مدیرعامل راه آهن عنوان کرد: کارشناسان روسی با توجه به تجربه خود در حورزه قطارهای برقی گراف تهیه کرده اند و بر آن اساس ادعا دارند که می توانند 8 میلیون تن ترانزیت را در این مسیر تعهد کنند.
معاون وزیر راه با اشاره به اینکه این ادعای روسیه با تجربه کارشناسان داخلی کمی منافات دارد، گفت: در این زمینه برقی کردن خط آهن گرمسار - گرگان با طرف روسی در دست مطالعه است که به محض افزایش ظرفیت ترانزیتی گرگان - اینچهبرون، برقی کردن خط راهآهن گرمسار - گرگان در دستور کار قرار می گیرد.
پورسیدآقایی افزود: کشور ایران برای استفاده از ظرفیت کامل خط آهن گرگان - اینچهبرون و مسیر ترانزیتی ایران - ترکمنستان - قزاقستان باید مسیر ریلی گرمسار تا گرگان را برقی کند و افزایش ظرفیت دهد.
گفتنی است پیش از این با توجه به چشم انداز توسعه همکاریهای ریلی دو کشور طرفین بر لزوم برگزاری دورههای آموزشی تکمیلی کوتاه مدت جهت کارشناسان ریلی ایران در زمینه های طراحی، ساخت، برقی کردن، ناوگان (لکوموتیو، واگن، خودکشش)، مدیریت بهره برداری و سایر موارد در مؤسسات آموزشی ایران و یا روسیه توافق کرده بودند.
قابل ذکر است بعضی از کارشناسان ریلی با توجه سابقه کشور روسیه در مذاکرات مختلف نسبت به این ادعای روسیه خیلی خوش بین نیستند.
با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تین نیوز، تاریخ انتشار: 15 دی 1393، کدخبر: 36778، www.tinn.ir