پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۸۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۵
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه بحث موشکی به حاکمیت و مردم ایران مربوط می شود، گفت: باز هم باید در قبال ترامپ صبر کرد و خیلی عجولانه صحبت نکرد.

شعارسال: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که صبح امروز دوشنبه برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه فجر انقلاب اسلامی در خصوص سفر نماینده رئیس جمهور روسیه به تهران اظهار داشت: این دیدار در ادامه رایزنی های مستمر در دوران اخیر به ویژه در خصوص سوریه بوده و آخرین مسایل پیش روی در این مورد بحث و تبادل نظر شد و تفاهم هایی میان ما حاصل شد و امیدوارم در اجلاس آستانه و ژنو موثر باشد.

وی گفت: امیدوارم ما، ترکیه و روسیه در مسیری که با یکدیگر آغاز کردیم به خوبی پیش رویم و در راستای صلح و امنیت سوریه گام های خوبی برداریم‌.

وی در خصوص مذاکرات ژنو که قرار است به زودی برگزار شود و تاریخ و شرایط آن، اظهار داشت: در مساله سوریه روندی که در مسکو و آستانه داشته ایم را ادامه می دهیم و در خصوص مذاکرات ژنو هم هنوز از تاریخ برگزاری این اجلاس پیش بینی دقیقی نمی توانم داشته باشم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: درباره مساله سوریه بار دیگر تاکید می کنم سرنوشت این کشور باید توسط مردم سوریه مشخص شود و ما همچنان از تمامیت ارضی و حاکمیت این کشور دفاع می کنیم، استقرار صلح، ثبات و امنیت در سوریه ایده آل همه ما در این منطقه است.

وی درباره آزمایش موشکی ایران که این روزها در رسانه های غربی پیرامون آن علیه کشورمان فضاسازی شده است، افزود: آنچه به بحث موشکی و مسائل داخلی ایران مربوط می شود به مردم و حاکمیت ما مرتبط است و ما در مورد منافع و مصالح مان خود تصمیم می گیریم و نیازی به مشورت و توصیه دیگران هم نداریم.

قاسمی ادامه داد: دولت جدید آمریکا تا استقرار کامل فاصله دارد و هنوز این دولت به شکل قابل قبول به وجود نیامده است و صحبت های ضد و نقیضی را مقامات دولت جدید آمریکا مطرح می کنند که برخی از آنها غیردوستانه و حتی تهدیدآمیز است که البته ما از این موضوع تعجب نمی کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما به این نوع ادبیات و حرف های آنها عادت کرده ایم و البته آنها باید این را بدانند که در زمان مناسب واقعیات صحنه خود را نشان می دهد. ما باید بگذاریم زمان جلو برود تا بتوانیم در مورد دولت جدید آمریکا تحلیل مناسبی را داشته باشیم چرا که باید دید آنها در عمل چگونه می خواهند در خصوص مسائل داخلی و بین المللی اقدام کنند.

*کشور دیگری به مذاکرات آستانه اضافه نشده است

وی در خصوص نشست امروز آستانه و اینکه گفته می شود اردن هم در این مذاکرات حضور دارد، بیان کرد: اجلاس امروز آستانه کاملا کارشناسی است و وظیفه تعیین شده برای آن مذاکرات هماهنگی های لازم برای ایفای نقش برجسته تر در جهت تثبیت آتش بس در سوریه است. هیات های شرکت کننده از سه کشور ایران، روسیه و ترکیه کاملا کارشناسی هستند و بحثی هم در خصوص شرکت کشور دیگری وجود ندارد.

*بزودی لیست تحریم آمریکایی ها را منتشر می کنیم

قاسمی در پاسخ به این سوال که اقدام متقابل ما نسبت به دستور ترامپ مبنی بر تحریم ۲۵ شرکت و شخص ایرانی چه می تواند باشد، اظهار داشت: آنچه ما در نظر داریم این است که بتوانیم تعدادی از افراد و شرکت های آمریکایی را که در کمک به عناصر داعش، القاعده و برخی دیگر از گروه های تروریستی و همچنین سرکوب مردم فلسطین در کنار رژیم صهیونیستی دخیل بودند را در یک لیست تحریمی قرار بدهیم و این کار در مراحل پایانی خود قرار دارد و به زودی آن لیست را منتشر و اعلام می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که موضع ایران نسبت به اظهارات نخست وزیر انگلیس علیه جمهوری اسلامی و حمایت های رژیم صهیونیستی از آنها و صحبت اخیر نتانیاهو مبنی بر تشکیل ائتلافی میان اسرائیل، انگلیس و آمریکا در برابر ایران چیست، بیان کرد: رژیم صهیونیستی از این دست آرزوها داشته و دارد و امر جدیدی نیست. آنها از ابتدای عمر انقلاب اسلامی ایران علیه ما موضع داشته و تلاش هایی را انجام دادند و امروز احساس می کنند یک فرصتی وجود دارد و می خواهند از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه شرایط ایران، منطقه و جهان اجازه رخ دادن چنین اتفاقی را نمی دهد، تصریح کرد: این خواسته رژیم صهیونیستی غیرطبیعی نیست و صرفا بیان آرزوهای خودشان است و بعید می دانیم که بتوانند کاری را از پیش ببرند.

*شرایط بحرانی، انگلیس را وادار به گردش به سمت کشورهای خلیج فارس کرد

قاسمی گفت: مواضع اخیر نخست وزیر انگلیس علیه ایران در نشست شورای همکاری خلیج فارس مواضعی غلط و نابجا بود و ما هم اعتراض دیپلماتیک و سیاسی خودمان را نسبت به این موضوع ابراز داشتیم. این قبیل برخوردها را غیرواقع بینانه و غیرمنطقی می دانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: وضعیت بحرانی که انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا با آن رو به رو شد و عواقب این مساله برای آنها، لندن را مجبور کرد که یک گردش صوری به سمت درآمدهای نفتی کشورهای خلیج فارس داشته باشد تا بلکه بتوانند آنچه که از دست داده را به نحوی جبران کرده و از ضرر و زیان بیشتر جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه فکر نمی کنم انگلیس در میان مدت بتواند واقعیت های موجود منطقه را نادیده بگیرد، اظهار کرد: آنها نمی توانند جایگاه و نقش ویژه جمهوری اسلامی ایران را در منطقه و جهان فراموش کنند.

قاسمی در پاسخ به این سوال که روند بازگشایی سفارتخانه های ایران و کانادا در چه مرحله ای قرار دارد، گفت: تحول خاصی در روند بازگشایی دفاتر حفاظت از منافع دو کشور اتفاق نیفتاده و هنوز در وضعیت قبلی خود قرار داریم و منتظریم ببینیم که نهایتا این وضعیت به کجا خواهد رسید و امیدواریم حاصل این تلاش ها به نقطه مطلوبی برای مردم دو کشور بینجامد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که موضع ایران درباره اظهار نظر معاون رئیس جمهور آمریکا خطاب به ایران که ادعا کرده ایران ما را در خصوص مساله موشکی و توان دفاعی خود و همچنین کمک به حوثی‌ها های یمن محک نزند چیست، تصریح کرد: ما در بحث دفاعی خودمان اقداماتی که مصلحت بینیم برای حفظ منافع و کیان کشور انجام می دهیم که مربوط به مردم و حاکمیت ملی خودمان است و به دیگران هم اجازه نخواهیم داد که در این مساله دخالتی داشته باشند.

وی ادامه داد: جنگ تحمیلی و برخی دیگر از حوادث که ما در طول دوران پس از انقلاب اسلامی تجربه کردیم این را به ما آموخت که نباید چشم خود را به دست دیگران بدوزیم تا آنها به ما کمکی داشته باشند. بلکه ما کشوری مستقل هستیم و اتکای مان به مردم مان است.

قاسمی با بیان اینکه در بحث موشکی و سایر مسائل دفاعی ما اجازه دخالت و اظهار نظر به دیگران را نمی دهیم، اظهار کرد: ما از ابزار دفاعی خود در زمان مناسب و در راستای دفاع از کشور استفاده خواهیم کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 18بهمن1395، کدخبر: 3898521: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
0
0
بالاخره این قاسمی یک جمله قشنگ گفت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین