پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۶۶۵
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹
تعطیلی واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد و قفل های بسته نمایان بر درب های زنگ زده روایتگر اقتصادی از بین رفته و مایوس کننده است که دیگر برای شکوفایی و رونق مجدد به کلید تدبیر هم امیدی ندارد.

شعارسال: حوزه تولید و صنعت کشور به عنوان یکی از مهمترین ارکان اقتصاد ملی در سالهای گذشته با چالشهای متعددی مواجه بوده، چالش هایی که گاها مورد بهره برداری سیاسی از آن شده و حتی در پاره ای از اوقات باعث به کما رفتن این حوزه شده است.

مشکلات غیرقابل انکار اقتصادی در اثر تحریم های ظالمانه و بعضا سوء مدیریت در سال های پایانی دولت قبل بسترهای به وجود آمدن یکی از مهم ترین شعارها و وعده های انتخاباتی، انتخابات 92 یعنی رونق اقتصاد و فعال سازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل کشور و حتی عبور از بحران اقتصادی را برای دولت بنفش اعتدال بوجود آورد.

اما دیری نپایید این این شعارهای انتخاباتی به گونه دیگر جلوه کرد و نبود نقدینگی واعتبارکافی و ترسیم اقتصاد وارداتی و توجه نکردن دولت یازدهم به اقتصاد درون زا و نبودحمایت یا همان یارانه مصرفی بخش خصوصی باعث خشکیدن آخرین قطرات اعتبارات سرمایه گذاران شد و شهرک های صنعتی کشور یکی پس از دیگری به تعطیلی کشانده شد.

استان کهگیلویه و بویراحمد هر چند استان نوپایی است که از منابع طبیعی و ظرفیت های بالقوه فراوانی برخوردار است ولی از وجود کارخانه های تولیدی صنعتی و سرمایه گذاری های کلان بی بهره بوده و تاکنون نیز نتوانسته است برای تعداد زیاد دانش آموختگان بیکار خود چاره ای اساسی بیندیشد.

بروکراسی های اداری دست و پاگیر در کنار کمبود نقدیگی و تحریم های ناجوانمردانه دشمنان نیز مزید بر علت شده است تا روند توسعه و سرمایه گذاری در استان محروم اما غنی کهگیلویه و بویراحمد به کندی طی شود و برخی کارخانه ها و مراکز تولیدی که در سالهای اخیر فعالیت خود را آغاز کرده اند نیز با رکود و ورشکستگی مواجه شوند.

صادرات استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به ظرفیت های چشمگیرآن قابل توجه نیست و وارات کالاهای مختلف و نبود بازار مناسب برای عرضه محصولات استان نیز برخی کارگاه های تولیدی که توانسته اند برای شماری از بیکاران شغل ایجاد کنند را متوقف و نوعی بی ثباتی را بوجود آورده است.

شهرک های صنعتی یاسوج که از شهرک های صنعتی تازه نوپای استان بوده و عمری ده ساله را برای خود سپری می کنند در کمال ناامیدی قفل های بسته آن هنوز باز نشده و شرکت های خصوصی این شهرک ها با بدهی های کلان و یا بعضاً نداشتن مواد اولیه همگی تعطیل و راکد مانده اند.

چنین تصور می شود دولت یازدهم اهمیتی به صنعت و تولید داخلی نمی دهد و بیشتر تمرکز خود را بر اقتصاد وارداتی و رابطه با کشورهای بلوک غرب گذاشته است و انگار آفتاب برجام که دولتی دم از آن می زند هنوز بر پیکر این واحد های تولیدی نتابیده است.

امروز در حالی آخرین روزهای عمر دولت حسن روحانی است، تعداد واحد های تعطیل و نیمه تعطیل این سه شهرک برگ صنعتی در مرکز استان کهگیلیوه وبویراحمد که به نام بلکو،سرابتاوه و شهرک فرودگاه شماره 3یاسوج بوده به شدت افزایش یافته وخبرها حکایت از تعطیلی 90درصدی واحدهای تولیدی این شهرک ها خبر میدهند.

تولیدکنندگان کهگیلویه و بویراحمد از ورود برخی کالاهای وارداتی که در این استان قابلیت تولید دارند گلایه مند هستند و این اقدام را ضربه زدن به تولید داخلی و عاملی برای بیکار شدن جوانان این استان می دانند.

شهرک صنعتی شماره 3 یاسوج که دارای 40شرکت خصوصی است امروز دیگر توان بار سنگین تعطیلی ها گسترده را ندارد و طبق شواهد شاید فقط پنج شرکت که عمده تاً شرکت های خدماتی فروش محصولات بیرون از استان هستند در این شهرک فعال باشد و مابقی به دلایلی مانند ورشکستگی ،نداشتن بودجه کافی و یا مصادره شدن از سوی بانک های عامل راکد مانده اند.

شهرک بلکو چسپده به قسمت جنوبی شهر یاسوج که دارای بیش از 30کارخانه تولیدی بوده امروز در تعطیلی کامل به سر می برد و دیگر سرمایه داری نیست که سرمایه های خود را در این شهرک خرج کند.

شهرک شماره یک یاسوج و قدیمی شهرک صنعتی در ورودی جاده یاسوج به شیراز و در منطقه سرآبتاوه امروز به کلی از صحنه اقتصادی استان حذف شده و به غیر از مرکز معاینات فنی خودروها دیگر کارخانه ای تولیدی در آن پیدا نمی شود و همه کراخانه این شهرک در تعطیلی به سر می برند.

قائم مقام معاون امور صنایع وزارت صنعت معدن و تجارت در آخرین سفر خود به یاسوج گفت: 600 واحد صنعتی تولیدی راکد در دولت یازدهم به چرخه تولید بازگشت که با فعال شدن این واحدهای تولیدی 15هزار فرصت شغلی ایجاد شد؟!

سید طاهر طاهری در حالی این آمار را اعلام کرد که از تعطیلی دوهزار واحد تولیدی صنعتی در کشور نیز خبرداد و افزود :مدیریت ضعیف و نبود سرمایه در گردش عمده ترین مشکلات واحدهای تولیدی صنعتی راکد در کشوراست.

*** تعطیلی بیش از 225 واحد تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد / نبود مدیریت، کمبود نقدینگی و حمایت نشدن از سوی دولت

هرچند رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد می گوید: 703 واحد تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد 32 درصد معادل 225 مورد راکد است اما با مراجعه به شهرک های صنعتی می توان دریافت که بیش از400 واحد تولیدی تعطیل و هیچگونه تولیدی در آنها انجام نمی شود و تنها نام کارگاه تولیدی را با خود یدک می کشند.

داریوش دیودیده مهمترین دلایل رکود 32 درصدی واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد را شامل تحریم های اقتصادی دشمنان، مسایل مدیریتی، کمبود نقدینگی و محدودیت های بازار اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد نیز کمبود نقدینگی ، نرخ بالای سود بانکی ، هزینه بالای حمل و نقل و تامین مواد اولیه را از مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی در این استان برشمرد که بسیاری از واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی این استان را به تعطیلی و رکود کشانده است.

*** تعطیلی 50 درصد شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد

سهراب بنام نیز گفت: 12 شهرک صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که 50 درصد آنها غیرفعال و راکد است و وضعیت اشتغال در این استان را با چالش جدی مواجه کرده است.

این درحالی است که سایر صاحبان واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد نیز به دلیل مشکلات متعدد و حمایت نشدن از سوی مسئولان مجبور به تعطیلی کارخانه های خود و یا اخراج کارگران از واحدهای تولیدی شده اند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی بویرخبر، تاریخ انتشار: 16اردیبهشت1396، کدخبر: 60116: www.boyerkhabar.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین