پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۶۰۰۹
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵
دبیر تشکل های مردم نهاد منابع طبیعی مازندران گفت: افزایش مشارکت اجتماعی در حفاظت از جنگل ها ضرورت دارد.

شعارسال: دبیر تشکل های مردم نهاد منابع طبیعی مازندران گفت: افزایش مشارکت اجتماعی در حفاظت از جنگل ها ضرورت دارد.

داریوش عبادی در دومین همایش حمایت از جنگل‌های هیرکانی در شهرستان قائم‌شهر، در زمینه نحوه مبارزه با انقراض گونه‌های جنگلی، گفت: رفتارمان با جنگل به گونه‌ای بود که در حال از دست دادن سرخدار و شمشاد هستیم که این موضوع در آینده نیز موجب انقراض انسان می‌شود.

عبادی افزود: ارزش گذاری قانونی و اکولوژیک جنگل انجام نشد و به جنگل تنها به بخش بهره‌برداری آن توجه می‌شود و رویکردی دیده نشد؛ امروز خدمات جنگل در دنیا خدمات اکولوژیک آن در زمینه تولید آب و خاک و بسیاری از جاذبه‌های دیگر ارزشیابی می‌شود. جنگل در عرصه ملی و بین‌المللی حائز اهمیت است و باید در زمینه ملی قوانین و مدیریت حاکم بر جنگل تغییر کند و قدم‌هایی نیز گرفته شده و امیدواریم نمای روشنی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در ارزش گذاری بین‌المللی جنگل هیرکانی به دلیل تنوع زیستی و هویت جغرافیایی و قدمت و دیرینگی جنگل‌های هیرکانی و نیز توان این جنگل ها در تولید آب، با توجه به قرار داشتن ایران در منطقه خشک و نیمه خشک، انتظار می رود این جنگل در قالب ثبت جهانی میراث بشر قرار گیرد و قطعا این اقدام از پشتوانه بین المللی برای حفظ جنگل‌های هیرکانی برخوردار خواهد شد.

دبیر تشکل‌های مردم نهاد در عرصه منابع طبیعی مازندران مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی را در چند دهه گذشته با فراز و نشیب‌هایی مواجه دانست و از دو منظر آن را بررسی کرد و گفت: از منظر نخست به لحاظ اعتبارات سازمان جنگل‌ها متولی ۸۵ درصد از عرصه‌های کشور از جمله جنگل هیرکانی از اعتبارات اندکی برخورار است.

وی یادآور شد: طرح صیانت از جنگل به لحاظ اختصاص اعتبارات اصلا اجرا نشد و یا در برداشت قدم‌های نخست اجرا نشد. مهم ترین مشکلی که سازمان جنگل‌ها در حال حاضر با آن مواجه است بحث ساختاری و سازمانی است؛ سازمان جنگل‌ها به عنوان سیزدهمین معاونت در جهاد کشاورزی محسوب می شود که با وزارتخانه‌ای که نوع فعالیتش در تعارض با منابع طبیعی است و هیچ همسویی وجود ندارد همخوانی ندارد.

وی افزود: در حالی که در طی یک تا دو سال اخیر وزارت جهاد کشاورزی اقدام به تصویب قانون حفاظت از باغات کشاورزی و اصلاح قانون معادن کرده است، امیدی به این مجموعه نمی رود.

مسئول انجمن سمن‌های محیط زیست استان مازندران با بیان اینکه سازمان جنگل‌ها در سیاست‌گذاری‌های آن دچار نوساناتی است، تصریح کرد: در مدیریت جنگل‌های هیرکانی، ضعف اصلی عدم مدیریت یکپارچه و جامع است و از آنجایی که در سازمان جنگل‌ها به عنوان مدیریت طرح و برنامه‌های حفاظت از جنگل؛ یکپارچگی وجود ندارد.

وی عنوان کرد: میزان مشارکت برای اجرای برنامه‌های منابع طبیعی پایین بوده و در سال‌های اخیر اقداماتی برای جلب و توانمندسازی جوامع محلی در سازمان جنگل‌ها در حال رخ دادن است اما هنوز مشارکت عمومی و دستگاه‌های عمومی تایید شده نیست و قوانین تعریف نشد و امیدواریم تمامی ظرفیت‌ها در کنار هم قرار گیرند و منابع طبیعی را به توسعه‌ای پایدار برسانند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 11 آذر 1396، کدخبر: 96091105596، www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین