پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۰۰۰۲۵
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه آموزش سواد به افراد بی‌سواد و کم سواد باید در قانون اجباری شود، بیان کرد: نهضت سواد‌آموزی بدون هیچ محدودیتی به تمام ایرانیان و اتباع بیگانه کم سواد و بی‌سواد آموزش‌های لازم را ارئه می‌دهد، اما در خصوص آموزش برخی اتباع با محدودیت‌هایی مواجه هستیم سعی می‌کنیم تا سال آینده این موانع را برطرف کنیم.

شعارسال:رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه آموزش سواد به افراد بی‌سواد و کم سواد باید در قانون اجباری شود، بیان کرد: نهضت سواد‌آموزی بدون هیچ محدودیتی به تمام ایرانیان و اتباع بیگانه کم سواد و بی‌سواد آموزش‌های لازم را ارئه می‌دهد، اما در خصوص آموزش برخی اتباع با محدودیت‌هایی مواجه هستیم سعی می‌کنیم تا سال آینده این موانع را برطرف کنیم.

علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در خصوص اقدامات سازمان برای سوادآموزی به اتباع بیگانه به خصوص افرادی که در ایران ازدواج کرده‌اند، ‌گفت: نهضت سواد آموزی هیچ ممنوعیتی برای آموزش افراد بی‌سواد ایرانی و اتباع بیگانه ندارد و تمام افراد می‌توانند برای آموزش در نهضت سوادآموزی ثبت نام کنند.

قوانین ثبت نام اتباع بی سواد یا کم سواد

وی با بیان اینکه سازمان نهضت سوادآموزی برای آموزش اتباع خارجی دارای قوانین خاصی است، یادآور شد: ابتدا فردی که متقاضی حضور در نهضت‌ سوادآموزی است باید حتما بی‌سواد و کم سواد باشد، یعنی فرد نباید دارای مدرک پنجم ابتدایی و یا بالاتر باشد. هم‌‌چنین اگر فرد اتباع بیگانه بی‌سواد، در سرشماری جمعیت خود را باسواد معرفی کرده باشد سازمان نهضت سواد آموزی برای ثبت نام و آموزش وی دچار ممنوعیت می‌شود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی رعایت محدوده سنی را یکی دیگر از شرایط ثبت نام اتباع بیگانه بی‌سواد دانست و یادآور شد: نهضت سواد‌آموزی صرفا مجاز به ثبت افراد بالای 10 تا 50 زیر سال است. اما اگر افراد بالای 50 سال نیز تقاضای تحصیل داشته باشند هیچ محدودیتی برای آنها وجود ندارد.

نهضت سوادآموزی مکلف است به اتباع بیگانه فاقد سواد یا کم‌سواد بالای 10 سال و زیر 50 سال که متقاضی سوادآموزی هستند، آموزش‌های لازم را ارائه دهد.

سوادآموزی به اتباع مقیم مناطق ممنوعه

وی در ادامه با بیان اینکه هم‌چنین سازمان نضهت سوادآموزی تنها می‌تواند اتباعی را ثبت نام کند که در مناطق ممنوعه اقامت نداشته باشند، گفت: وزارت کشور اقامت اتباع بیگانه را در برخی مناطق ممنوع اعلام کرده است، در واقع اتباع طبق قانون اجازه دارند در 16 استان و برخی شهرستان‌های آن اقامت داشته باشند در غیر این صورت سازمان اجازه ثبت نام این افراد ندارد.

باقرزاده در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا برای رفع ممنوعیت‌های ثبت نام اتباع مقیم در مناطق ممنوعه اقداماتی انجام شده است، بیان کرد: در این خصوص رایزنی‌هایی انجام شده است و امیدواریم سال آینده این محدودیت برطرف و بتوانیم تمام اتباع بیگانه بی‌سواد را تحت پوشش سوادآموزی قرار دهیم.

آموزش سالانه بیش از 20 هزار نفر در نهضت سوادآموزی

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با توجه به ظرفیت سازمان برای ثبت نام اتباع بیگانه، یادآور شد: ما سالانه می‌توانیم 20 هزار نفر را ثبت نام و تحت پوشش سواد آموزی قرار دهیم اما برای مثال سال گذشته بیش از 24 هزار نفر از اتباع را تحت پوشش قرار دادیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر دستگاه‌های بیرونی و موسسات بین‌المللی همکاری خود را با سازمان نهضت سوادآموزی گسترش دهند ما می‌توانیم ظرفیت‌های خود را برای پذیریش اتباع بی‌سواد ارتقاء دهیم.

سوادآموزی باید در قوانین اجباری شود

باقرزاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا سازمان برای شناسایی افراد بی‌سواد و کم‌سواد شناسایی موردی در سطح مناطق و استان‌ها را آغاز کرده است، بیان کرد: متاسفانه یکی از مشکلات ما این است که سواد آموزی در کشور، امری اختیاری است و ما با این چالش از ابتدای تاسیس نهضت سواد آموزی درگیر هستیم این در حالی است که آموزش سواد در کشور باید اجباری شود، زیرا افزایش سطح سواد باعث افزایش رفتارهای شهروندی و کاهش حوادثی از جمله تصادفات و ... می‌شود.

اگر آموزش سواد به افراد بی‌سواد و کم سواد در کشور اجباری شود میزان تصادفات، تخلفات و ... کاهش می‌یابد و مردم نیز آگاهی بیشتری نسبت به حقوق شهروندی خود و دیگران پیدا می‌کنند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی تصریح کرد: سازمان سالانه بیش از 95 هزار نفر را تحت پوشش سوادآموزی قرار می‌دهد و این در حالی است بیش از نیمی از این افراد به دنبال پیگیری سوادآموزان جذب شده‌اند.

داشتن اوراق هویتی برای سوادآموزی

باقرزاده درباره آموزش سواد به اتباع فاقد اوراق هویتی، بیان کرد: داشتن اوراق هویتی برای آموزش الزامی است و اگر فردی هیچ اوراقی در دست ندارد می‌تواند با مراجعه به دفاتر فرمانداری و استانداری اخذ «گواهی کفالت» تحت آموزش قرار بگیرد.

وی با توجه به تعامل سازمان نهضت سوادآموزی با وزارت کشور برای شناسایی اتباع بی‌سواد به هنگام تمدید مجوزهای اقامت، افزود: ما برای ثبت نام اتباعی که به صورت قانونی وارد کشور شده‌آند با هیچ گونه مشکلی مواجه نیستیم اما افرادی که غیرقانونی وارد کشور شده‌اند باید در طرح آمایش اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی شرکت کنند. سطح سواد افراد در این آمایش مشخص می‌شود و نتیجه حاصل از آن ملاک ما برای ثبت نام قرار می‌گیرد.

به گفته رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، اتباع عراقی، پاکستانی و افغانستانی در کشور ما مقیم هستند اما جمعیت و تعداد افراد بی‌سواد اتباع افغانستانی بیش از سایر اتباع است.

وی با تاکید براینکه در قانون آموزش سواد به افراد بی‌سواد و کم سواد باید اجباری باشد، بیان کرد: در این خصوص سازمان نهضت سواد آموزی پیشنهادهایی را به ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف ارائه کرده است که برخی مورد موافقت قرار گرفته و برخی نیز رد شده است.

ارائه گواهینامه رانندگی به افراد بی‌سواد باید ممنوع شود

باقرزاده در خصوص پیشنهادهای سازمان نهضت سوادآموزی برای اجباری شدن آموزش، گفت: ما پیشنهاد کردیم تا داشتن سواد یکی از الزامات اخذ گواهینامه رانندگی باشد اما دفتر تطبیق قوانین مصوبات دولت در مجلس شورای اسلامی با این پیشنهاد موافقت نکرد و اعلام کردند که این امر مخالف قوانین کنونی جامعه است اما این در حالیست که اگر سطح سواد رانندگان افزایش یابد میزان خطا و تصادفات رانندگی به شدت کاهش می‌یابد زیرا آنها دارای آگاهی هستند و کم‌تر دچار خطا می‌شوند.

بر اساس توافقات انجام شده با سازمان وظیفه عمومی کارت پایان خدمت به سربازان فاقد سواد یا کم سواد ارائه نخواهد شد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه تا مادامی که آموزش سواد در کشور اجباری نشود ما نمی‌توانیم به اهداف کمی سازمان دست پیدا کنیم، تصریح کرد: البته برای ارتقاء سواد افراد بی‌سواد و کم سواد با سازمان وظیفه عمومی ناجا نیز مذاکراتی انجام داده و به نتایج مطلوبی دست یافته‌ایم.

سربازان بی‌سواد کارت پایان خدمت نمی‌گیرند

باقرزاده افزود: بر اساس این مذاکرات آموزش سواد به سربازان بی‌سواد و کم سواد اجباری شده است به گونه‌ای به افراد بی‌سواد کارت پایان خدمت ارائه نخواهد شد و تمام سربازان ملزم به آموزش سواد خواهند شد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی هم‌چنین آموزش سواد به افراد مشمول اصناف و سازمان‌های کارگری را یکی از الزامات جامعه پیشرفته دانست و گفت: در این خصوص با سازمان اصناف و جوامع کارگری مذاکراتی انجام شده اما هنوز پیشرفت چشم‌گیری در این خصوص حاصل نشده است.

ضرورت سوادآموزی به کارگران و افراد صنفی

وی افزود: برای آموزش کارگران تحت پوشش سازمان شهرداری نیز مذاکراتی با مسئولان سابق انجام دادیم متاسفانه علیرغم موافقت آنها برای آموزش سواد به افراد فاقد سواد، پیشرفت کار مناسب نبود اما امیدواریم در این دوره جدید بتوانیم آموزش سواد به کارگران را آغاز کنیم. زیرا، معتقدیم هر چه سواد کارگران ارتقاء یابد، بهره‌وری آنها نیز افزایش می‌یابد و کارگران با آگاهی بیشتری می‌توانند حقوق شهروندی خود و دیگران را رعایت کنند.

آموزش سواد به افراد بی‌سواد صنفی و جامعه کارگری موجب ارتقاء کیفیت خدمات و ارتباط آنها با مردم می‌شود.

آغاز سوادآموزی به افراد تحت پوشش کمیته و بهزیستی

باقرزاده با تاکید براینکه برای افزایش شمار افراد دارای سواد اولیه در کشور باید تمام ارگان‌ها و سازمان‌ها همکاری لازم را داشته باشند، خاطرنشان کرد: ما در این خصوص با سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم تا بتوانیم به افراد تحت پوشش علاوه بر مستمری، سواد نیز بیاموزیم که خوشبختانه در این ارگان‌ها به خصوص کمیته امداد استقبال خوبی از این مساله شده است و امیدواریم بتوانیم پس از اخذ توافقات نهایی آموزش افراد بی‌سواد تحت پوشش این سازمان و ارگان‌ها را آغاز کنیم.

همکاری سازمان زندان‌ها با نهضت سوادآموزی

به گفته وی؛ برای آموزش زندانیان بی‌سواد نیز با سازمان زندان‌ها صحبت‌هایی انجام شده اما به دلیل محدویت‌هایی که وجود دارد، کار با سرعت کم در حال پیشرفت است اما در حال حاضر برخی زندانیان تحت پوشش آموزش قرار دارند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم تمامی سازمان‌ها، ارگان‌ها و خانواده نسبت به ضرورت سوادآموزی به افراد بی‌سواد یا کم سواد آگاهی لازم را پیدا کنند تا همکاری با سازمان نیز افزایش پیدا کند، زیرا در این صورت سوادآموزی به تکلیف تبدیل می‌شود و ما نیز می‌توانیم طی سال‌های آینده به کشوری فاقد افراد بی‌سواد یا کم سواد تبدیل شویم.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار1دی 96، کدخبر: 318513، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین