پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۱۲۲
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷
پزشکی هسته‌ای مجموعه‌ای از فعالیت‌ها شامل روش‌های تصویربرداری، درمان بیماری‌های سرطانی با رادیوداروها و پرتودرمانی می‌شود .

شعارسال: پزشکی هسته‌ای مجموعه‌ای از فعالیت‌ها شامل روش‌های تصویربرداری، درمان بیماری‌های سرطانی با رادیوداروها و پرتودرمانی می‌شود . به طور کلی می‌توان گفت پزشکی هسته‌ای شاخه‌ای از پزشكی نوین است که با بکارگیری تكنولوژی مدرن و پیشرفته نقش مهمی در تشخیص و درمان بیماری‌های مختلف دارد. از ویژگی‌های ارزشمند پزشکی هسته‌ای، نبود اثرات منفی و عوارض جانبی بر روی بیماران است. تشخیص سریع و زود هنگام بیماری، سهولت انجام آزمایش و بررسی های لازم و نبود هر گونه فشار برای بیمار چه قبل یا درحین انجام آزمایش و یا بعد از آزمایش، كم بودن مقدار اثر تشعشع بر بیمار درهنگام بررسی و آزمایش نسبت به انواع اشعه‌های دیگر و گزارش دقیق از نتایج عمل‌های جراحی در بعضی از بیماری‌ها از مهم‌ترین مزیت‌های بهره‌برداری از دانش پزشکی هسته ای است. پزشکی هسته ای در کشور ما از سال‌های 1380 مورد توجه قرار گرفت و موسسات و شرکت‌های دانش بنیان مختلفی برای دستیابی به دانش‌های این رشته تلاش‌های خود را آغاز کردند. شهرستان سبزوار نیز به دلیل دارا بودن زیر ساخت‌های مهم عرصه پزشکی که شامل 4 بیمارستان مجهز و 20 مرکز بهداشتی و درمانی است، به عنوان شهری در مرکز استان خراسان رضوی و شرق کشور در زمینه ایجاد مرکز پزشکی هسته ای درآن مورد توجه قرار گرفت. این مرکز به همت دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در مرکزآموزشی و درمانی واسعی ایجاد شد که گام مهمی در افزایش خدمات این دانشگاه به بیماران نیازمند است. مرکز پزشکی هسته ای سبزوار به عنوان نخستین مرکز درمانی و تشخیصی در غرب خراسان رضوی و دومین مرکز در استان خراسان رضوی است. کاهش هزینه‌های درمان، افزایش قدرت تشخیص بیماری، افزایش سرعت درمان بیماران، کاهش خطر‌های حوادث ترافیکی و در دسترس بودن خدمات درمانی از مهم‌ترین مزیت‌های ایجاد این مرکز است. از دیگر مزایای آن ارائه خدمات نوین پزشکی به روستاییان و افراد محروم جامعه است. هزینه‌های سرسام آور تشخیص و درمان سرطان سبب شده تا افراد محروم جامعه نتوانند از خدمات این بخش بهره مند شوند که با ایجاد این مرکز دولتی زمینه ارائه خدمت به این بخش نیز فراهم می‌شود.

**پزشکی هسته ای؛ خدمتی نوین درعرصه پزشکی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: خدمات پزشکی هسته‌ای از فناوری‌های ایمن، بدون درد و ارزشمند برای تصویر برداری از ساختمان و عملکرد بدن و درمان بیماری‌ها است.

علیرضا مسلم افزود: این مرکز، ناهنجاری‌ها را در نخستین مراحل و زودتر ازاینکه عوارض بیماری از سوی سایر آزمایش‌های پیشرفته قابل تشخیص باشد در بدن فرد تشخیص می‌دهد.

وی ادامه داد: بخش پزشکی هسته‌ای مرکز درمانی و آموزشی واسعی سبزوار مجهز به دستگاه تصویر برداری پیشرفته DUALHEAD با قابلیت انجام تصویر برداری" SPECT"است که قادر به انجام انواع اسکن‌های در خواستی از سوی پزشکان است.

مسلم با تأکید براینکه این مرکز دومین مرکز پزشکی هسته ای بعد از مشهد در استان خراسان رضوی است، اظهار‌کرد: این مرکز با تعرفه دولتی آمادگی لازم برای ارائه خدمات تشخیصی و درمانی را به هم استانی‌ها و سایر بیماران شهرستان‌های اطراف را دارد.

**راه اندازی پزشکی هسته ای بامشارکت بخش خصوصی

مدیر داخلی مرکز آموزشی و درمانی واسعی سبزوار نیز گفت: راه‌اندازی بخش پزشکی هسته‌ای در راستای رفاه حال بیماران نیازمند به خدمات تصویر‌برداری، تشخیص و درمان سرطان‌ها مورد توجه قرار گرفت.

سید محمد میری افزود: در همین راستا عملیات عمرانی این بخش در سال گذشته آغاز شد که با اتمام عملیات بخش عمرانی، تجهیزات و این مرکز نصب و راه اندازی شد.

وی بیان‌کرد: بخش پزشکی هسته ای مرکز با مشارکت بخش خصوصی در مساحت 250 مترمربع و با هزینه‌ای بالغ بر15 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

این مسئول با اشاره به این‌که این بخش قادر به پذیرش 25 بیمار در هر روز است، اظهار کرد: از ابتدای شروع به کار بخش پزشکی هسته ای تا کنون بیش از 120 بیمار پذیرش و خدمات پزشکی به آنها ارائه شده است.

میری ادامه داد: بیشتر مراجعات در این مدت مربوط به اسکن قلب، استخوان، کلیه و تیروئید بوده است.

وی با تأکید به این‌که مهم‌ترین کاربرد دانش پزشکی هسته ای در حوزه تشخیص بیماری‌ها است، اضافه کرد: با راه اندازی این بخش ضمن جلوگیری از اعزام بیماران به شهرستان‌های اطراف و کاهش هزینه ها، بیماران شهرستان‌های اطراف نیز می‌توانند از خدمات این بخش بهره برداری کنند.

**تشخیص و درمان انواع تومور و سرطان‌

متخصص پزشکی هسته ای دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نیز گفت: پزشکی هسته ای و تصویر برداری مولکولی شاخه ای از علم پزشکی است که در آن از مواد رادیو اکتیو برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود .

سید حسین هاشمی‌پور افزود: این شیوه درمانی دارای کارآیی و توانایی‌های فوق ‌العاده درتشخیص عضو مصدوم و کم ‌کاری یا ضعف در انجام وظیفه از سوی هر کدام از اعضای جسم انسان است.

وی ادامه‌داد: در درمان پزشکی هسته‌ای تغییرات شیمیایی معین در عضو مورد بررسی قرار می‌گیرد که به کمک این روش می‌توان بیماری را درمراحل اولیه و قبل از وارد شدن به مراحل مزمن، بدخیم و لاعلاج بهبودی، تشخیص و مراحل درمان بیماری را آغاز کرد.

وی با بیان این‌که کاربرد طب هسته‌ای تنها به مرحله تشخیص محدود نیست، اظهار کرد: کاربرد این طب در بهبودی برخی بیماری‌ها نقش اساسی دارد. هاشمی‌پور با بیان این‌که این طب با تزریق مقداری از ماده مخصوص و متفاوت با اشعه‌ای که در تشخیص به کار می‌رود در مسیر و مراحل بهبودی بیمار کاربرد دارد، اظهارکرد: این ماده در محل‌ بیماری و مختل متمرکز شده و با ریشه ‌کن کردن بیماری و جلوگیری از توسعه آن از رسوخ بیماری و حمله به دیگر اعضا و تسری به محل‌‌های دیگر جسم بیمار جلوگیری می‌کند بدون این‌که اثر جانبی مضر و منفی‌ای بر قسمت‌های دیگر جسم داشته باشد. هاشمی‌پور با اشاره به نقش حیاتی پزشکی هسته‌ای در تشخیص و درمان انواع سرطان عنوان کرد: تشخیص سریع بیماری، تعیین مقدار نقص و اختلال در عضو بیمار، کم بودن مقدار اثر تشعشع بر بیمار و عدم عوارض جانبی نسبت به انواع اشعه‌های دیگر و تشخیص و درمان انواع تومور، سرطان، بیمار‌های قلبی و عروقی، کلیوی، ریوی، کبدی و آسیب‌های استخوانی و دیگر ناهنجاری‌های اندامی از مزایای این رشته نوین است.

**سبزوار؛ قطب گردشگری سلامت شرق کشور

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: امروز سبزوار به عنوان قطب گردشگری سلامت در شرق کشور محسوب می‌شود .

رمضانعلی سبحانی‌فر افزود: راه‌اندازی بیمارستان حشمتیه، استقرار بالگرد اورژانس هوایی و هتلینگ بیمارستان‌ها از جمله اقداماتی است که سبب شده تا این شهرستان در عرصه پزشکی پیشرو باشد.

وی با اشاره به راه اندازی بخش پزشکی هسته ای بیمارستان واسعی سبزوار عنوان‌کرد: راه‌اندازی این بخش از مهم‌ترین آرزوها و در خواست‌های مردم حوزه انتخابیه بود که با بهره برداری از آن زمینه برای توسعه خدمات پزشکی در غرب خراسان رضوی فراهم می‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی سبزوار نیوز، تاریخ انتشار: 16فروردین1396 ، کدخبر: 13166: www.sabzevarnews.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین