پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۱۲۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸
نیویورک‌تایمز طی گزارشی به بررسی تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای که برای دومین بار اعلام شد پرداخته و تأکید می‌کند، باوجودآنکه دولت ترامپ برای راضی کردن وی تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کرده اما این تحریم‌ها در مقایسه با تحریم‌های پیش از توافق هسته‌ای «هیچ» است.

شعار سال: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه با تأیید دوباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای بین‌المللی که به‌شدت مورد انتقادش است، موافقت کرد اما این موافقت پس از ساعت‌ها بحث و تبادل‌نظر با مشاوران ارشد امنیت ملی او در مورد یک بیانیه برنامه‌ریزی شده جهت اعلام در مهلت قانونی صورت گرفت.

ترامپ بارها این توافق را که از سوی باراک اوباما پیگیری و نهایی شد را توافقی خطرناک با ایران خوانده اما شش ماه از ریاست جمهوری وی می‌گذرد و او هنوز از آن عقب‌نشینی نکرده است. تصمیم روز دوشنبه مبنی بر تأیید پایبندی ایران به توافق برای دومین بار اتخاذ شد و معاونان ترامپ گفتند که وی با ناامیدی به تیم امنیتی خود گفته که تا ابد به تأیید این توافق ادامه نخواهد داد.

مقامات دولت آمریکا تأیید پایبندی ایران را در حالی اعلام کردند که بر اجرای سخت‌گیرانه توافق تأکید دارند و قصد دارند تحریم‌های جدیدی را علیه ایران تصویب کنند و با شرکای اروپایی خود در خصوص اعمال یک استراتژی گسترده‌تر برای افزایش فشارها بر تهران گفتگو کرده‌اند. معاونان ترامپ گفتند که وی تأکید داشت که پیش از پذیرش توصیه مشترک تیم امنیت ملی آمریکا، این اقدامات اجرایی شود.

بر اساس قانون دولت باید هر 90 روز به کنگره اطلاع دهد که آیا ایران به توافق هسته‌ای 2015 پایبند بوده یا خیر. با توجه به اینکه مهلت قانونی اعلام نظر دولت روز دوشنبه به پایان می‌رسید، این موضوع از هفته گذشته بحث و تبادل‌نظر جدی را میان رئیس‌جمهور آمریکا و تیم مشاورانش به راه انداخته بود.

تمام مشاوران امنیتی اصلی ترامپ در نشست یک ساعته روز چهارشنبه به وی توصیه کردند که فعلاً توافق ایران را حفظ کند. در میان کسانی که در این جلسه حضور داشتند افرادی چون رکس تیلرسون، وزیر خارجه؛ جیم ماتیس، وزیر دفاع؛ ژنرال مک مستر، مشاور امنیت ملی و ژوزف دانفوررد، رئیس ستاد مشترک ارتش به چشم می‌خوردند. به گفته منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود، ترامپ به مدت 55 دقیقه برای آن‌ها توضیح داده که نمی‌خواهد این بیانیه را تأیید کند.

به گفته این مقامات، ترامپ بار نخست نیز موافق تأیید این بیانیه نبود اما به شرط ارائه یک استراتژی جدید از سوی تیمش برای مقابله با تهران آن را پذیرفت. زمانیکه ترامپ هفته گذشته به پاریس سفر کرد، تیم وی استراتژی را تدارک دیدند که امیدوار بودند او را راضی کنند و تأییدیه پایبندی ایران به موقع به کنگره برسد.

این در حالی است که مقامات اروپایی بارها تأکید کرده‌اند که این توافق با هدف محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران نهایی شد و به موضوعات دیگر مربوط نمی‌شود. ضمن اینکه آن‌ها تمایل چندانی به بازبینی این توافق ندارند و نمی‌خواهند آن را تضعیف کنند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز دوشنبه در گفتگو با نشنال اینترست احتمال کناره‌گیری ایران از این توافق را رد نکرد. وی گفت: اگر توافق نقض شود یا اجرایی نشود، ایران گزینه‌های دیگری هم دارد که یکی از آن‌ها عقب‌نشینی از توافق است.

برخی مشاوران رئیس‌جمهور آمریکا این‌طور استدلال می‌کنند که اگر بتوانند ایران را تحریک به نقض توافق هسته‌ای کنند، آمریکا در موضع قوی‌تری قرار خواهد گرفت. دولت ترامپ همین حالا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعلام کرده اما این تحریم‌ها در مقایسه با تحریم‌هایی که پیش از توافق هسته‌ای علیه ایران به تصویب می‌رسید، هیچ است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری رویداد 24 ، تاریخ انتشار 27تیر 96، کدمطلب:۶۶۲۹۶، www.rouydad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
0
0
این نوع تفسیر کردن هم نوعی جهت گیری کاملا مشخص است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین