پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۹۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
متاسفانه شهرکرد از کمبود سونوگراف زن رنج می‌برد، این درحالی است که از دیگر نقاط استان چهارمحال و بختیاری نیز برای انجام سونوگرافی به مرکز استان مراجعه می‌کنند.
شعارسال: مرکز استان چهارمحال و بختیاری، براساس آمارگیری جمعیتی حدود 160 هزار نفر دارد.

متاسفانه شهری با این جمعیت از کمبود سونوگراف زن رنج می‌برد، این درحالی است که از دیگر نقاط این استان نیز برای انجام سونوگرافی به مرکز استان مراجعه می‌کنند.

از دیگر نقاط ضعف در این شهر می‌توان به نبود نیروهای پزشکی یا پیراپزشکی هم جنس با بیماران اشاره کرد، مسئله‌ای که علاوه بر درد بیماری رنجی دیگر بر دوش بیماران اضافه کرده است.

* شهرکرد تنها یک سونوگراف زن دارد

بیماری که برای انجام سونوگرافی به یکی از مراکز درمانی در شهرکرد مراجعه کرده بود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد: متأسفانه پیدا کردن سونوگراف زن در این استان مشکل است، تنها یک نفر نیروی خانم که به یکی از کلینیک‌های شهر منتقل شده وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه برای مراجعه به همان یک نفر سونوگراف زن نیز باید تلفنی نوبت گرفت که کاری بسیار سخت است افزود: این سونوگراف خانم به دلیل اینکه مشغول گذراندن طرح خود است باید در این مرکز حضور داشته باشد، البته دو خانم دیگر هم هستند ولی آن‌ها فعلاً در حال تحصیل‌اند.

* سونوگراف‌های مجرب این استان همگی مرد هستند

این مراجعه‌کننده با بیان اینکه سونوگراف‌های مجرب همگی مرد هستند و این برای خانم‌ها مشکل‌ساز شده است و ترجیح می‌دهند به آن‌ها مراجعه نکنند، ادامه داد: تعداد سونوگراف‌ها به نسبت سال‌های قبل بیشتر شده ولی تقریباً همگی مرد هستند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم برای کاهش هزینه‌ها از مراکز تأمین اجتماعی استفاده کنیم باید با فاصله نوبت بگیریم که این کار بسیار زمان‌بر است و برای کسانی که نیاز به سونوگرافی فوری دارند مناسب نیست.

* زنان بیمار در پیچ و خم یافتن سونوگراف زن

یک متصدی امور آزمایشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، با اشاره به اینکه در بعضی از مطب‌های پزشکان همزمان چند بیمار با هم وارد اتاق پزشک می‌شوند، اظهار کرد: در سال‌های اخیر وضعیت در زمینهٔ وجود سونوگراف زن در سطح شهرکرد بهبود یافته و خوشبختانه تا جایی که من اطلاع دارم به چهار یا پنج نفر رسیده است ولی تا همین چند سال اخیر مشکل جدی در این زمینه وجود داشت.

وی به لزوم استفاده از نیروهای هم‌جنس برای بیماران که در سال‌های اخیر به آن تأکید شده است اشاره و خاطرنشان کرد: در این خصوص حساسیت‌هایی وجود دارد ولی هنوز در برخی بخش‌ها بخصوص سونوگرافی و کلونوسکوپی این مشکل همچنان دیده می‌شود.

* بخش مردان توسط نیروهای زن اداره می‌شود

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه درزمینهٔ استفاده از نیروهای زن یا مرد برای مراقبت‌های پزشکی از بیماران هم‌جنس حساسیت‌هایی از سوی مسؤولان دانشگاه نیز وجود دارد، تصریح کرد: متأسفانه به اندازه کافی نیرو نداریم تا بتوانیم در این خصوص تناسب ایجاد کنیم، در حال حاضر شرایط در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این استان برعکس شده است، نیروی مرد کم و نیروی زن زیاد است، در واقع در بخش پرستاری به لحاظ نیروی مرد دچار کمبود هستیم و بخش مردان نیز توسط نیروهای زن اداره می‌شود.

وی به مختار بودن بیماران در قبول نیروی هم‌جنس برای معاینه اشاره و خاطرنشان کرد: اگر رضایت بیمار و یا همراهان آن‌ها وجود نداشته باشد عوامل درمانی اجازه معاینه بیمار را نخواهند داشت و بیمارستان چه دولتی و چه خصوصی ملزم است در صورت اعتراض بیمار به تقاضای وی برای معاینه توسط نیروی هم‌جنس ترتیب اثر دهد.

* وقتی اعلام جذب نیرو می‌شود تقریباً هیچ نیروی مردی اعلام آمادگی نمی‌کند

مولوی این شرایط و کمبود نیروهای مرد در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را به دلیل برنامه‌ریزی‌های نادرست طی هفت یا هشت سال گذشته عنوان و ادامه داد: وقتی اعلام جذب نیرو می‌شود تقریباً هیچ نیروی مردی اعلام آمادگی نمی‌کند، اگر نگاهی گذرا به کلاس‌های درس در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی انداخته شود دیده می‌شود که اغلب خانم هستند، وقتی نزدیک به 90 درصد فارغ‌التحصیلان در این حوزه را زنان تشکیل داده‌اند مشخص است که با کمبود نیروی مرد مواجه خواهیم شد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 27 دی 1395، کدخبر: 13951027001443، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
برگزیده ها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
hamid
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
0
4
چرا شهرکرد سونوگراف زن ندارد لطفا مسئولین رسیدگی کنند
این مسئله باعث شد که اکثر زنان به سونوگرافی مراجعه نکنند .
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین