پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۴۶۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
استاندار آذربایجان شرقی گفت: مصمم هستیم رفت و آمد اتباع جمهوری آذربایجان به استان و بالعکس را در بهترین شرایط ممکن تسهیل کنیم و در این رابطه هیچ مانعی وجود ندارد.

شعارسال: اسماعیل جبارزاده با اشاره به روند رو به بهبود و توسعه روابط سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در دولت تدبیر و امید، اظهار کرد: در این زمینه اقدامات و برنامه های مختلف و متنوعی در دستور کار دو دولت قرار دارد که اجرایی شدن توافقات به عمل آمده در جریان سفرهای متقابل روسای جمهوری از آن جمله است.

وی، راه اندازی قطار نخجوان- تبریز- مشهد را یکی از گام های عملی و مهم در توسعه مناسبات تهران - باکو برشمرد و افزود: این قطار که اخیرا' با حضور مقام های دو کشور در شهر نخجوان راه اندازی شد به مثابه قطار دوستی بین دو ملت و دو دولت است که می تواند بسترهای مناسب و مطلوب توسعه روابط فی مابین را میسر کند.

جبارزاده به تعلقات و مشترکات دینی، زبانی، فرهنگی و اجتماعی مردم ایران و جمهوری آذربایجان اشاره کرد و یادآور شد: بدون تردید عشق و علاقه مردم جمهوری خودمختار نخجوان به ائمه اطهار (ع) و زیارت مرقد مطهر امام هشتم می تواند وابستگی های دینی و مذهبی بین دو ملت را بیش از پیش عمیق تر کند.

وی ادامه داد: بر همین مبنا مقام های دو کشور و مدیریت آذربایجان شرقی موظفند تسهیلات و امکانات لازم و کافی برای رفت و آمد آسان تر اتباع دو طرف را به بهترین شکل ممکن فراهم کنند که ایجاد و راه اندازی خط ریلی بین ایران و نخجوان می تواند گام اولین در این زمینه باشد.

جبارزاده گفت: بدون تردید مردم ایران و به خصوص آذربایجان شرقی و استان های همجوار با جمهوری آذربایجان و خودمختار نخجوان نیز همچون مردم این جمهوری ها عشق و علاقه وافری برای حضور در خاک دو طرف دارند و همه کوشش مسئولان سیاسی بر این است تا شرایط را برای انجام این هدف مهم مهیاتر کنند.

وی، دوستی و صمیمت بین ایران و آذربایجان را دارای پیشینه تاریخی بسیار طولانی عنوان کرد و افزود: تلاش بر این است تا روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در حوزه های مختلف و متنوع بین دو طرف روز به روز افزایش چشم گیری یابد.

خط ریلی نخجوان- تبریز- مشهد براساس توافق نامه تهران باکو در فوریه 2016 در راستای توسعه حمل و نقل ریلی بین دو کشور پنجشنبه هفته گذشته راه اندازی شد.

این قطار با سه واگن از مبداء نخجوان روزهای یکشنبه و پنجشنبه هر هفته به مشهد و روزهای دوشنبه و جمعه از مشهد به سمت نخجوان در مسیر یکهزار و 858 کیلومتری حرکت خواهد کرد.

راه آهن جمهوری آذربایجان قیمت قطار مزبور را 400 فرانک سوئیس تعین کرده است.

راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرده است، بلیت های این مسیر به صورت آنلاین از طریق سامانه های فروش قابل خریداری برای شهروندان ایرانی و آذربایجانی است.

جمهوری خودمختار نخجوان با جمعیت 440 هزار نفر و مساحت پنج هزار و 300 کیلومتر مربع به عنوان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان است که مرکز آن شهر نخجوان حدود یکصد هزار نفر جمعیت دارد.

این جمهوری خودمختاربه صورت رسمی در 20 بهمن 1302 برابر با 9 فوریه 1924 تاسیس شد و سپس عنوان جمهوری خودمختار نخجوان در تاریخ 21 آبان 1374 برابر با 12 نوامبر 1995 بر اساس رای صادره مجلس ملی آذربایجان و همچنین رفراندوم عمومی به این جمهوری اعطا شده است.

نخجوان از هشت شهر، هشت شهرستان و 200روستا تشکیل شده ‌است.

مجلس عالی با 45 نماینده مهمترین و بالاترین مرجع تصمیم گیری در جمهوری خودمختار نخجوان است.

جمهوری خودمختار نخجوان دارای 246 کیلومتر مرز مشترک با ارمنستان، یازده کیلومتر با جمهوری ترکیه و دارای 204 کیلومتر مرز مشترک با جمهوری اسلامی ایران می باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 12دی1395، کدخبر: 82369867: www.irna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
0
0
شما فقط می توانید نوع برخورد و سرعت کار در کمرگ و پایانه مرزی را افزایش دهید ، قانون و بروکراسی های زائد را چکار می کنید
ناشناس
United Arab Emirates
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
تسهیل کنید چه فایده ای داره ؟م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین