پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۰۱۵۷
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
چرا ولایتی به طور ناگهانی تصمیم گرفته است در مسائل فرهنگی تا این حد محافظه‌کار شود؟ به نظر می‌رسد پس از باخت او در انتخابات پیشین وی قصد دارد تا تا در کنار علی لاریجانی رییس مجلس به عنوان نامزد اصلی جریان اصولگرا خود را مطرح کند و جناح تندرو در اردوگاه اصولگرا را نیز با خود همراه سازد. با این حال، او محبوبیت زیادی ندارد همان‌طور که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۳ ناکام ماند. باید دید آیا گردش ناگهانی او به راست مربوط به رویاهای او درباره ریاست‌جمهوری است یا برنامه دیگری دارد.

شعارسال : سایت «المانیتور» با انتشار گزارشی با اشاره به مواضع اخیر علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه سابق ایران و مشاور سیاست خارجی رهبری اشاره می کند که به نظر می‌رسد او می‌خواهد خود را در جایگاه رهبری اصولگرایان قرار دهد.

این سایت در ادامه می‌نویسد: «ولایتی از سیاسمداران برجسته ایرانی است که از دوران آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در عرصه سیاست ایران حضوری جدی داشته است. او می خواهد نظر مساعد سیاستمداران جریان رادیکال راست ایران را به سوی خود جلب کند تا بتواند بار دیگر به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری خود را مطرح کند. او طولانی‌مدت‌ترین دوره وزارت امور خارجه در تاریخ جمهوری اسلامی را از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۷ تجربه کرد. حضور او در کابینه ایت الله هاشمی رفسنجانی سبب شد تا بسیاری از او به عنوان متحد هاشمی یاد کنند. در بحث های انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۳ میلادی نیز اگرچه ولایتی یکی از سه نامزد اصلی اصولگرایان در کنار قالیباف و حداد عادل بود او نه تنها قالیباف را هدف حمله قرار داد بلکه از سعید جلیلی اصولگرایای تندرو نیز انتقاد می کرد. این اقدامات کمک بزرگی به حسن روحانی نامزد میانه‌روها بودند و او توانست در انتخابات پیروز شود.

علیرغم کسب حمایت اصولگرایان سنتی به نظر می رسد که ولایتی تشکیل یک ائتلاف نانوشته با روحانی را پذیرفت. ولایتی هرگز از روحانی انتقاد جدی نکرد و در عوض انتقادات خود را متوجه جلیلی و نحوه مذاکرات هسته ای بی نتیجه او کرد. در نتیجه، این اقدامات سبب شد تا بسیاری به این نتیجه بریند ولایتی به عنوان نماینده آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات نقش خاصی ایفا کرده است. اصلاح طلبان با او برخوردی محترمانه داشتند و روسای اصولگرایان از دست او عصبانی بودند.

دو ماه پس از به قدرت رسیدن روحانی در سال ۲۰۱۳ میلادی ایت الله هاشمی، ولایتی را به عنوان رییس مرکز تحقیقات استراتژیک منصوب کرد. ولایتی همزمان به عنوان مشاور سیاست خارجی رهبری نیز خدمت می کرد. او در طول مذاکرات هسته ای با قدرت های جهانی از روحانی حمایت کرد. با این حال، این پایان کار ولایتی در سیاست نبود. پس از فوت آیت الله هاشمی او جایگزین هاشمی در هیئت امنای دانشگاه آزاد شد و به مهمترین جایگاه در آن دانشگاه رسید. ولایتی بلافاصله تغییرات را در مدیریت دانشگاه آزاد اعمال کرد. او «حمید میرزاده» که توسط آیت الله هاشمی به ریاست دانشگاه منصوب شده بود را از مقام خود برکنار کرد. «یاسر هاشمی» نیز کنار زده شد و در نهایت «فرهاد رهبر» یکی از اعضای ارشد کارزار ابراهیم رئیسی، رقیب محافظه‌کار روحانی در انتخابات ۲۰۱۸ را به عنوان رییس دانشگاه منصوب کرد. این اقدامات سبب شد تا ولایتی متهم به حذف اعضای منصوب و نزدیک به آیت‌الله هاشمی از دانشگاه آزاد شود که از زمان تاسیس آن دانشگاه توسط هاشمی در آنجا حضور داشتند. اما رویکرد تند ولایتی محدود به سیاست نمی شود. او کاری کرد که یکی از اساتید دانشگاه آزاد واحد اراک به دلیل نظر خاصی که درباره حجاب بیان کرده بود مجبور به کناره گیری از کار خود شود. او همچنین در نامه‌ای به رییس واحد نجف آباد دانشگاه آزاد از برگزاری مراسم روز دانشجو که گویا در آن حرکات موزون انجام شده بود انتقاد کرد

المانیتور می‌نویسد رویکرد او ۱۸۰ درجه با رویکرد آیت الله هاشمی زمانی که در ریاست هیئت امنای دانشگاه آزاد قرار داشت متفاوت است. ولایتی می خواهد در تمام حوزه های مدیریتی دانشگاه آزاد مداخله و اعمال نفوذ کند.

این سایت در پایان اشاره می‌کند که این سوال مطرح است که چرا ولایتی به طور ناگهانی تصمیم گرفته است در مسائل فرهنگی تا این حد محافظه‌کار شود؟ به نظر می‌رسد پس از باخت او در انتخابات پیشین وی قصد دارد تا تا در کنار علی لاریجانی رییس مجلس به عنوان نامزد اصلی جریان اصولگرا خود را مطرح کند و جناح تندرو در اردوگاه اصولگرا را نیز با خود همراه سازد. با این حال، او محبوبیت زیادی ندارد همان‌طور که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۳ ناکام ماند. باید دید آیا گردش ناگهانی او به راست مربوط به رویاهای او درباره ریاست‌جمهوری است یا برنامه دیگری دارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی-خبری آفتاب، تاریخ انتشار: 2 دی 1396، کدخبر: 497239، www.aftabnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین