پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۰۲
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴
اینجا خوزستان است؛کلاس‌های درس کپری کنار چاه‌های نفت برپا می‌شود و هر لحظه ممکن است سقف آن بر سر دانش‌آموزان آوار شود.
شعارسال: به گزارش ایسنا، وضعیت آموزش‌ و پرورش استان نامناسب است؛ آمار بالای افت تحصیلی و رقم پایین قبولی‌ها در امتحانات پایان سال، فضای آموزشی فرسوده و غیراستاندارد، همه و همه دست به دست هم داده تا آموزش‌وپرورش استان در سطح کشور در رتبه آخر قرار گیرد. این وضعیت البته به دلایل مختلفی بر می‌گردد؛ برخی اعتقاد دارند که این وضع اسف‌بار ناشی از مشکلات موجود در مجموعه استان است؛ مشکلاتی که خیلی وقت است گریبانگیر استان شده و انگار به این زودی‌ها هم قصد رفتن ندارد.
بر اساس نظر کارشناسان، فرسودگی تعداد زیادی از مدارس، نبود تعادل در
ترکیب نیروی انسانی، تعداد بسیار دانش‌آموزان حاشیه‌نشین، دو زبانه‌بودن شمار زیادی از دانش‌آموزان و خروج خاموش از چرخه آموزش‌وپرورش بدلیل معضلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از مهمترین مشکلات تحصیلی در خوزستان عنوان می‌شود.

پیش از این «عبدالحسن مقتدایی» استاندار خوزستان، با تأکید بر تحقق وعده ارتقای 10 پله‌ای در آموزش‌وپرورش استان در پایان سال تحصیلی، به ایسنا گفته بود: وقتی گفتم در آموزش‌وپرورش 10 رتبه ارتقا پیدا می‌کنیم منظور از ارتقا، میزان قبولی در دانشگاه، قبولی متوسطه و همه محورهای دیگر از جمله موضوع ساخت و ساز، ارتقای کیفیت تدریس معلمان، بهبود فضای آموزشی در مدارس و توسعه فعالیت‌های فوق‌برنامه است تا آموزش‌وپرورش حداقل ده پله ارتقا پیدا کند و هنوز هم بر آن تأکید دارم.

با این وجود وی در آخرین اظهارنظر در خصوص علت تحقق نیافتن این وعده، ضمن عذرخواهی از مردم در پاسخ به ایسنا گفت: شرایط موجود در سطح کشور، محدودیت‌های مالی، مطرح‌شدن مطالبات فرهنگیان و اعتراض آنان به دلیل تحقق نیافتن آن، موجب شد که نتوانیم رتبه آموزش‌وپرورش استان را مطابق وعده قبلی ارتقا دهیم و به همین جهت از مردم استان عذرخواهی می‌کنم و تلاش خواهیم کرد که جبران کنیم.

همچنین «محمد تقی‌زاده» مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان در این خصوص گفت که در سال تحصیلی گذشته شرایط غیر مترقبه‌ای ایجاد شد که مانع از تحقق این وعده شد. وی پرداخت نشدن مطالبات معلمان، کمبود اعتبارات و مشکلات موجود در بخش‌های مختلف، کمبود شدید نیروی انسانی و زیرساختارهای آسیب‌دیده‌ استان را از عوامل ارتقا نیافتن رتبه آموزش‌وپرورش استان دانست.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان اعتقاد دارد که خوزستان در مقایسه با سایر استان‌ها شرایط مساوی ندارد و به همین دلیل نمی‌توان آن را با دیگر استان‌ها مقایسه کرد. در خوزستان معضلات بسیار و برخی مشکلات تاریخی وجود دارد که همیشه استان را تهدید کرده‌ و به همین جهت خوزستان قابل مقایسه با دیگر استان‌های کشور که هرگز این مشکلات را تجربه نکرده‌اند، نیست.

وی با اشاره به این‌که مشکلات اقتصادی بسیاری در استان وجود دارد، افزود: با وجود این‌که خوزستان یک استان صنعتی است اما در بیکاری رتبه دوم کشور را دارد؛ این مسائل در روند علمی و آموزشی بی‌تأثیر نیستند؛ همچنین زیرساختارهای استان آسیب دیده‌اند. چالش‌های فرهنگی موجود در استان، گرمای شدید، پدیده ریزگردها و تمام شرایط خاص دیگر بر وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان و آموزش‌وپرورش استان تأثیر گذاشته‌است.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از روزنامه ايران، سال بيست و يكم، شماره 6026 ، يكشنبه 22 شهريور 1394، صفحه14

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین