پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۸۹۴
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱
شنیده های موثق حکایت دارد نمایندگی آستان قدس رضوی به نام موسسه کشاورزی و موقوفات استان سمنان که به مرکزیت شهرستان دامغان بوده است در یک باج خواهی غیرقابل تحمل و گذشت به شهر دیگری منتقل گردیده است.

شعار سال: شنیده های موثق حکایت دارد نمایندگی آستان قدس رضوی به نام موسسه کشاورزی و موقوفات استان سمنان که به مرکزیت شهرستان دامغان بوده است در یک باج خواهی غیرقابل تحمل و گذشت به شهرستان سمنان منتقل گردیده است.

پیشگام بودن شایسته ی مردم دامغان در جهت شناسایی و احیاء موقوفات در کشور به گونه ای که به طور خودجوش، ولایت مداران قریه برم دامغان، به عنوان اولین کسانی که جهت شناسایی و احیاء موقوفات گام برداشتند و قبل از تصویب قانون ابطال اسناد فروش رقبات آب اراضی موقوفه مصوب 1363/1/28 توسط مجلس محترم شورای اسلامی حسب حس دینی و باور های مذهبی،پیشتاز در این زمینه عمل نمودند .

به نحوی که در سال 1358 هـجری شمسی کتبا از مسئولین قضایی استان تقاضای ابطال اسناد فروش رقبات موقوفه در روستای مذکور را نمودند، که این مهم با همکاری هیات هفت نفر و حکم داد گاه انقلاب اسلامی در تاریخ 1360/5/24 هجری شمسی منجر به حکم قطعی وقفیت دوازده بند از سیزده بند کل قریه برم و دو دانگ از شش دانگ آستانه علی بلاغی و دو دانگ از شش دانگ حاجی آباد بستجان و باز گشت آن به وقف گردید.

مرحوم آیت‌الله واعظ طبسیتولیت فقید آستانقدس رضوی در یکی از جلسات در جمع برخی از مدیران و مسئولین چنین بیان داشتند:

" دامغانی ها اولین کسانی بودن که به ما مراجعه کردند و اعلام داشتند که این اراضی وقف جزء موقوفات است و در اختیار آستان قدس رضوی است. "

مردم فهیم و صبور دامغان طی سالیان گذشته شاهد چنین دست درازی ، باج و زیاده خواهی بوده اند اما بعضا به جهت ادله صاحب منصبان استان اقناع شده یا به جهت آنکه مسئولین شهری را فاقد جسارت ، شجاعت و همراه و همدل ندیده اند موضوع را به حافظه تاریخی خود سپرده اند اما فراموش نکرده اند .

حال علت این دست درازی چه می باشد؟؟؟ شاید جواب سوال شما در شرح زیر باشد:

موسسه کشاورزی و موقوفات استان سمنان مرکز دامغان در تاریخ 1374/1/26 در جلسه هیأت امنای آستان قدس رضوی مورد تایید و تصویب مقام تولیت عظمی قرار گرفت و در تاریخ 1375/8/26 در اداره ثبت اسناد و املاک دامغان و تحت شماره 17 به ثبت رسیده است .

اکثر رقبات موقوفه استان و موسسه کشاورزی و موقوفات استان سمنان مرکز دامغان بر اساس طومار عضد الملک اثبات و احیاءشده است.
بر طبق سوابق و مدارک موجود، واقف خیر اندیش حاج مراد خان بیگا با وقف اراضی آستانه علی بلاغی در سال 1075 هجری قمری و حاج محمد صالح تبریزی با وقف کاروانسرای حضرتی واقع در مرکز شهرستان دامغان از جمله نخستین واقفان در منطقه استان سمنان و شهرستان دامغان است و در حال حاضر نزدیک به 16 هزار هکتار از اراضی شهرستان و استان که نشان از ولایتمداری مردم این خطه دارد، وقف حضرت رضا علیه السلام شده است
.

فعالیت های خدماتی در بخش املاک و اراضی موسسه موقوفات و کشاورزی شامل اقدامات حفاظتی، ثبتی،حقوقی و اجرایی و همچنین حضور فعال در بخش کشاورزی با احداث باغ پسته برم به مساحت 137 هکتار و باغ پسته حسن آباد به مساحت 52 هکتار مهم ترین حوزه های کاری این سازمان را به خود اختصاص می دهد.

موسسه کشاورزی و موقوفات استان سمنان مرکز دامغان با در اختیار داشتن حدود 16 هزار هکتار اراضی، دارای 30 پلاک ثبتی و مزرعه، 11 حلقه چاه عمیق کشاورزی، یک رشته قنات و مالکیت یک هفتم از نهر کبیر چشمه علی دامغان است.

همچنین زمین های کشاورزی این موسسه شامل 750 هکتار زمین کشاورزی برم دامغان، 20 هکتار زمین کشاورزی شیربند دامغان، 10 هکتار زمین کشاورزی آستانه علی بلاغی دامغان به صورت موقوفه است.

وقفیات صورت گرفته به موسسه کشاورزی و موقوفات استان سمنان مرکز دامغان، ثمرات بسیاری داشته است که از این میان می توان به ایجاد اشتغال، کمک به توسعه و رشد تولید به منظور خود کفایی، اقتصاد کفایی و اقتصاد مقاومتی، پیشگیری از تغییر کاربری های غیر مجاز و خرد شدن اراضی کشاورزی، آثار بسیار مطلوب اجرای نیات واقفین، جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر ها و همچنین انجام امور فرهنگی و ... اشاره کرد.

موسسه کشاورزی و موقوفات استان سمنان در حال حاضر برای بیش از 31 نفر پرسنل شاغل در سازمان با به کارگیری نیروهای بومی در بخش اداری و کشاورزی امانی ، ایجاد اشتغال مستقیم کرده است.

این موضوع خاص یعنی مرکزیت آستان قدس در دامغان به جهت اینکه بیشترین موقوفه در استان متعلق به دامغانی های دین مدار می باشد قطعا آن را حق مسلم خود می دانیم و این گونه جسارت ها را تحقیر شهر انقلابی و شهیدپرور دامغان دانسته و چون خاری در چشم و استخوانی در گلو ، دامغانی ها را آزرده خاطر نموده است .

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تیتریک، تاریخ 23 آذر 95، کد مطلب:: www.titreyek.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین