پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۷۷۳
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۸
با حضور در فضاهای عمومی شهرمان یکنواختی، بی هویتی، عدم سرزندگی و نشاط را نظاره گر خواهیم بود. میادین، خیابانها، پارکها و البته معدود فضاهای فرهنگی، هنری شهرمان به مکانهایی بی روح و بی معنا بدل گشته ‌اند. مکانهایی که پتانسیل و ظرفیت مناسبی برای دمیدن روح سرزندگی، شادابی، نشاط و هیجان برای شهروندان می‌باشند در حال حاضربه مکانهایی مرده و فاقد حیات شهری بدل گشته‌ اند.
شعار سال: متاسفانه در دهه‌ های اخیر همگام با افزایش جمعیت و گسترش فیزیکی شهر در زمینه پاسخگویی شایسته به نیازهای روحی و روانی شهروندان برنامه ریزی هدفمندی صورت نپذیرفته و حتی در مواردی معدود مکانهای نسبتا سرزنده و خاطره انگیزشهرمان همچون پارک دورشهر، باغ سالاریه، رودخانه قمرود از شهروندان و شهرمان گرفته شده‌اند. همچنین فرصت بهره گیری از مکانهای ارزشمند تاریخی شهرمان برای تبدیل شدن به مکانهای جذاب، سرزنده و با نشاط برای حضور شهروندان فراهم نگردیده است.

این شرایط در حالی برای شهروندان رقم می‌خورد که با توجه به ویژگیهایی که شهرمان ازآن برخوردار است سالانه پذیرای جمعیت قابل توجهی از گردشگران و زائران نیز می‌ باشد واین مساله خاطره خوبی را از وضعیت شهرمان در ذهن میهمانان بر جای نمی‌ گذارد.

از طرفی به نظر می‌رسد به آن میزان که مدیریت شهری برای آماده نمودن فضای شهری برای برگزاری عزاداریهای مذهبی احساس تکلیف می ‌نماید برای برگزاری هرچه با شکوه ‌تر جشنها و مناسبت‌ های ملی و دینی که ریشه در فرهنگ و آداب و رسوم سرزمینمان دارد احساس تکلیف نمی ‌نماید.

متاسفانه برونداد این وضعیت بغرنج گسترش آسیبهای اجتماعی، بی توجهی و یا کم توجهی به فرهنگ شهروندی،فرد گرایی، یاس و ناامیدی و مسایلی اینچنین در وضعیت اجتماعی شهرمان می‌ باشد. در صورتی که فراهم نمودن بسترهای لازم برای حضور شهروندان در فضاهای عمومی برای گردش، شادی، نشاط، آموزش و تعامل علاوه بر پاسخگویی شایسته به نیازهای روحی و روانی شهروندان و کاهش معضلات اجتماعی، ارتقای سطح فرهنگ شهروندی را نیز بدنبال خواهد داشت.

برگزاری برنامه‌های هنری نظیر تئاتر و موسیقی، جشنواره‌های موضوعی، برپایی کاروانهای شاد و سرگرم کننده مناسبتی، زیباسازی و آراستگی متنوع بصری معابر و میادین از جمله اقداماتی می ‌باشند که سرزندگی و نشاط را برای فضاهای عمومی شهر به ارمغان می ‌آورند.

وسخن آخر اینکه امیدواریم پاسداشت حق زندگی معنادار شهروندان سرلوحه تصمیمات و اقدامات مدیران و برنامه ریزان شهری قرار گیرد تا نظاره گر شهری سرزنده، بانشاط و جذاب برای عموم شهروندان و نیز میهمانان شهرمان باشیم.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 4 دی 1395، کد مطلب: 82359070، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین