پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۳۰۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷

هشت گروه به دنبال بیش از 19240000 رأی از مردم!

در سه دوره پیشین متوسط مشارکت 73 درصده بوده. با توجه به رقم 52 میلیون رأی دهنده، در صورت مشارکت 73 درصدی، برنده انتخابات چهره‌ای خواهد بود که بیش از 19 میلیون و 240 هزار رای یعنی بیش از 50 درصد از 73 درصد مشارکت کننده را به دست آورده باشد.
شعارسال: در فاصله اندک تا آغاز دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، هشت گروه عمده، در حال جذب آرای مردم هستند و نتیجه انتخابات بسته به عملکرد این هشت گروه سیاسی در جذب آرای عمومی برای کاندیدای مطلوب‌شان خواهد بود؛ اما این هشت گروه عمده چگونه تقسیم شده‌اند و هر کاندیدا چه سهمی از پایگاه رأی این گروه‌ها به خود اختصاص داده است؟

اگر قرار بر تقسیم آرا در قالب پایگاه‌های سیاسی باشد، این هشت گروه عمده آرای مردم را جذب خواهند کرد؛ «منتقدان رادیکال»، «اصلاح طلب های معتدل»، «آرای خاکستری»، «طرفداران دولت احمدی نژاد»، «اصولگرایان معتدل»، «اصولگرایان سنتی»، «ایثارگران و رهپویان» و «جبهه پایداری».

هرچند رأی دهنده ها به گروه ها بیشتری قابل تقسیم هستند، ارزیابی روند تبلیغات انتخابات نشان می دهد، حسن روحانی و ابراهیم رئیسی دو بازیگر اصلی این دوره از انتخابات بر این تقسیم بندی تمرکز کردند و این هشت گروه با توجه به میزان آرایی که از توده مردم جذب می‌کنند، در تعیین برنده تقش حیاتی بازی خواهند کرد.

اما رأی این هشت گروه چگونه تقسیم شده و هر کاندیدا چه بخشی از آرای این گروه‌ها را به خود اختصاص داده است؟ در این موشن گرافی سه بعدی که «تابناک» با تحلیل فضای سیاسی کشور در ده روز اخیر تا امروز طراحی و پیاده سازی کرده، با تقسیم فضای سیاسی کشور به طور کامل آشنا می‌شوید.

رئیسی و روحانی پایگاه‌های رأی ثابتی دارند که برای به دست آوردن این پایگاه‌های رأی از رقبا تلاش چندانی نمی‌کنند. منتقدان رادیکال و اصلاح طلبان معتدل به عنوان پایگاه رأی ثابت روحانی و جبهه پایداری و جمعیت های رهپویان و ایثارگران به عنوان پایگاه رأی ثابت روحانی کمتر هدف رقیب قرار می‌گیرند؛ اما پایگاه رأی مشترک این دو کاندیدا شرایط متفاوتی دارد.

این موشن گرافیک به بررسی میزان جهت دهی به آرای دو کاندیدا در سایر گروه‌ها و تقسیم بندی نهایی می‌پردازد. بر اساس این تحلیل، صرفاً جهت گیری گروه‌های سیاسی برنده را مشخص نمی‌کند، بلکه میزان موفقیت این گروه‌ها برای فعال کردن آرای بدنه‌شان نتیجه نهایی را به سود یکی از این دو کاندیدا رقم می‌زند.

در این موشن گرافیک با توجه به نتیجه مشارکت رأی دهندگان در سه دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری یعنی مرحله اول دوره نهم، دوره دهم و دوره یازدهم، به طور متوسط 73 درصد در انتخابات حضور داشتند که این رقم به عنوان کف مشارکت در این دوره نیز در نظر گرفته شده است.

با توجه به رقم 52 میلیون رأی دهنده، در صورت مشارکت 73 درصدی، برنده انتخابات چهره‌ای خواهد بود که بیش از 19 میلیون و 240 هزار رأی یعنی بیش از 50 درصد از 73 درصد مشارکت کننده را به دست آورده باشد. طبیعتاً در صورت افزایش میزان مشارکت، این رقم 19240000 رأی نیز افزایش خواهد یافت.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تابناک، تاریخ انتشار: 28 اردیبهشت 1396، کدخبر: ۶۹۵۰۵۸، www.tabnak.ir

خبرهای مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
0
0
چه شود
آخرین اخبار
پربازدیدترین