پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۸۰۰
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۳
در روزهای گذشته شورای عالی شهرسازی و معماری کشور با توجه به جایگاه قانونی و تخصصی که در زمینه بررسی طرح و برنامه ‌های توسعه شهری کشورمان برعهده دارد طرح تهیه شده برای پروژه بلوار پیامبراعظم (ص) شهرمان را مورد ارزیابی فنی و کارشناسی قرارداده و ایراداتی پیرامون طراحی این پروژه مطرح کرد.
شعار سال: نگارنده در این نوشتار قصد اظهار نظر فنی و تخصصی درباره این مصوبه را ندارد چرا که پاسخگویی فنی و کارشناسی به ایرادات مطرح شده می بایستی به روال قانونی و در نهادهای تخصصی مربوطه شهرمان انجام پذیرد. اما نوع اظهار نظر برخی مدیران و تصمیم‌ گیران شهرمان در رسانه‌ها پیرامون مصوبه شورایعالی قدری تامل برانگیز (پاسخ غیرکارشناسی به سؤال کارشناسی) می باشد که نگارنده نکاتی را در این خصوص بیان میدارم.

نکته اول اینکه متاسفانه در دهه‌های اخیر حاکم شدن نگاه ‌های سلیقه‌ ای و غیر کارشناسی بر نظام برنامه‌ریزی و مدیریت شهری تبعاتی را برای شهرمان به همراه داشته است.از تبعات حاکم شدن این نوع نگاه می توان به نادیده انگاری اصول و قواعد شهرسازی، تحمیل هزینه‌های سنگین و بدون ضرورت بر شهر و درنتیجه کاهش کیفیت زندگی شهری برای شهروندان اشاره نمود.

اجرای طرح و برنامه‌ هایی نظیر تعریض گسترده و بولدوزری معابر در درون بافتهای شهری (بلوار پیامبر اعظم(ص)، عماریاسر، خیابان شهید کاظمی و...)، احداث مونوریل، تغییر کاربری رودخانه قمرود به یک خیابان شهری، تغییر کاربری اراضی زراعی، باغ‌ها و گسترش بی قاعده شهر را می توان در این راستا ارزیابی نمود. پروژه‌ هایی که در زمان اجرا مورد حمایت مدیریت شهری قرار داشته و توجیهاتی (در ظاهر کارشناسی) نیز در راستای توسعه شهرمان برایشان بیان می‌شد.

براین اساس از مدیران و تصمیم‌ گیران متخصص و متعهد شهرمان انتظار می رود فارغ از جنجال و هیاهو و با حاکم نمودن نگاه کارشناسی و بلند مدت به منافع شهر و شهروندان اجازه ندهند شهرمان بیش از این درگیر نگاه های سلیقه ای،غیر کارشناسی و کوتاه مدت در اداره شهر وبه تبع آن اثراتی که در کاهش کیفیت زندگی شهری داشته گردد.و من‌بعد نیز نظاره‌گر اظهار نظرهای تخصصی و کارشناسی از زبان مدیران و تصمیم ‌گیران شهرمان پیرامون موضوعات شهری باشیم.

نکته دیگر اینکه بنظر می رسد با توجه به اظهارات مطرح شده، بخش عمده مخالفتها با مصوبه شورایعالی بدلیل هزینه‌هایی می باشد که با اجرای این ّپروژه بر شهر و مدیریت شهری تحمیل گردیده است. به اعتقاد نگارنده اصرار بر ادامه مسیر اشتباه گذشته بدلیل هزینه‌ های انجام گرفته توجیه قابل قبولی نمی‌باشد ونشانگر تسلط نگاه اقتصادی بردیگر جنبه‌ های ضروری در نظام برنامه ‌ریزی شهری می باشد.

همچنین برای جبران هزینه‌ های انجام گرفته، توجه جدی وبرنامه‌ ریزی هدفمند برای بهره ‌گیری از ظرفیت ‌ها و پتانسیل ‌های مغفول و رها شده موجود در شهرمان ارزشمند تر و عالمانه تراز خلق راههای آسان والبته مغایر با اصول ومبانی شهرسازی برای رشد اقتصاد شهری وبه تبع آن افزایش درآمدهای مدیریت شهری برای پاسخگویی به هزینه ‌های اداره شهر می باشد.

ونکته پایانی اینکه امیدواریم با حاکم شدن نگاه کارشناسی و تخصصی در تهیه و بررسی طرح و برنامه‌های توسعه شهری ونیز نگاه بلند مدت به منافع شهر وشهروندان شاهد بهبود و ارتقای شاخص های کیفیت بخش به زندگی شهری شهروندان باشیم و همانطور که ضرورت حفظ حریم امامزاده شاه احمد قاسم(ع) در طراحی بلوار پیامبر اعظم(ص) مورد توجه قرار گرفته حفظ دیگر ارزش ‌های موجود در نظام برنامه‌ ریزی شهری همچون حفاظت از بافت ارزشمند تاریخی وروستایی، طراحی شهری انسان محور، توسعه درونزای شهری، بازآفرینی شهری، توسعه شهری پایدار و مفاهیمی اینچنین که تجربیات موفق جهانی را نیز پشتوانه خود دارد مورد توجه و در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 14 دی 1395، کد مطلب: 82372628، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین