پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۳۲۲۴
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۹
سکانس روز عاشورا در فیلم سینمایی «روز واقعه» یکی از تاثیرگذارترین و ماندگارترین سکانس‌هایی به شمار می‌آید که در مورد عاشورا به تصویر کشیده شده‌است.

شعار سال: یکی از فیلم‌های موثر در عرصه مذهبی و به خصوص عاشورایی که حرفی برای گفتن دارد و سال‌ها از تولید آن می‌گذرد و هنوز تازگی خود را از دست نداده، فیلم سینمایی «روز واقعه» به کارگردانی شهرام اسدی است.

«روز واقعه» که در سال 1373 تولید شد در سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشت و 5 سیمرغ بلورین را در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین موسیقی متن، بهترین چهره‌پردازی، بهترین فیلم دوم و بهترین صحنه آرایی دریافت کرد و در 5 رشته دیگر نیز کاندیدا بود.

در خلاصه داستان «روز واقعه» آمده است: «عبدالله جوانی مسیحی است که تازه به اسلام روی آورده و دل در گرو عشق راحله دختر زید دارد. وی در جریان عروسی با راحله ندایی می‌شنود که او را به یاری فرا می‌خواند، عبدالله بیابان به بیابان، واحه به واحه به سمت کربلا می‌تازد و هنگام عصر عاشورا به آنجا می‌رسد و در آن زمان «حقیقت» را بر سر نیزه می‌بیند.»

داستان این فیلم بر اساس زندگی جوانی نصرانی(مسیحی) به نام وهب است، از داستان وهب، جوان تازه داماد و پیوستن او به سپاه امام حسین به دو صورت داستان نقل شده، یک آنچه در این فیلم دیده می‌شود که او ناظر ماجرای کربلا می‌شود و دیگری آنچه در مختارنامه دیده می‌شود که از همسر تازه عروسش خداحافظی می‌کند و در رکاب امام حسین شهید می‌شود.

گفته می‌شود که بهرام بیضایی متن فیلمنامه «روز واقعه» را از روی یکی از نسخه‌های تعزیه نوشته است. موسیقی این فیلم که توسط مجید انتظامی ساخته شده بود نقش مهمی در انتقال پیام و جذب مخاطب ایفاء کرده است به طوری که این موسیقی به طور مستقل و توسط ارکستر سمفونیک تهران اجرا شد.

همچنین محمد رحمانیان؛ کارگردان تئاتر در سال 1394 نمایشنامه‌خوانی فیلم سینمایی «روز واقعه» را روی صحنه برد و بخش‌هایی از فیلم را نیز روی صحنه تئاتر نمایش داد.

علیرضا شجاع‌نوری، عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی، لادن مستوفی، محمدعلی کشاورز، مهدی فتحی، سعید نیکپور، حسین محب‌اهری، حسین پناهی، عنایت بخشی، سیامک اطلسی، حمیده خیرآبادی، ژاله علو، عنایت الله شفیعی، کامران فیوضات، سروش خلیلی، فخرالدین صدیق‌شریف، منصور والامقام، زهره صفوی، رضا فیاضی و حمید عبدالملکی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

با اندکی اضافات و تلخیص، برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 8 مهر 1396، کد مطلب: 289537: www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین