شعار سال: انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه ی گردشگری جهان اسلام،به این معنا که زیرسازی، اصلاح و بهسازی پتانسیل های گردشگری و زیرساخت های جذب گردشگر ازقبیل اقامتگاه ها، مسیرهای دسترسی، مراکز خدماتی و رفاهی و ... درتبریز و آذربایجان شرقی جزو اولویت ها و ضرورت های موضوع گردشگری است.
تبریز 2018 را بهانه قرا دادیم تا نظرات "نورالدین پورموسی قلی"، معاون سابق گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی را در مورد موضوع گردشگری بشنویم. پای صحبت های مدیری نشستیم که در زمان مدیریت خود اقدامات مهم و شاخصی را در زمینه گردشگری از جمله راه اندازی اولین اتوبوس های تبریزگردی، برپایی زنگ آموزش گردشگری در مدارس ، اردوهای تبریز گردی برای دانش آموزان مدارس و همچنین فراهم کردن بسترهای لازم برای آموزش و فرهنگسازی موضوع گردشگری را در کارنامه خود ثبت کرده و هم اکنون نیز در بخش خصوصی مشغول فعالیت در این حوزه است.
***
نظر شخصی شما در خصوص انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری 2018 چیست؟ در این رابطه چه احساسی دارید؟
این انتخاب بهترین فرصت برای شناساندن تبریز و آذربایجان شرقی و همچنین مناسب ترین بستر برای جذب گردشگر را برای ما فراهم می کند. به گمان من المپیک گردشگری ایران در سال 2018 واقع شده است . اگر به این انتخاب از این منظر نگاه کنیم ، تمام ایران به خصوص تمام شهرها و روستاها ی آذربایجان شرقی در کنار تبریز در این المپیک گردشگری شرکت کرده و موفقیت هایی اخذ خواهند کرد .
شهر ما از لحاظ آثار باستانی، موزه ها، مساجد و ... در کشور و حتی در دنیا رتبه ی خوبی دارد. باید این فرصت را غنیمت بشماریم و روی زیرساخت ها سرمایه گذاری های لازم را انجام دهیم.
به نظر شما در حال حاضر شرایط پتانسیل های گردشگری شهر و استان برای تبریز 2018 آماده است؟
این انتخاب را بر اساس استانداردهایی تعریف شده و مشخص صورت می گیرد و قطعا تبریز قابلیت این انتخاب را داشته است. اما باید گفت این موضوع مسئولیت سنگینی را بر دوش مسئولان شهری و فرهنگی و همچنین شهروندان تبریز و البته دیگر شهرهای استان می نهد تا با تعامل و همکاری مردم و مسئولان بخش های مختلف اعم از شهرداری و میراث فرهنگی بتوانیم از این انتخاب بهترین بهره برداری را داشته باشیم.
زیرساخت های گردشگری تبریز را چگونه ارزیابی می کنید؟
فکر می کنم که در حال حاضر مهم ترین نقطه ضعف زیرساختی ما موضوع آموزش است. توجه به آموزش در جنبه های مختلف از جمله آموزش شهروندی، آموزش پرسنل مجموعه های رفاهی خدماتی، آموزش دفاتر خدمات مسافرتی، آموزش پرسنل مراکز اقامتی و... در حال حاضر یک ضرورت به شمار می رود چرا که فرهنگسازی در خصوص گردشگری و رفتار با گردشگران زمینه را برای جذب گردشگر و معرفی تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری آماده می کند.
از طرف دیگر ما در استان در زمینه زیرساخت ها به خصوص مراکز اقامتی، هتل های چهار ستاره و پنج ستاره، رستوران های با کیفیت بالا و زیرساخت های دسترسی ضعف داریم. قدر مسلم گردشگر واقعی به شهرهای اطراف تبریز سر می زند.
طی سه سال آینده باید در این راستا اقدامات ویژه ای انجام دهیم. در زمینه زیرساخت های دسترسی مثل اتوبان بازرگان تبریز یا بازرگان تهران برنامه های خیلی خوبی طراحی شده است اما بعید است که تا سال 2018 بودجه اش تأمین و کامل شود. به عقیده ی من، تأمین این زیرساخت ها بدون حضور بخش خصوصی امکان پذیر نیست.
خوشبختانه شهرداری تبریز در این زمینه خود را ملزم به انجام برخی فعالیت ها کرده است اما برای عملیاتی شدن این اقدامات باید کارهای زیادی انجام شود. البته در خصوص اطلاع رسانی پتانسیل های گردشگری تبریز و فرهنگ سازی در زمینه گردشگر پذیری رسانه ها نیز نقش اساسی دارند و تا سال 2018 حتی یک روز هم نباید از این موضوع غافل شوند.
مدیریت واحد شهری در جذب گردشگر و ایجاد بستر مناسب برای تبریز 2018 چه نقشی دارد؟
من به عنوان کسی که از سال 76 تا 83 شهردار شهر شبستر بوده ام و مدت6 سال نیز در مجموعه ی میراث فرهنگی فعالیت کرده ام، یکی از اولین مدیرانی بودم که به طور جدی پیگیر موضوع مدیریت واحد شهری بودم.
نبود مدیریت واحد شهری باعث موازی کاری، عدم تعامل و در نتیجه به سرانجام نرسیدن برخی اقدامات می شود. در این راستا جلساتی با شهرداری تشکیل شده است اما برای حل مشکلات ناشی از این موضوع باید مدیریت واحد شهری را کاربردی کنیم. طی سال های گذشته با پیگیری این مورد موفق به جذب سرمایه گذار، ایجاد مناطق نمونه گردشگری، ایجاد پارک های مسافر با همکاری شهرداری های اکثر شهرهای استان، مشارکت درمکان یابی و جذب سرمایه گذران مجموعه لاله پارک، استانداردسازی مراکز اقامتی، برگزاری دوره های آموزشی خاص، حضور در نمایشگاه های مختلف گردشگری، برگزاری حدود 30 جشنواره در سال و ... شدیم.
اما در زمینه برند سازی پتانسیل های گردشگری تا کنون موفقیت های زیادی نداشته ایم.
به نظر شما حلقه مفقوده گردشگری آذربایجان شرقی کجاست؟
بخش خصوصی حلقه مفقوده گردشگری استان ماست. باید پتانسیل ها را عمیقا درک کنیم، بشناسیم و با آسان کردن بروکراسی اداری بخش خصوصی را به سرمایه گذاری در حوزه ی گردشگری ترغیب کنیم. با پیوند سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری استان ، شهرداری و بخش خصوصی می توانیم پروژه های بزرگ و مهمی را در زمینه تأمین و بهینه سازی زیرساخت های گردشگری راطرح ریزی کرده و به بهره برداری برسانیم.
با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری نصر، تاریخ انتشار15 بهمن ماه 1394، کد مطلب: 45583، www.nasrnews.ir