پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۷۱۶
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌هایی است که طبیعتی بکر و زیبا دارد و چند سالی است به خاطر این جاذبه‌ها پذیرای مسافران و گردشگران از نقاط مختلف کشور است. در این سال‌ها تعداد مسافران به اين استان بیشتر شده اما جاده‌ها و مسیرهایی که به این مکان‌های دیدنی ختم می‌شود، هنوز به شکل قبل به قوت خود باقی است.

شعار سال: جاده‌های چهارمحال و بختیاری از لحاظ ایمنی شرایط مناسبی ندارند و به همين دليل است كه هر چند وقت یکبار خبرهای ناخوشایندی از تصادفات در محورهای ارتباطي این استان می‌شنویم. یکی از این محورهای پر رفت وآمد جاده فارسان به دشتک است که سومین جاده مواصلاتی چهارمحال و بختیاری به خوزستان محسوب می‌شود. چند سالی است که این مسئله دغدغه مسئولان استان شده و برای رسیدگی به وضعیت این جاده و برطرف کردن مشکلات آن اقدامات زیادی انجام شده است. فارسان و دشتک در نقشه به طور مستقیم 15 کیلومتر فاصله دارند اما مسافران و ساكنان این شهرها به دلیل مسیر کوهستانی و صعب العبور باید مسافت بیشتری را طی کنند تا به مقصد برسند. پروژه جاده دشتک-فارستان از سال 84 آغاز شده اما هنوز خبری از راه‌اندازی کامل این جاده و تونل آن نیست.

کمتر از 40 درصد پیشرفت در 5 سال

کلنگ احداث جاده دشتک-فارسان در سال 84 زده شد و انتظار می‌رفت با توجه به اینکه کل مسیر این جاده کوهستانی و۹۰ درصد سنگلاخی است، عملیات کمی طول بکشد. اما اين زمان بساري بيشتر از حد پيش بيني شده بودچرا که در سال 89 فرماندار فارسان اعلام کرد7 کيلومتر از اين مسير کامل شده، 5 کيلومتر در حال بازگشايي و 40 درصد پيشرفت فيزيکي داشته است.جعفری گفت: پيش بيني مي‌شود قطعه اول تا پايان آذر امسال و قطعه دوم تا پايان آذر سال 90 افتتاح ‌شود و به طور کلی جاده فارسان- دشتک به خوزستان در چهار سال آينده به بهره برداري برسد.یکسال بعد و زمانی که قطعه دوم جاده باید به بهره‌برداری می‌رسید، معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری از پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی پروژه محور ارتباطی دشتک- فارسان خبر داد و گفت: تونل این محور ارتباطی نیز ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.محمود عیدی افزود: با بهره‌برداری از محور ارتباطی فارسان-دشتک، مسیر شهرکرد به خوزستان ۴۰ کیلومتر کوتاه شده واین پروژه تا سال ۱۳۹۴ تکمیل وبهره‌برداری می‌شود.به گفته معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری برای 31 کیلومتر طرح ملی جاده فارسان به دشتک 70 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و برای ادامه اجرای این طرح حدود 35 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

همچنين در سفر استانی دولت در سال91 به این استان قرار براین شد که این جاده در اولویت مسئولان قرار گیرد در حالی که با گذشت 6 سال از شروع کار، این محور ارتباطی 25 درصد و تونل نيز 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و فقط 250 متر آن حفاری شده بود.طبق اعلام مدیرساخت وتوسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال وبختیاری، در سال 92 احداث مسیر فارسان- دشتک 35 درصد پیشرفت فیزیکی پیدا کرد اما با وجودی که عملیات اجرایی تونل از سال 89 شروع شده بود به بیشتر از 300 متر حفاری نرسید.مقصودی گفت: درصورت تامین اعتبار،عملیات حفاری تونل دشتک-فارسان تا پاییز92 به اتمام می‌رسد. این در حالی بود که حفر تونل این جاده تا سال 94 ادامه پیدا کرد و بر اساس اعلام مسئولان استان این محور مهم ارتباطی 35 درصد پیشرفت داشت.

خبری از افتتاح نیست

ده سال از شروع طرح جاده فارسان-دشتک می‌گذرد و طبق قول و قرارها و وعده‌هایی که مسئولان استانداری و اداره راه و شهرسازی استان داده بودند، باید پروژه موردنظر نا نيمه اول سال 94 افتتاح می‌شد اما این موضوع تحقق نیافته است. کار حفاری تونل 1555 متری جاده بعد از 6 سال در مرداد ماه سال جاری به پایان رسید و مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری بعد از بازدید از این پروژه، از اتمام عملیات حفاری و کف سابی تونل دشتک به فارسان خبرداد.قاسم قاسمی عملیات کف سابی این طرح را یکهزار و 100 متر دانست و افزود: اعتبار مورد نیاز برای لاینینگ، آسفالت و زیرسازی کامل این طرح 100 میلیارد ریال است و در سال جاری 60 میلیارد ریال برای این پروژه تخصیص یافته است. وی ادامه داد: با پیگیرهای انجام شده زیرساختهای اولیه این مسیر به طول 28 کیلومتر در آینده نزدیک انجام مي‌شود.مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: از خروجی تونل به سمت دشتک 14 کیلومتر مسیر در دست ساخت است که به جاده مسجدسلیمان وصل می شود و تلاش مسئولان بر آن است تا بستر مناسب را برای پیمانکار فراهم کنند تا این طرح طبق جدول زمان بندی مورد بهره برداری قرار گیرد.اگر خوشبینانه تصور کنیم کارهای مربوط به مسیر و حفر تونل از سمت فارسان انجام شده است و از این پس برای بقیه مسیر تا دشتک، باید مسئولان این شهرستان نیز همکاری لازم را داشته باشند. پروژه چند کیلومتری فارسان-دشتک از ده سال پیش آغاز شده است اما مشخص نیست چه زمانی نگراني مردم دو استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری برطرف شده و مشکل گردنه صعب العبور چری حل خواهد شد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت جوان آنلاین، تاریخ 9 شهریور 94، کد مطلب: 736561: www. javanonline.ir

اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین