پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۰۵۴۵
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از حضور ۲۰۰ دانشمند بین المللی در هم اندیشی دانشمندان برتر کشور خبر داد.
شعارسال: محمدجواد دهقانی پیش از ظهر شنبه در نشست خبری با بیان اینکه هم اندیشی دانشمندان برتر کشور با هدف ارتقای جایگاه علم، نوآوری و فناوری ۳۰ بهمن جاری تا اول اسفندماه به میزبانی شیراز برگزار می شود، اظهار کرد: هرچند انتشار روز افزون نتایج پژوهش و صعود رشد کمیت علمی کشور در سطح بین المللی نشان از توانمندی علمی پژوهشگران دارد، اما بر اساس سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری، کمیت تولید علم تنها یکی از ابعاد توسعه علمی است، از این رو توجه به سایر ارکان تولید علم شامل دیپلماسی علمی، کیفیت تولیدات علمی و اثرگذاری فناورانه و نوآورانه از عوامل بسیار با اهمیتی هستند که نباید نادیده انگاشته شوند.

* هم اندیشی دانشمندان برتر کشور در ۳۰ بهمن جاری و اول اسفندماه در شیراز

وی با اشاره به اینکه مهمترین مسئله اکنون کشور هدایت مقالات علمی به سوی نیازهای جامعه و اثرگذاری اقتصادی است، یادآور شد: نشست هم اندیشی دانشمندان برتر کشور در ۳۰ بهمن جاری و اول اسفندماه در شیراز توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) و بنیاد نخبگان فارس برگزار خواهد شد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در ادامه محورهای علمی این رویداد را برشمرد و گفت: جایگاه پایگاه ISC در اکوسیستم تولید علم، فرصت ها و چالش های حوزه آموزش عالی و ترویج و ایجاد دانشگاه های نسل سوم در اولویت برنامه های این همایش دوروزه است.

دهقانی با اشاره به اینکه شرکت کنندگان و مدعوین کلیدی این نشست با بیان تجربیات، تبادل نظر از راه برگزاری پانل های تخصصی در خصوص محورهای یادشده را در ۲ روز به بحث و تبادل نظر خواهند گذاشت، افزود: در این هم اندیشی مسئولین رده بالای علمی کشور مرتبط با محورهای کنفرانس حضور یافته و در پانل ها شرکت فعال خواهند داشت. همچنین در ادامه این نشست تکریم از دانشمندان شامخ کشور به منظور ارج نهادن از تلاش های آنان و الگوسازی از ایشان خصوصا از تجربه، عمل صالح و تفکرشان به منظور ماندگار ساختن آن در زمان زیسته یک شخصیت و سخن گفتن از تجربه، عمل صالح و تفکر او به منظور ماندگار ساختن آن در زمان است.

وی یادآور شد: در راستای اهداف هم اندیشی، قصد تکریم، انتقال تجارب و الگوسازی نسل او(اساتید) توسط مدیران میانی(نسل دوم) به اکثریت جمعیت کشور که پتانسیل های اجتماعی ما هستند(نسل سوم) است.

* دانشمندان ۱درصد برتر دنیا، ۱۴درصد از کل علم دنیا را تولید می کنند

در ادامه، دهقانی با توجه اینکه یکی از وظایف پایگاه استندای علوم جهان اسلام(ISC) معرفی پراستنادترین دانشگاه ها و مقالات علمی، گزارش افزایش رشد کیفی تولیدات علمی کشورهای اسلامی و معرفی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی برتر در تولید مقالات پراستناد و داغ در عرصه های ملی و بین المللی است، ادامه داد: بر اساس اطلاعات ثبت شده در پایگاه های استنادی بین المللی دانشمندان ۱درصد برتر دنیا، ۱۴درصد از کل علم دنیا را تولید و همین گروه ۲۴درصد از کل استنادهای دنیا را دریافت می کنند.

وی در خصوص اینکه پایگاه استندای علوم جهان اسلام فهرست دانشمندان ۱درصد برتر کشور را در تمام حوزه های علمی فراهم نموده، بیان کرد: هر ۲ ماه یک بار این فهرست به روز می شود که در هم اندیشی دانشمندان برتر سراسر کشور حضور می یابند.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با اعلام اینکه ۸ نفر از اعضای هیئت علمی در فهرست ۲۰۰ نفره این دانشمندان قرار دارند، افزود: مجموعا ۱۲ دانشمند از استان فارس در این فهرست قرار دارند.

* با رشد ۵/۱۷ درصدی علمی، ایران رتبه اول را در منطقه دارد

وی پیرامون رشد علمی کشور هم آماری ارایه کرد و گفت: با رشد ۵/۱۷ درصدی علمی، ایران رتبه اول را در منطقه داشته و در سطح جهانی هم دارای جایگاه هفدهم است.

دهقانی با توجه به اینکه در سال های اخیر توجه به کیفیت بر اساس گزارش های مستمر و گفتمان جامعه علمی به سمت کیفی سازی رفته، ادامه داد: شاهد افزایش مستمر سهم کشور در حوزه مدارک برتر و مقالات ۱درصد برتر هستیم. این درحالیست که اکنون سهم ما از کمیت تولید علم ۷/۱ درصد و در کیفیت تولید علم ۲/۲ درصد سهم ایران است.

وی گواه این ادعا را حضور بیشتر دانشگاه های کشور در نظام های رتبه بندی بین المللی دانست و افزود: در سال ۲۰۱۷ هم شاهد حضور ۱۴ دانشگاه کشور در نظام رتبه بندی بین المللی خواهیم بود.

پژوهشگرانی که توانسته اند بر اساس تحقیقات خود به بالاترین سطح اعتبار بین المللی دست یابند در دسته دانشمندان ۱درصد و ۲۰درصد برتر دنیا قرار می گیرند و در این هم اندیشی حضور خواهند یافت.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 23 بهمن 1395، کدخبر: 3903799 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین