واکنش انتقادی حوزویان به ماجرای قم:
آیتالله قاضی زاده، استاد حوزه گفت: رفتار روحانی موبایل بدست در درماندگاه قم ناپسند و غیرقابل توجیه است. وی تصریح کرده است: عکسبرداری و فیلمبرداری یا تظاهر به آن «نهی از منکر» نیست، تهدید به «پروندهسازی» است. آن خانم ترجیح می داد کشیده بخورد تا اینکه از او عکس بگیرند!
بدعت گذارها در دین:
دو جریان فکری اسما مسلمان و ایرانی با دو خواستگاه سیاسی متضاد و کاملا غیر همسو با اهدافی غیرمتشابه، مسیری نسبتا مشترک را در تعامل با فلسفه نبوت ( یکی از اصول پنجگانه دین) در پیش گرفته و به دو طریق متفاوت قصد فروکاستن پیامبر رحمت و معنویّت به پیامآور قدرت و حتی خشونت را دارند! سوال اینجاست که چرا؟ در پاسخ باید گفت که برای گروه تندرو ، تحریف بعثت به بسط قدرت نبوی ،ارمغان آور بحث تداوم قدرت و جایگاه یابی است و برای گروه تقلیل گرا،تحریف بعثت به آموزه های اخلاقی،مشروعیت بخش تکاثرگرایی و توجیه کننده لاقیدی ها در کسب قدرت است.
بدعت گذاری یا بدفهمی از آیات قرآن:
کیهان نوشت: اگر از اکثر کسانی را که در روی زمین هستند، اطاعت کنی تو را از راه خدا گمراه میکنند و ... . این روایت کیهان از قرآن مجید، روایتی کاملا درست است اما تنها بخشی از حقیقت بیان شده و بخش دوم قلب گردیده است. بررسی قرآن نشان می دهد که بسیاری از آیات ، اعتبار رأى اکثریت برای کشف حقیقت را رد نموده و مناسب نمی دانند. اما این تاکید و رد کردن به معنای حق تعیین سرنوشت نبوده و براى اعتبار رأى اکثریت جهت حق تعیین سرنوشت، مى توان به آیات فراوانى استدلال کرد که در آنها از هر گونه زور و اجبار مردم بر پذیرش حق، نهى شده و این آیات، بر آزادى اراده انسان ها و حق تعیین سرنوشت آنها دلالت التزامى دارند. در برداشتی کلی می توان بیان داشت که نظر کیهان در بحث شناخت حقیقت و عدم تابعیت آن از رای اکثریت درست است، اما هیچ مبنایی برای حق سرنوشت نیست.
نقد تاکیدات مطلق گرای یک نماینده مجلس در خصوص حجاب؛
جمهوری اسلامی ایران متاسفانه بدلیل فعالیت چهار گروه متعصبان مقید به سنت گرایی و کم اعتقاد به فقه پویا، ترکیب منافقین داخلی و نفوذیها، منفعت طلبهای حاشیه نشین و در نهایت خوارج ظاهر اصلاح دارای سنت شمشیر کشی بر علیه علی زمان خود، بشدت در زحمت افتاده تا حافظ رسالت تمدنی خود با تعادل بخشی به سه رکن جمهوریت مبتنی بر قانون اساسی، اسلامیت مبتنی بر دین مبین و انقلابی گری مبتنی بر آرای امامین انقلاب باشد. اعمال قدرت و اصول کلی و مشترک جریانهای چهارگانه فوق نیز وارد کردن فشار، تصرف منابع و منافع و فرصتها و در نهایت توجیه گری است. شاید این توضیحات ارتباطی به فرمایشات خانم لاجوردی نداشته باشد. اما آیا ایشان حاضرند در صورت عدم موفقیت قانون حجاب در سه سال آینده (اجرای آزمایشی) به اتهام قصور، تقصیر و نقص در سیاستگذاری، دادگاهی شوند؟ ما درباره پیامدها و عوارض این نوع قانونگذاریها هشدار میدهیم. ما از آیات عظام، زعمای کشور، حقوق دانها، دلسوزان امنیت کشور، شورای نگهبان استمداد طلبی میکنیم. فصل پنجم این قانون، جرم انگاری همگانی سلیقه محور و مداخله در حقوق اساسی را دنباله گیری میکند. بعضی از عزیزان ما داغ هستند و پیامدهای دوقطبی سازی و تقابلها و خدای ناکرده کاهش سرمایه نظام را نمیبینند. ما مشفقانه هشدار میدهیم و بنا بر غیرت اسلامی- ایرانی، استمداد طلبی میکنیم. این کشور، رسالت تمدنی دارد، با ندانم کاری ویرانش نکنیم.
علی باقریفر بررسی کرد:
کارشناس معارف دین ضمن اشاره به اهمیت تبلیغ دین از نظر شهید مطهری تصریح کرد: به همان میزان که مبلغ دینی میتواند مخاطبان را با آموزههای دینی آشنا کند، همان قدر میتواند ایجاد نفرت کند و مخاطبان را از دین فراری دهد.
تکرار اهانت به قرآن در سوئد؛
سلوان مومیکا عراقی بار دیگر با سازماندهی یک نمایش هتاکانه دیگر، قرآن مجید را در جنوب سوئد به آتش کشید. لازم به توضیح است که از ابتدای شروع این بازی امنیتی- سیاسی احمقانه، پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، بحث طرح شکایت حقوقی بین المللی از طرف شهروندان و سمنهای ایرانی (غیر دولتی ها) برعلیه فرد هتاک در مراجع گوناگون و بشکلی وسیع (اصطلاحا چند مرجعی و کثیر الشاکی) را مطرح نموده و برنامه ریزی و حمایت دستگاههای تخصصی منجمله وزارت امور خارجه را خواستار شد. همچنین پیشنهاد فشار دیپلماتیک با رویکرد چندجانبه گرایی کشورهای مسلمان طرح پیشنهاد شد. پیشنهادات مشابهی برای نهادهای خاص فرهنگی- دینی (بنا بر برخی ملاحظات و تحفظات ذکر نام نشده اند) ارایه گردید. اما انگار نه انگار؟! آقایان فقط در ابتدای کار متمایل به رجزخوانی و داد و هوار راه انداختن هستند و سپس کنار کشیدن و محو افق شدن؟ نهادهای فعال و موظف کشورمان در این حوزه با هزاران کارمند و مدیر حقوق بگیر، چه غلطی دارند میکنند؟ پول اضافه داریم که بایت خرج شکم آقایان از بیت المال بپردازیم یا اینکه آقایان، ویژه تشریف دارند که اختیار دست اندازی به بیت المال برایشان باز باشد. برادر گرامی، یا کار کن و عملکرد بده یا بسلامت. جای تو خیلیها هستند که از تو هم بهتر عمل میکنند. راه حل سوم، راه حل ورود امنیتی به داستان است که دوستان امنیت برون مرزی، خودشان بهتر از همه واقف به امور هستند. آقای وزیر امور خارجه، مدیران محترم نهادهای خاص فرهنگی- مذهبی (بنا بر ملاحظات ذکر نام نکردیم)، ما در خصوص کم کاری آشکارتان، به شما هشدار میدهیم و در صورت تداوم وضع موجود، مطالبه گری منجر به طرح دعوی کیفری برعلیه شما خواهیم کرد. به وظایف تان با جدیت بیشتر، پرداخته تا مصداق ترک فعل، قصور، تقصیر و اهمال بعنوان پایه اولیه طرح دعوی، قرار نگیرید. حد بالای داستان هم میتواند افساد فی الارض باشد. تصمیم با خودتان.
ضد دین و مخالف اربعین نیستیم:
روزنامه تحت مدیریت مسیح مهاجری با اشاره به بسیج امکانات برای مراسم اربعین نوشت: چه منطقی اجازه میدهد اینهمه نیرو، امکانات و بودجه با هزینه بیتالمال برای یک مانور تبلیغاتی که نه امام حسین علیهالسلام به آن نیاز دارد و نه مشکلی از ملت و کشور حل میکند، صرف شود؟متولیان امر، انتقاد از اقدامات خودشان درباره امکانات، نیروها و هزینههائی که صرف امور مربوط به راهپیمائی اربعین میکنند را به معنای عدم اعتقاد آنان به امام حسین علیهالسلام تلقی نکنند. آنان، به امام حسین و راه پرافتخار آن حضرت عشق میورزند و در عین حال دولتی و رسمی کردن راهپیمائی اربعین را به ضرر دینداری میدانند. امام حسین علیهالسلام هرگز دولتی نبود و در آینده نیز دولتی نخواهد بود.
قانعی در وبینار «بررسی اهانت به قرآن از منظر حقوق بشر بینالمللی»:
کارشناس مسائل بینالملل درباره مؤثرترین اقدام برای مقابله با قرآنسوزی و اهانت به مقدسات دینی گفت: کشورهای اسلامی اگر به دنبال اقدامات مؤثر و کارامد هستند باید آن را در چارچوب سازمان همکاری اسلامی و ائتلافسازی انجام دهند و از این طریق با هنجارسازی از سوی کشورهای اسلامی در این زمینه، به سمت کیفرانگاری توهین به مقدسات در قوانین کشورهای غربی حرکت کنیم.
بدعت های زشت در عاشورا:
غالب افراد جامعه و تمام افرادی که در عزاداری های محرم شرکت می کنند، بارها و بارها از برخی منبری ها و روضه خوان ها و مداحان کم سواد شنیده اند که یک قطره اشک برای امام حسین یا نذر و احسان در راه امام حسین تمام گناهان انسان را پاک می کند و گذشته شان را به مانند لوح سفید دست نخورده ای بدل می سازد. دروغی که مسلما با اصل دین و فقه اسلامی مغایرت داشته و فاقد علم الرجال لازم برای روایت است. حد اعلای اثرگذاری ها می تواند اثر بر حق الله و حق نفس بوده و بستر برای هدایت پذیری برای جبران و احیای حق الناس فراهم شود. اگر برخی از ما خیال خام در این خصوص داریم، بهتر است خودمان را اصلاح کنیم.
درس های ایمان عاشورایی:
آیت الله سید عباس قائم مقامی گفت: امر درونی قابلیت اقناع پذیری ندارد و اینکه بگوییم من میخواهم شما را به تسلیم وادار کنم، از درون ماهیت ستیزه جویی ایجاد میکند. اگر این مهم با قدرت معطوف شود از امور وحشتناک در میآید.عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: بعد از قرن ۱۵ مردم دسترسی به ازدواج نداشتند و به الگوی رقیب ازدواج، روی آوردند. وی درباره ازدواج سفید بیان کرد: الان هم به دلیل بمباران فرهنگی جوانان به ازدواج سفید روی آورده اند که نه ازدواج است و نه سفید است و نه پاک.
با وجود مخالفت کشورهای غربی رخ داد؛
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست عمومی روز (سه شنبه) به رغم مخالفت کشورهای غربی، با تصویب قطعنامهای «اهانت به کتب مقدس و نمادهای دینی» را محکوم کرد.
انتقادات نزار قطری از برخی مداحی ها:
نزار قطری مداح مشهور اهل بیت علیهم السلام نسبت به لحن و کلمات برخی از مداحی ها انتقاد دارد و عنوان می کند: برخی از مداحی ها بسیار شرم آور است و من از خودم خجالت می کشم و می گویم که چرا مداحی را به این مرحله رساندند. چرا برخی از مداحان به خود اجازه دادند ترانه ای که مناسب مجالس لهو و لعب است را به عنوان قصیده درباره امام حسین(ع) یا اهل بیت(ع) بخوانند! مگر الحان و سبک قحط است؟! مگر شعر و شاعر نداریم؟!
دکتر کیومرث اشتریان استاد علوم سیاسی:
دکتر کیومرث اشتریان استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نوشت:یکی از خرافهگویان که مدتی در صداوسیما میدان گرفته بود اینک در فضای مجازی درباره ضخامت یکمتری قالی سلیمان و سرعت ۲۰۰ کیلومتری آن و ۴۰۰ هزار صندلی طلا و نقره که بر آن قرار داشته سخن میگوید.
نقد علی اشرف فتحی و متخصصان روانشناسی:
شنیده می شود که در طرح جدید مقابله با بی حجابی، یکی از راهکارهای مدنظر ارجاع بی حجاب به روانشناس است. اولا باید پرسید کدام روانشناس و به چه تعداد؟ ثانیا بر اساس کدام پروتکل قرار است که به فرد بی حجاب کمک شود و ارشادات منجر به تغییر رفتاری در وی دنباله گیری شود؟ ثانیا تضمین اثرگذاری ها چیست؟ آیا بهتر نیست، قبل از شروع برخی کارها، اندکی بیشتر اندیشیده شود؟ اگر مقصود ورود به بازی تائید سلامت روانی و تشدید مجازات است، توصیه می کنیم که به هیچ وجه وارد نشوید، این بازی بشدت پر پیامد و خطرناک است. توئیت علی اشرف فتحی در این خصوص قابل تامل می باشد.
سوزاندن قرآن؛
وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیهای اقدام دولت سوئد در اعطای مجوز هتک حرمت قرآن به افراطگراها را محکوم و اعلام کرد کاردار سوئد را احضار خواهد کرد.
دینداری مردم؛
یکی از منبریان مشهور و پرآوازه،عتاب برداشته که چرا صف اول جماعت برخی مساجد در انحصار بازنشستگان است و جماعت خلوت؛ و خطاب بر بسیجیان مسجدها آوردهاند که شما زندهاید یا مرده آیا!؟
اهانت به قرآن کریم؛
عمل زشت ، شنیع ، غیر اخلاقی و غیر انسانی و مغایر با مصوبات حقوق بشری و حقوق بین الملل در احترام به مقدسات ادیان در کشور سوئد صورت گرفته است. بنظر می رسد که ظاهر داستان تنها روایت قابل نقل نبوده و داستان دارای بن مایه تحریک آمیز عبری- گروهک منافقین باشد.جهان اسلام نسبت به موضوع حساسیت نشان داده و حتی آیت الله سیستانی در برخورد با موضوع ،آستین همت بالا زده است. سوال اینجاست که آیا در این شرایط ، صدور بیانیه محکومیت توسط عقیدتی وزارت دفاع (هرچند با متنی شیوا و مستدل) ، ایجاد شائبه و فرصت برای سو استفاده طرف مقابل نمی کند؟ ضمن تائید حساسیت ها ، توصیه می شود تمرکز موضوع نه از راه دیپلماتیک ، بلکه از راه حقوق بین الملل دنباله گیری شود.
در باب تشریح اهمیت امر به معروف و نهی؛
نمیدانم بهخاطر دارید یا نه. سال ۹۷ فردی با عنوان کارشناس فضای مجازی در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و در مقابل دوربینها و مخاطبان قصهای درباره بارداری یک دختر نوجوان با دو گیگ اینترنت رایگان تعریف کرد .
محمدعلی ایازی:
محمدعلی ایازی، عضو شورای مرکزی مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: حجاب تصمیمی شخصی است و هیچ کس نمیتواند درباره ویژگیهای شخصی یک فرد مسلمان تجسس کند. به همین دلیل هر قانونی که به ارگانهای خاص اجازه مداخله در امور شخصی مردم میدهد، حتماً باید اصلاح شود تا فاصله مردم با حاکمیت بیشتر از این نشود.
کارشناس عرفانهای نوظهور:
نشست «جنگیری و تسلط شیاطین بر انسان در ادیان» با سخنرانی حجتالاسلام و المسلمین حسین عرب، متخصص مهدویت و عرفانهای نوظهور روز یکشنبه ۲۸ خرداد در مرکز تخصصی مهدویت برگزار شد که گزیده سخنان وی را در ادامه میخوانید.