پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۸۸۰۶
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
باغ کتاب تهران مجموعه‌ای است که میوه‌های آن کتاب و کارگاه‌های ‌آموزشی است و مفاهیمی که در قالب تجربه عملی ترسیم می‌شود.

شعارسال: تا به حال پروژه‌های فرهنگی بسیاری در کشور کلید خورده که بخش از آن مربوط به کتاب، آموزش و مسئله فرهنگ بوده است؛ در این میان یکی از این پروژه‌های فرهنگی، باغ کتاب تهران در منطقه عباس آباد است که فضایی بسیار مدرن و دیدنی دارد و هر کسی را وسوسه می‌کند که برای یک بار هم شده به آنجا برود و سری به بزرگ‌ترین مرکز فرهنگی و فروش کتاب در دنیا بزند.


این مجموعه بیش از یک ماه پیش در تهران و در زمینی به مساحت ۷۰ هزار متر مربع با حضور مدیران شهری و مسئولان کشوری به افتتاح رسید و به سرعت به یکی از مراکز فرهنگی، علمی و آموزشی پربازدید پایتخت مبدل شد؛ تا جایی که حتی در روزهای میانی هفته نیز بازدیدکنندگان بسیاری از این محل دیدن می‌کنند.

افتتاح باغ کتاب تهران به دلیل موقعیت ویژه مکانی خود، نه در رسانه‌های داخلی که حتی در رسانه‌های‌ خارج از ایران بازتاب ویژه‌ای داشت تا جایی که نشریه نیوزویک اعلام کرد که با افتتاح این پروژه رکورد بزرگترین کتابفروشی دنیا را از کتابفروشی مشهوری همچون «بارنزاند نوبل» نیویورک که گفته می‌شود طول قفسه‌های کتاب آن در مجموع بالغ بر ۱۹ کیلومتر است، ربوده است.

http://www.aftabir.com/news/img/articles/2017-07-03-03-04-37.jpg

باغ کتاب تهران مجموعه‌ای است که میوه‌های آن کتاب و کارگاه‌های ‌آموزشی است و درختان آن ظرفیت بزرگ فرهنگی است که می‌تواند جدا از ترویج کتاب‌خوانی و فعالیت‌های هنری در اشاعه فرهنگ ایرانی-‌اسلامی در جامعه امروز هم اثرگذار باشد.

 علاقه‌مندان بسیاری در مواجهه با باغ کتاب تهران تمایل دارند بدانند در این مجموعه با چه پدیده‌ای روبرو هستند و چه‌چیزی را که در یک روز بازدید از این مرکز فرهنگی می‌توانند به دست آوردند. در این گزارش تلاش خواهیم کرد ظرفیت‌های فرهنگی و آموزشی باغ کتاب را ضمن معرفی این مجموعه بیان کنیم.

مجموعه باغ کتاب تهران با مساحت حدود ۷۰ هزار مترمربع در شمال اراضی عباس آباد و در حاشیه بزرگراه حقانی قرار دارد و به نوعی بزرگترین کتابفروشی جهان است. این مجموعه در دو بخش کودک و بزرگسال با ۲۵ هزار مترمربع زیربنا قرار دارد که ۴۰۰ هزار عنوان کتاب در آن عرضه شده است .در این مجموعه پردیس بزرگ علمی کودک و نوجوان با وسعت ۱۲هزار مترمربع به عنوان یک شهربازی علمی در دو بخش کودک و نوجوان واقع شده است.

این مرکز فرهنگی در ۴ بلوک اصلی طراحی و تفکیک شده است. بلوک A شامل فروشگاه دائمی و موضوعی کتاب است، بلوک B مشتمل بر گذر فرهنگ است که ورودی‌های اصلی، دالان شگفت‌انگیز و انبار در آن قرار دارد، بلوک C شامل آمفی تئاتر روباز، آمفی تئاتر اصلی، نگارخانه و فروشگاه محصولات فرهنگی است و بلوک D نیز مشتمل بر نمایشگاه تخصصی، سالن کودک و نوجوان و کارگاه‌های کودکان و نوجوانان است.

میوه‌های با طعم کتاب و درختانی از جنس فرهنگ/ فرصت ترویج و آموزش سبک زندگی اسلامی فراموش نشود

علاوه بر ۴ بلوک اصلی باغ کتاب تهران‌، این پردیس فرهنگی شامل استریو، بلوار، نمازخانه، رستوران و دریاچه است که کتابفروشی باغ کتاب تهران با ۲۵ هزارمترمربع مساحت با مجموع مساحت کتابفروشی‌های اول، دوم و سوم جهان برابری می‌کند و به عبارتی، وسعت باغ کتاب تهران معادل مساحت مجموع بزرگترین کتابفروشی‌های جهان است.

علاقه‌مندان به این مجموعه بعد از ورود در بخش فروشگاهی با فضایی باز و طراحی زیبا مواجه می‌شوند؛ در قسمت زیر‌ زمین باغ کتاب، بزرگترین گالری هنری کشور با مساحت ۱۷۰۰ مترمربع به عنوان فضایی برای عرضه آثار هنری از جمله نقاشی و هنرهای تجسمی در نظر گرفته شده است. به طوری که مراجعه کنندگان با قدم زدن در این فضاهای مفرح و جذاب می‌توانند از مکان‌های مذکور دیدن کنند.

در جای‌جای این مجموعه محل استراحت و نشستن با طراحی‌های جالب و زنگ‌های زیبا و مجسمه‌ها و عروسک‌های نوستالژیک دهه‌های اخیر پیش‌بینی شده است که به محض خسته‌ شدن می‌توانید در کنار آنها بر روی صندلی بنشینید و خستگی خود را با تورق چند صفحه کتاب مورد علاقه‌تان به‌در کنید.

باغ کتاب تهران در مجاورت فرهنگستان زبان و ادب فارسی، کتابخانه ملی ایران و باغ موزه دفاع مقدس قرار گرفته و یک مجموعه عظیم فرهنگی را شکل داده است. روی بام کتابفروشی باغ کتاب تهران، ۲۵ هزار مترمربع فضا پیش‌بینی شده و ‌علاوه بر بام سبز، ۲۰ هزار مترمربع سبز نیز در محوطه این باغ طراحی شده است.

یکی از متفاوت‌ترین بخش‌های باغ کتاب تهران، باشگاه رباتیک است که اعضای این باشگاه می‌توانند دوره‌های تخصصی هوش مصنوعی آن بگذرانند و اطلاعات خود را با سایر اعضا در این باشگاه و باشگاه‌های‌ مشابه در اقصی نقاط جهان به اشتراک بگذارند.

میوه‌های با طعم کتاب و درختانی از جنس فرهنگ/ فرصت ترویج و آموزش سبک زندگی اسلامی فراموش نشود

یکی دیگر از جذاب‌ترین بخش‌های باغ کتاب، مجموعه باغ علم کودک و نوجوان است. باغ علم کودکان با مشارکت یک کمپانی مشهور کره‌ای ساخته و اجرا شده است. در جریان بازدید از این مرکز، کودکان در معرض آشنایی با چهار داستان علمی با عنوان داستان بدن، داستان خانه، داستان شهر و داستان زمین قرار می‌گیرند. در هر یک از سالن‌هایی که ویژه معرفی و اجرای این داستان‌ها تاسیس شده است دستگاه‌ها، بازی‌ها و سرگرمی‌هایی تعبیه شده که در ضمن ایجاد نشاط، نکات علمی قابل توجهی را در باره هر یک از این موضوعات به مخاطب ارائه می‌کند.

بعد از این مجموعه، بخش باغ علم نوجوان است که بزرگترین باغ علم طراحی شده در این مجموعه فرهنگی است؛ این بخش برای سنین نوجوان و جوان طراحی شده است و در این مرکز بازدیدکننده می‌تواند سوار بر یک هواپیمای واقعی شده و فرآیند پرواز را به صورت شبیه‌سازی شده تجربه کند. تجربه بلند کردن یک خودروی سنگین به کمک اهرم و یا انتقال صدا به فاصله دور بدون استفاده از ابزارهای الکترونیکی و تجربه بسیاری از شگفتی‌های علمی دیگر نیز از اتفاقات مهمی است که در این بخش در انتظار مخاطبان آن است.

میوه‌های با طعم کتاب و درختانی از جنس فرهنگ/ فرصت ترویج و آموزش سبک زندگی اسلامی فراموش نشود

از دیگر اتفاقات قابل توجه در این مرکز تاسیس یک باشگاه رباتیک در آن است که محلی برای آشنایی، آموزش و خرید ابزار و تجهیرات رباتیک به شمار می‌رود. همچنین در این مرکز یک کارگاه درسی برپاست که اصول ابتدایی علم رباتیک برای مخاطبان را آموزش می‌دهد.

در میان تمامی اقداماتی که در باغ کتاب فراهم شده، جای خالی یک موضوع بسیار مهم دیده می‌شد، و آن آموزش‌های مرتبط با سبک زندگی اسلامی-‌ایرانی و تبلیغ و ترویج مبانی دینی در این مجموعه بزرگ فرهنگی است. موضوعی که در کنار ظرفیت‌های بالای باغ کتاب می‌تواند خدمات فرهنگی این مجموعه را کامل کند. بر همین اساس مصاحبه‌ای را با سید مجید حسینی، مدیرعامل مجموعه فرهنگی-‌هنری باغ کتاب داشتیم.

آموزش سبک زندگی ایرانی‌ــ‌‌اسلامی 

وی در گفت‌و‌گو با ایکنا با اشاره به ظرفیت‌های معرفتی و مذهبی باغ کتاب در اشاعه فرهنگ اسلامی‌ــا‌یرانی و ترویج سبک زندگی اسلامی گفت: با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه سبک زندگی اسلامی‌ــ‌ایرانی و مسئله معرف و معنویت در کودکان بخش مهمی از مجموعه باغ کتاب تهران را به این موضوعات اختصاص داده‌ایم. البته بر همین اساس آموزشکده‌ای را در باغ کتاب اختصاص داده‌ایم که در آن با ایجاد ظرفیت بزرگ، سبک زندگی ایرانی‌ــ‌‌اسلامی آموزش داده خواهد شد.

مدیرعامل باغ کتاب تهران با تاکید بر اینکه در این آموزشکده موضوعات و فعالیت‌های علمی، معرفتی، انقلابی، سیاسی و فرهنگی آموزش داده می‌شود، تصریح کرد: در حال‌‌حاضر در حال طراحی این مجموعه بزرگ هستیم. این مجموعه از ابتدای مهر ماه همراه با مدارس شروع به کار خواهد کرد و در آن تلاش می‌کنیم تا خانواده‌ها و افرادی که به این مجموعه مراجعه می‌کنند در خصوص شیوه صحیح زندگی روزمره خود آموزش‌های لازم را ببینند.

حسینی در خصوص نحوه تعامل باغ کتاب با سایر ارگان‌ها برای ترویج و تبلیغ فعالیت‌های تربیتی و آموزشی در حوزه‌های مختلف از جمله دینی و قرآن هم گفت: همه بحث ما با آموزش و پرورش از طریق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام می‌شود؛ لذا از دوستان این مجموعه درخواست کرده‌‌ایم که با همکاری، برنامه‌های مشترکی را تعریف کنیم؛ البته با حضور دولت جدید باید منتظر ماند تا مجموعه جدید برقرار شود و به برنامه‌ریزی جدیدی برسیم.

برپایی جشنواره علوم انسانی و اسلامی 
وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در این حوزه، گفت: اولین مسئله ما در این موضوعات با همراهی کانون این است که در یک برنامه منسجم به جشنواره‌های مشترکی برای مدارس تهران برسیم. اولین جشنواره‌ای که به توافق رسیدیم جشنواره علوم انسانی و اسلامی است تا استعداد‌های این حوزه را در این مکان داشته باشیم.

حسینی، با اشاره به ایده اولیه مجموعه باغ کتاب هم گفت: در ابتدا قرار بود مجموعه باغ کتاب به نمایشگاه کتاب تبدیل شود اما هر چه کار ادامه پیدا کرد، متولیان امر به این نتیجه رسیدند از این ظرفیت به شکل بهتری استفاده کنند. بر این اساس این مجموعه در ۳ فاز طراحی شد. مخاطبان این مجموعه به ترتیب گروه‌های سنی ۲ تا ۸ سال، ۸ تا ۱۲ سال و ۱۲ تا ۱۸ سال تشکیل می‌دهند. البته، فاز مربوط به ۲ تا ۸ ساله‌ها هنوز تکمیل نشده و فاز مربوط به نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال نیز با همکاری کره جنوبی و شرکت ال جی ساخته شده است.

میوه‌های با طعم کتاب و درختانی از جنس فرهنگ/ فرصت ترویج و آموزش سبک زندگی اسلامی فراموش نشود
وی در ادامه به لایه‌های مختلف باغ کتاب تهران پرداخت و تصریح کرد: ۸ لایه کتابفروشی، مراکز علم، باشگاه علم، فودکورت‌ها و بزرگ‌ترین گالری کشور، کشتی کتاب و قصه‌خوانی، خیالستان و آموزشکده یا آکادمی مهمترین بخش‌های باغ کتاب تهران را تشکیل می‌دهند.

مدیر باغ کتاب تهران با اعلام این خبر که تا دو ماه آینده کشتی کتاب ویژه قصه‌خوانی در محوطه مجموعه به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: قرار است تا پردیس سینمایی و یک سالن تئاتر باغ کتاب با ظرفیت ۴۵۰ نفر به‌زودی افتتاح شود.

باوجود سخنانی که مدیر مجموعه باغ کتاب تهران بیان کرد، امیدواریم مسئله پرداختن به آموزش‌های سبک زندگی اسلامی با توجه ظرفیت‌ این مجموعه هرچه زودتر محقق شود و سرنوشت این فعالیت، همچون برخی اقدامات مدیریت شهری در زمینه فعالیت‌های دینی و قرآنی پشت گوش انداخته نشود و به فراموشی نرود؛ البته لازمه آن جدا از تبلیغ و اطلاع‌رسانی در این زمینه وجود مدیریتی دغدغه‌مند در این حوزه است.

اما در کنار این مسائل، مشکل دیگری در باغ کتاب تهران با وجود این امکانات وجود دارد و آن خدماتی است که باید برای سهولت در بازدید فردی و خانوادگی افراد به این محل انجام شود. البته مهمترین مساله در این زمینه دسترسی به این مرکز است و با وجود اینکه این مرکز در طراحی خود برای مراجعه بدون خودروی شخصی طراحی شده اما کماکان دسترسی بدون خودرو به آن مشکل است.

امکانات طراحی شده در ایستگاه مترو حقانی برای دسترسی به این مرکز کماکان پاسخگوی نیازها در این زمینه نیست و در صورت مراجعه با خودروی شخصی نیز مساله نبود پارکینگ مناسب خودنمایی می‌کند. در همین زمینه نبود امکانات رفاهی غیرفرهنگی از جمله کافه و رستوران نیز در این مرکز مشهود است که برای یک بازدید خانوادگی روزانه و در سبک زندگی امروز در تهران نکته قابل اهمیتی است.

میوه‌های با طعم کتاب و درختانی از جنس فرهنگ/ فرصت ترویج و آموزش سبک زندگی اسلامی فراموش نشود
از سوی دیگر به دلیل نبود سیستمی مناسب برای معرفی این مرکز به مخاطبان، عملا بسیاری از بخش‌های آن برای بازدیدکنندگان ناشناخته و دور از بازدید باقی می‌ماند. لذا امیدواریم هرچه زودتر برای این کمبود‌ها چاره‌ای اندیشیده شود.

در نهایت باید گفت این مجموعه ظرفیت‌های بسیاری دارد که می‌توان با نگاه مدیریتی صحیح و کارآمد از تک‌تک آنها بهره جست و در جهت پیش‌برد اهداف اسلامی استفاده کرد. مجموعه باغ کتاب تهران همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب برای بازدید عموم باز است و علاقمندان می‌توانند با استفاده از خط یک مترو به ایستگاه متروی حقانی آمده و از آنجا با خودروهایی که در نظر گرفته شده به باغ کتاب تهران منتقل شوند.

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایکنا ، تاریخ انتشار 15 شهریور96، کدخبر: 3633351، www.iqna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین