي از آن‌ها قطع کمک هاي مالي به تروريست ها است که از سوي متحدان غربي در خليج فارس مانند عربستان به اين گروه ها مي رسد. همچنين اقدامات پليس براي پيدا کردن اين اشخاص قبل از انجام عمل تروريستي، حياتي است.

راه حل ديگر هم شامل توقف بمباران مواضع داعش و بستن فرودگاه شانون مي شود. فرودگاهي که در حال حاضر در اختيار ارتش آمريکاست.

مساله قابل تامل در اين تحليل تاکيد نويسنده بر نقش عربستان به عنوان متحد غرب در تغذيه مالي داعش و نيز سازمان هاي اطلاعاتي و پليس کشورها در جلوگيري از وقوع حوادث تروريستي است. پيش از اين نيز يک کارشناس آمريکايي تنها راه مقابله فرانسه با داعش را تقويت نيروهاي پليس داخلي اين کشور و نيز ايجاد يک منطقه حائل در مرز ترکيه و سوريه براي ممانعت از تقويت داعش برشمرده بود.

در واقع نقطه مشترک تحليلگران پايان دادن به حمايت هاي مالي و نظامي کشورهاي عرب منطقه از تروريست ها است. زيرا امروز اروپائيان با گذشت بيش از چهار سال جنگ و کشتار و آوارگي براي ملت سوريه، وقتي خطر را در کنار خود احساس کردند، با واقع بيني از دولت هاي خود مي خواهند در کنار تقويت سازمان هاي پليسي داخلي، از متحدانشان بخواهند دست از پشتيباني از تروريست ها بردارند. هر چند که اين سوال پيش مي آيد که چگونه ممکن است سازمان هاي اطلاعاتي کشورهاي اروپايي تا آن ميزان ضعيف باشند که تروريست ها به راحتي در شهرها تردد کنند، بارها به سوريه رفته و بازگردند و در شلوغ ترين مراکز تفريحي دست به عمليات انتحاري بزنند؟

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری موج، تاریخ انتشار 3 آذر 1394 ، کد خبر - www.mojnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
0
0
حمله آمریکا به عراق درست است که رژیم بعث را از میان برد ؛ اما زمینه ظهور گروه های جهادی افراطی جدیدی در منطقه به وجود آمد که بسیار بد تر از بعثی ها بودند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین