پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۸۷۷
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴
مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان مسئول مستقيم فرهنگ اين استان بعد از سالها مديريت در دولت احمدي نژاد و اکنون در ماههاي پاياني مديريتش در دولت روحاني اکنون بايد پاسخگوي هر آنچه براي فرهنگ استان کرده است باشد.

شعار سال: برنامه ريزي و اجراي سياست هاي مناسب براي حوزه هاي گوناگون سياسي و اجتماعي در چارچوب نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران تنها با لحاظ كردن اهداف و آرمان هاي واقعي نهفته در ارزش هاي والاي انقلاب اسلامي ممكن خواهد بود.

يکي از مهم ترين کارکردهاي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي مهندسي فرهنگي است يعني مشخص كند كه فرهنگ ملي و استاني، يعني همان فرهنگ عمومي که در درون انسان ها و جامعه به وجود مي آيد چگونه بايد باشد چه کم و کاستي هايي دارد.

ورود به عرصه فرهنگ و فعاليت هاي فرهنگي، به دليل ابعاد گسترده آن، بايد ورودي کارآمد، مداوم، همراه با مديريت راهبردي و در يک کلام حرکتي جهادي باشد. تعبيري که از سوي مقام معظم رهبري بارها مورد استفاده قرار گرفت و نهايتاً سال ۱۳۹۳ با آن نامگذاري شد.

«واقع قضيّه اين است که کارزار فرهنگي از کارزار نظامي اگر مهم تر نباشد و اگر خطرناک تر نباشد، کمتر نيست؛ اين را بدانيد؛ واقعاً يک ميدان کارزار است اينجا» چنين راهبرد ويژه اي نيازمند طرح يک مختصات خاص براي فعاليت هاي فرهنگي است. بدون در نظر گرفتن نيازها و لوازم مورد نياز براي فعاليت هاي فرهنگي، نمي توان به پايان مطلوب آن ها دل بست.

با نگاه اصولي به عملکرد متوليان فرهنگ و با تاييد اين مطلب که امور مربوط به فرهنگ را نبايد صرفا از دستگاههاي دولتي مطالبه کرد و ساير مراکز مرتبط با فرهنگ را هم بايد مورد مطالبه و سوال نسبت به عملکردشان قرار داد؛ اکنون در پايان عمر دولت و در آستانه ي تغيير و تحولاتي که در استان در حال شکل گيري است عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز بايد به طور اصولي مورد بررسي قرار گيرد.

چندي پيش رهبر انقلاب در ديدار با نمايندگان مجلس از يک ولنگاري فرهنگي نام بردند و فرمودند"در دستگاه‌هاي فرهنگي -اعم از دستگاه‌هاي دولتي و غير دولتي- يک نوع ولنگاري و بي‌اهتمامي در امر فرهنگ وجود دارد؛ چه در توليدِ کالايِ فرهنگيِ مفيد که کوتاهي ميکنيم، چه در جلوگيري از توليد کالاي فرهنگي مضر که کوتاهي ميکنيم" از طرف ديگر بايد گفت اشاره رهبري به «عقب نشيني برخي مسئولان فرهنگي از تصميمات خود با برخي فشارها»، حاکي از آن است که رهبر انقلاب، عملا به مسئولان عالي‌رتبه نظام و بويژه سران قوا گوشزد مي‌فرمايند که کشور نياز به «مسئولان فرهنگي شجاع و مسلّط» دارد.

مردم استان ما با وجود فرهنگ ناب و غني خود بخصوص فرهنگ اصيل بختياري که داشتن چنين صبغه ي تاريخي و انقلابي موجب افتخار و سر بلندي براي جوان و پير اين استان است؛ از داشتن مسئولان فرهنگي دلسوز و شجاع و مسلط در اين سالها بي بهره بودند اکنون جوانان اين استان به لطف بي توجهي مديران فرهنگي استان با مفاخر، تاريخ و ظرفيت هاي استان هيچ آشنايي ندارند در اين سالها هيچ مسئولي براي ريل گذاري اعتلاي فرهنگ اين استان تلاشي نکرده است.


براي فرهنگ استان چه کرديد؟

مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارمحال وبختياري به عنوان مسئول مستقيم فرهنگ اين استان بعد از سالها مديريت در دولت احمدي نژاد و اکنون در ماههاي پاياني مديريتش در دولت روحاني اکنون بايد پاسخگوي هر آنچه براي فرهنگ استان کرده است باشد.

شايد جز معدود استانهايي باشيم که شوراي فرهنگ عمومي استان به دليل بي تدبيري و ايجاد فضاي تقابل با نماينده ولي فقيه استان توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي در مسائلي همچون کنسرت هاي مسئله دار تعطيل شده است.

اين پافشاري جناب مدير کل بر برگزاري کنسرتهايي با حواشي بسيار، آن هم با وجود داشتن موسيقي غني محلي بختياري در استان جدا جاي تامل دارد.

هيچ تلاشي از سوي اداره ارشاد براي پيشرفت موسيقي بختياري و شناساندن اين ظرفيت عظيم در کشور صورت نپذيرفت.

بجاي حمايت از کنسرت ها موسيقي اصيل بختياري را به مردم معرفي کنيم

اگر اين اهتمامي که آقاي مدير کل و دوستانشان در اداره ارشاد پيرامون برگزاري کنسرتهاي پاپ در استان داشتند اندکي بر روي موسيقي بومي محلي استان مي گذاشتند اکنون شاهد خبرهاي خوبي در عرصه ي موسيقي محلي بوديم وچه استعدادهايي که در اين ميان رشد پيدا مي کرد.

علاوه بر اين در بحث هنر اداره ارشاد استان دچار يک جشنواره زدگي شده است که به جاي پرداختن به نگاه بلند مدت و سياست گذاري براي هنر استان به برگزاري جشنواره هايي همچون جشنواره امام رضا (ع) پرداخت که دستاوردي براي استان نداشت جز نمايان کردن هرچه بيشتر ضعف مسئولين استان در برگزاري يک جشنواره که بسياري بر آن اذعان کردند.

حمايت از رسانه ها يکي از وظايف ارشاد اسلامي است، فضاي نقد را آزاد کنيد

علاوه بر تمام اين موارد آنچه در اين سالها بر اصحاب رسانه و مطبوعات گذشت عدم حمايت آقاي مدير کل از آنان و مظلوميت اصحاب دلسوز رسانه هاي استاني بود.

اوضاع بي سر و سامان فضاي رسانه اي استان که صرفا بخاطر عدم اهتمام آقاي کارگران به رسيدگي به اين اوضاع حاصل شد؛ مديران برخي دستگاه هاي اجرايي را بر آن داشت که پاي هر منتقدي را که نسبت به عملکرد آنان نقدي وارد کند را به بهانه هاي واهي به دادگاه بکشانند؛ يعني فضاي استان در اين دوران مديريت به جايي رسيده است که برخي مديران بجاي پاسخگوئي نسبت به عملکردشان، تمام تلاش خود را در بستن دهان منتقدان بکنند.


اکنون کار بدان جا کشيده است که مديران کوچکترين نقدي را بر نمي تابند و برخي خبرنگاران و اصحاب رسانه غالب وقت خود را در مسير دادگاهها به سر مي برند.

در اين ميان اندک نشريات که فضا را براي کار اقتصادي مناسب ديدند فارغ از رسالت اصلي خود از اين فضاي غبار آلود حداکثر استفاده راکرده و پول هاي آن چناني در غالب فاکتورها ،آگهي ها و ريپورتاژ آگهي هايي با قيمت هاي باور نکردني و فوق تصور به جيب زدند عدم تلاش اداره ارشاد براي شفاف سازي سيستم آگهي ها و عدالت در توزيع آن، بسياري از نشريات را از اين ظرفيت و حق مسلم انان محروم کرد.

حمايت اداره کل ارشاد اسلامي از فيلم ساز نجومي

در بخش فيلم سازي اداره ارشاد اسلامي نه تنها هيچ تلاشي براي پرورش استعداد فيلم سازان جوان استان نکرد که بعد از گذشت مدتي از انتشار اسناد حمايت اداره کل ارشاد اسلامي از فيلم ساز نجومي و کليپ سازي براي ادارات با رقم هاي کلان هنوز هيچ پاسخي از جانب آقاي مدير کل و استاندار محترم پيرامون اين موضوع شنيده نشده است چگونه برخي فيلم سازان صاحب فکر و انديشه با سختي و در تنگناهاي مالي و تجهيزاتي به کار مشغولند اما برخي بدون حتي يک روز سابقه فيلم سازي آن هم با دريافت مجوز برگزاري دوره هاي آموزشي اقدام به بستن قرار دادهاي آنچناني مي کنند.

چرا مدير کل ارشاد اسلامي چهارمحال و بختياري پاسخگو نيست؟

نکته ي ديگري که اکنون بايد به آن پرداخت عدم پاسخگوئي آقاي مدير کل به رسانه ها و مطبوعات است در اين سالها هيچ نشست خبري توسط جناب کارگران براي پاسخگوئي به سوالات و ابهامات خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار نشده است حال آنکه هر ساله مرسوم است مديران براي پاسخگوئي نسبت به عملکرد خود نشست خبري برگزار کنند اما از جانب مديرارشد فرهنگي استان اين موضوع تاکنون محقق نشده است و جاي سوال همچنان باقيست که چرا آقاي مديرکل از پاسخگوئي طفره مي رود؟

فارغ از بررسي وضعيت اسف بار فرهنگي استان که تنها به گوشه اي از آن پرداخته شد، اکنون که در آستانه ي انتخابات بحث تغييرات مديران ارشد استان توسط استاندار مطرح است لازم است اين نکته مطرح شود که جناب استاندار اگر به نيت اصلاح وضع موجود قصد تغيير مديران استان را در پيش گرفته است که با تقدير از اين حرکت مثبت ، نياز است در عملکرد برخي مديران کل استان نگاه دقيقتري شود و در ادامه کار برخي مديران در مناصب حساس بازنگري کرد که تغيير چند فرماندار و يا چند مدير استانداري تاثيري بر حرکت استان به سوي پيشرفت نخواهد داشت.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی سامان ما، تاریخ 11 بهمن 95، کد مطلب: 199866: www.samanema.ir

اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین