شعارسال: مبالغهآميز نخواهد بود اگر بگوئيم که روزنامه نگاری و حوزه سياست دست کم از يک حيث، نزديکترين حرفهها به يکديگر هستند. هر دو به قدرت نگاه مي کنند. امّا يکي براي آنکه قدرت را به دست آورد يا قدرت به دست آمده را نگاه دارد و ديگري مراقب آن است- يا بايد مراقب باشد- که قدرت را آنچنان که بر حسب ذات میل به گسترش دارد، مهار کند و ديگر قلمروهاي اجتماعي را به زير سلطه نگيرد. از اين دو نگاه نیز دو رويکرد متفاوت يا متضاد به مسأله اخلاق مشاهده میشود. براي اغلب سياستمداران موازين اخلاقي فقط در صورتي معتبر و در خور احترامند که مانعي در راه نگاهداری يا کسب قدرت پديد نياورند. اين قاعده سياسي قدمتي به اندازه عمر جامعههای بشري دارد. روزنامه نگاری سیاسی امروزه به عنوان یکی از بخشهای پرقدرت و با اهمیت ژورنالیزم است که توانسته بیشترین مخاطب را برای خود آماده و یا جذب کند وحتی با قدرت ترین شخصیتها درحکومتها از آن هراس دارند.
سید جمال الدین اسد آبادی بنیان گذار روزنامه نگاری سیاسی در عالم اسلام بود و پیش از او هیچ نویسنده مسلمانی اعم از ایرانی و ترک و عرب و هندی و بربر از چنان دید سیاسیای برخوردار نشده بود. در این بین نقش خطه خراسان در پیشرفت روزنامه نگاری سیاسی کشور بر کسی پوشیده نیست آنچنان که اقدامات مرحوم ملک الشعرای بهار در مشهد یادآور فعالیت در عرصه سیاسی کشور و همزمان نخستین روزنامه نگار سیاسی حرفهای در خراسان است. تصمیم بر این شد که با علی صالح ابادی خراسانی که دستی در سیاست دارد و در حرفه روزنامه نگاری فعالیت دارد، گفت و گویی داشته باشیم. صالح آبادی متولد سال 1334 در شهرستان سبزوار است. وی دانش آموخته مهندسی عمران از دانشکده فنی دانشگاه تبریز است. او همچنین بدلیل علاقهای که به مسائل سیاسی و فرهنگی دارد، دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی و روابط بین الملل میباشد. صالح آبادی معاونت سیاسی- اداری استانداری خراسان بزرگ در دولت دفاع مقدس، دبیر ستاد بسیج اقتصادی کشور، معاون پشتیبانی و امور مجلس وزارت تعاون و مشاور وزیر مسکن و شهرسازی در دولتهای هفتم و هشتم را در کارنامه اجرایی و مدیریتی خود دارا است. همچنین در دوره سوم مجلس شورای اسلامی از سوی مردم مشهد و با کسب 185 هزار رای بر کرسی نمایندگی مجلس مینشیند. در طول 13سال گذشته تا کنون، مدیرمسئول روزنامههای همبستگی و ستاره صبح بوده است. در حال حاضر به عنوان دبیر کل کانون زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب نیز فعالیت دارد. مشروح گفت و گو با وی را در ادامه میخوانید.
با توجه به اینکه دوران نمایندگی شما در مجلس سوم شورای اسلامی با دولت اول مرحوم آیت اللههاشمی رفسنجانی انطباق زمانی داشت، از چالشهای ارتباط قوای مقننه و مجریه بگویید.
دوره سوم مجلس یک مجلس آرمانی بود و ترکیب آن متمایل به جناح نیروهای خط امام بود و دولت اول آقایهاشمی رفسنجانی، سیاستهای تعدیل اقتصادی را در پیش گرفت و بعضی نمایندگان از جمله بنده معتقد بودیم که برنامه تعدیل اقتصادی درست ولی شیب آن تند است و در نهایت ممکن است به شکاف طبقاتی بیانجامد، اما در مجموع چالش جدی وجود نداشت.
شما در چه کمیسیونی عضو بودید و چه اقداماتی انجام شد؟
بنده در کمیسیون سیاست خارجی مجلس عضویت داشتم و در آن دوران یک گروه دوستی- پارلمانی ایران و فرانسه تشکیل دادیم که نایب رئیس آن گروه بودم که به بهبود رابطه ایران با اروپا میاندیشیم و اقداماتی انجام شد اما در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی این گروه دوستی منحل شد.
اگر به ترکیب نمایندگان مشهد در ادوار مختلف مجلس نگاهی بیندازید، متوجه این موضوع میشوید که غالب نمایندگان مشهد در کمیسیونهای سیاسی و یا فرهنگی عضویت داشته و دارند در صورتی که ترکیب کمیسیون اقتصادی در اختیار نمایندگان اصفهانی و شیرازی بوده است. چرا این تفاوت دیدگاه و تخصص نمایندگان مشهد با دیگر نمایندگان در عرصه اقتصادی کشور و استانها به وضوح دیده میشود؟
مشهد و خراسان بدلیل ویژگیهای خاصی که دارد، میطلبد که نمایندگان سیاسی و فرهنگی داشته باشد اما در هر صورت باید به اقتصاد و صنعت استان توجه کنند. با وجود اینکه در دوره سوم مجلس، نمایندگان سیاسی و فرهنگی بودیم اما به توسعه اقتصادی استان میاندیشیدیم. بخاطر دارم که در دوره سوم مجلس شورای اسلامی، طرح اولیه قطارشهری مشهد را نمایندگان مشهد از جمله بنده پیگیری میکردیم که نخست وزیر وقت کشور برای این موضوع بودجهای را در نظر گرفتند. ما معتقد بودیم که مشهد باید مترو داشته باشد. طرح پتروشیمی خراسان قرار بود در سه راه امام تقی(ع) احداث شود اما مسئولین وقت پتروشیمی خراسان ادعا داشتند که به اندازه کافی در حومه مشهد، واحدهای صنعتی وجود دارد و در آینده برای مشهد مشکلات زیست محیطی ایجاد میکند که در نهایت موافقت شد که به بجنورد منتقل شود. دو پروژه فولاد خراسان و فولاد اسفراین در آن دوران به بهره برداری رسید. در حال حاضر نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی بیشتر به انتقاد از برجام میپردازند که این رویه درست نیست.
وضعیت فعلی مشهد، شهرداری و شورای شهر این شهر را چطور تحلیل میکنید؟
استقبالی که خراسانیها در 22 خرداد سال 92 از آقای روحانی کردند و بنده نیز شاهد بودم باید پاسخ درخور و شایستهای میگرفتند و مدیران خراسانی در مسئولیتها گمارده میشدند اما این اتفاق رخ نداد. از طرفی در آن مقطع انتخابات شورای شهر نیز همزمان برگزار شد که در این رابطه دو اتفاق توامان رخ داد. نگاه فعالان مدنی و اجتماعی مشهد به انتخابات شورای شهر سال 92 بر این مبنا نبود که جدی وارد عرصه انتخابات شورای شهر شوند و در واقع این موضوع مغفول واقع شد اما جناح مقابل در این زمینه فعال و هدفمند کار کرد و شورای شهر را در اختیار گرفتند. مسلما وقتی شورای شهر از یک طیف خاصی است، شهردار نیز از همان طیف خاص خواهد بود .
از نگاه یک روزنامه نگار، اقتصاد ایران را پس از برجام چطور ارزیابی میکنید؟
تحریمهایی که در فاصله سالهای 84 تا 92 بر کشور اعمال شد به عقیده من بی سابقهترین تحریمهایی بود که آمریکا و متحدانش بر علیه کشوری اعمال کرده بودند. در این دوره 6 قطعنامه بر ضد ملت ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب و اجرایی شد. این قطعنامهها گلوی اقتصاد ایران را فشرد و وضعیت به گونهای شد که نفت به فروش نمیرسید و وقتی هم به فروش میرسید، مبالغ را نمی توانستند باز پس بگیرند که البته این وضع تا حدودی همچنان ادامه دارد. اتفاقی که پس از برجام رخ میدهد، این است که بعد از گزارش آژانس بینالمللی اتمی اولین گام سوئیفت مالی ایران از حالت بلاک خارج میشود. در گام بعدی بخشی از پولهای بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف آزاد میشود. در گام سوم ایران میتواند بر اساس ظرفیت بازار جهانی، نفت بفروشد و سرمایه آن به خزانه ایران باز میگردد. پیش بینی بنده این است که آثار مثبت برجام از تابستان آینده بر اقتصاد ایران و زندگی مردم نمایان خواهد شد.
با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اتفاقیه، تاریخ انتشار: 16فروردین1396، کدخبر: 20767: WWW.etefaghyeh.ir