پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۰۷۲
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۵
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم با اشاره به اینکه کمتر از 10روستا در استان با تانکر آبرسانی می شود، گفت:18 پروژه آبی تا پایان سال 95 به بهربرداری می رسد.
شعارسال: مهندس صادق پور مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم در نشست خبری با تبریک فرا رسیدن هفته صرفه جویی در مصرف آب، به آب که مهمترین چالش دنیای امروز است اشاره کرد و اظهار داشت:استان قم دارای 140 روستا می باشد که از 115 منبع آبی استفاده می کنند.

وی ادامه داد:این منابع آبی شامل 87 حلقه چاه ، 5 چشمه، 14 رشته قنات و 9 نقطه انشعاب خط انتقال آب از سرشاخه های دز به شهر قم می باشد که مورد استفاده قرار می گیرند.

صادق پور با اشاره به اینکه 14.8 میلیون متر مکعب حجم آب استحضار شده می باشد ، افزود:حدود 9.4 میلیون متر مکعب مصرف می شود و مابقی به عنوان پرت آب هدر می رود که شامل 36درصد از منابع آبی می باشد.

وی در ادامه گفت: تا پایان سال 92 حدود 16 روستا به طور کامل از منابع آبی سرشاخه های دز استفاده می کردند و 8 روستا هم بصورت متناوب قطع و وصل می شدند و علاوه بر استفاده از منابع خود از این آب هم استفاده می کنند که با اجرای پروژه های سال 93 و 94 حدود 18روستا به این مجموعه اضافه شد و به 34 روستا رسید که بطور کامل از آب سرشاخه های دز استفاده می کنند و آن 8 روستا هم به جای خود باقی هستند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم ابراز داشت: با اجرای پروژه های سال 95 و 96که از اعتبارات صندوق توسعه ملی و بنیاد برکت می باشد حدود 24روستا اضافه می شود که امیدواریم تا پایان سال 96 حدود 58 روستا به طور کامل آب خود را از سرشاخه های دز بگیرند که این روستا ها غالبا در بخش سلفچگان، کهک و مرکزی قرار دارند.

وی عنوان داشت:ایران کشور کم آبی می باشد و استان قم هم در میان دیگر استان های کشور کم آب تر می باشد؛ هر ساله با کاهش بارندگی و افزایش دما و رشد جمعیت مواجه هستیم که این معادله مصرف کم آب در مقابل کم بودن منابع آبی را برهم می زند.

صادق پور در ادامه افزود: برای رفع این مشکل یک راده جمعی و یک فرهنگ عمومی نیاز است که هم مردم و هم مسئولین باید به این موضوع کمک کنند؛ هر ساله کمتر از 120 میلی متر سالانه بارندگی داریم که باید با این وضعیت مصرف را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: رعایت الگوی مصرف این نیست که از آن چیزی که نیاز داریم کمتر مصرف کنیم بلکه باید بهینه مصرف کنیم مثلا در مناطقی که کشاورزی سیفی جات است که باید این مناطق با استفاده از ذخیره آبی خود نوع کشت را انتخاب کنند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم با اشاره به اینکه هر نفر به طور استاندارد در شبانه رو 90لیتر مصرف آب دارد، گفت:هر خانوار روستایی 15متر مکعب در ماه مصرف آب دارد که این میزان بیشتر از آن استاندار مصرف می باشد؛ در سال 92 حدود 52درصد آب هدر رفت داشتیم که طبق تلاش های انجام شده این آمار به 36.5 رسیده است که امیدواریم در سال آینده به نرم کشوری برسیم.

وی در ادامه به برخی از اقدامات سازمان اشاره کرد و گفت: در رفع حادثه با تلاش های انجام شده مدت رفع حادثه را از 6ساعت در سال 92 به 3ساعت در پایان سال 94 رسانده ایم؛ نصب فولوتر و جلوگیری از سرریز مخازن؛ خریداری 6هزار کنتر آب و در دسترس مشترکین قرار دادیم؛انجام تبلیغات محیطی و هماهنگی ها و آموزش های انجام شده در اصلاح الگوی مصرف.

صادق پور در ادامه به اقدامات انجام شده در راستای سیاست های کلی نظام و اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبری اشاره کرد و عنوان کرد:برخی از اقداماتی در راستای اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی نظام شامل اتمام پروژه های نیمه تمام، اتمام پروژه فاضلاب روستای خورآباد، تکمیل پروژه جعفرآباد،تکمیل مخازن نیمه کار، اتمام پروژه نیمه کاره هفت روستای گلستانه، اتمام پروژه های روستای ملک آباد، قمرود،سیلاب ؛پروژه آب رسانی وشنوه و... می باشد که برای انجام این پروژه ها سرمایه گذاری زیادی شده است که با برنامه ریزی های انجام شده تمام تاسیسات روستایی مورد تعمیر،بازسازی و نگهداری قرار می گیرند تا مشکلی پیش نیایید.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری زنان قم، تاریخ انتشار: 6 تیر 1395، کدخبر: 1526 ، www.zananeqom.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین