پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۳۸۶
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵
جشنواره خرما در جهرم می‌توان بسیاری از مشکلات ریز و درشت کشاورزان به ویژه نخل‌داران را برطرف کند اما این وعده مسئولان هنوز عملی نشده است.
شعارسال: خرما هزاران سال است که با فرهنگ، آداب و رسوم مردم شهرستان جهرم عجین شده به‌طوری‌که این خطه از ایران زمین را با خرمای شهد آلود شاهانی‌اش می‌شناسند.

شهرستان جهرم همیشه در معرفی ظرفیت‌هایش به کشور و حتی بیرون از کشور با مشکلات عدیده روبه‌رو بوده و با توجه به امکانات فراوان موجود در این شهرستان کاستی‌هایی در شناساندن این ظرفیت‌ها وجود دارد که متاسفانه مسئولان نیز در صدد برطرف شدن این کاستی‌ها تاکنون اقدامی نکرده‌اند.

از جمله این ظرفیت‌ها وجود 6 هزار هکتار نخلستان در جهرم است، به‌گونه‌ای که هزاران سال پیش این شهر را به جنگل نخل می‌شناختند؛ گرچه این نخلستان‌ها هر روز رو به نابودی بوده و جای خود را به آسمان‌خراش‌ها می‌دهند، اما هنوز جنگل نخل جهرم بر سر زبان‌های مردم است.

کشت 35 رقم خرما که 32 درصد تولید استان، چهار درصد تولید کشور و 6.13 درصد سطح زیر کشت کشور را به خود اختصاص داده و همچنین برداشت سالانه حدود 40 هزار تن محصول از نخلستان‌های جهرم سبب شده تا برپایی «جشنواره خرما» در این شهرستان به یک ضرورت تبدیل شود.

قطعاً از ارکان تجارت، تبلیغات خوب و مناسب است و در این بازار پر تلاطم که هر کس با ترفندهای گوناگون به فروش بیشتر محصولات خود می‌اندیشد، برپایی این جشنواره می‌تواند در معرفی و ظرفیت تولید محصول خرما شهرستان جهرم نقش چشمگیری داشته باشد. این در حالی است که شاهانی، برند خرمای جهرم بوده و با کمی تبلیغ و بسته‌بندی زیبا، شکیل و بهداشتی می‌تواند به بازارپسندی آن کمک کند.

از آنچه نباید غافل شد، وجود اقتصاد خلاق در کنار اقتصاد حاصل از نخل‌داری است، امروز، هنر به عنوان یک حرفه و صنعت شناخته شده و صنایع دستی حاصل از ضایعات درخت نخل و هسته خرما که بسیار جالب و چشم‌نواز هستند، به عنوان هنر دست هنرمندان جهرمی می‌تواند علاوه بر ترویج فرهنگ و هنر مردم جهرم به اقصی نقاط کشور، به عنوان یک کار اقتصادی پویا، خلاق و سودآور مطرح شود.

گرچه چند سالی می‌شود مسئولان از برگزاری این جشنواره سخن به میان می‌آورند اما تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده و شاید از جمله دلایل آن نیازهای مالی و معنوی باشد که تجربه برنامه‌های مشابه نشان داده، به کمک کشاورزان و سازمان‌های مردم نهاد می‌توان جشنواره‌ای با هزینه کم و در خور شأن را برپا کرد.

حضور مدیران کلان و موثر در چنین جشنواره‌هایی نیز فرصتی است که در صورت استفاده از آن می‌توان بسیاری از مشکلات ریز و درشت کشاورزان به ویژه نخل‌داران را برطرف کرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی شیرازه، تاریخ انتشار: 12 خرداد 1395، کدخبر: ۸۸۸۵۶، www.shiraze.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین