پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۰۳۸۰
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر حفظ حریم خصوصی مردم تاکید کرد و گفت: هیچ اپراتوری حق ندارد اطلاعات مشترکان را در اختیار دیگران قرار دهد.

شعارسال : «محمدجواد آذری جهرمی» روز یکشنبه در همایش مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه هیچ کوتاهی و چشم پوشی در این زمینه از کسی پذیرفته نیست، افزود: رگولاتور موظف است با جدیت با متخلفان برخورد و اطلاع رسانی کند.
وی ادامه داد: اگر اپراتور تخلف کرد و اطلاعات مشترکان خود را در اختیار دیگران قرار داد، رگولاتور باید بدون هیچ چشم پوشی برخورد قاطع کند.
آذری جهرمی از برخورد جدی با یک اپراتور تلفن همراه به خاطر در اختیار قرار دادن اطلاعات مشترک خبر داد و گفت: پس از این اقدام، سر شماره اپراتور قطع شد.

*
سامانه نقض حریم خصوصی راه اندازی می شود
آذری جهرمی با بیان اینکه در قبال صیانت از حریم خصوصی مردم وظیفه شرعی و قانونی داریم، خاطرنشان ساخت: سامانه ای در زمینه نقض حریم خصوصی راه اندازی خواهد شد.
وی ادامه داد: متخلفان نقض حریم خصوصی شناسایی و با تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی خواهند شد.
آذری جهرمی خواستار آن شد برای مقابله با اطلاعات نادرستی که از بخش ارتباطات کشور و در قالب بولتن برای برخی ارسال می شود، مدیران اطلاع رسانی درست داشته باشند.

*
سند شبکه ملی اطلاعات تدوین شده و تفسیرهای دیگر پذیرفته نیست
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شبکه ملی اطلاعات را مهمترین طرح کشور برشمرد و گفت: سند این شبکه تدوین شده و تفسیر های دیگر آن پذیرفته نیست.
وی افزود: تاکنون سه مرحله از شبکه ملی اطلاعات رونمایی شده و اکنون سند آن هم تدوین شده است که محور تعامل با همه دستگاههای اجرایی خواهد بود
آذری جهرمی سند شبکه ملی اطلاعات را میثاق نامه فعالیت های اجرایی دانست و از ارسال شدن گزارش این شبکه برای رییس جمهور در روز گذشته خبر داد.
وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: اقدام های اولویت دار برای شبکه ملی اطلاعات استخراج و 30 پروژه برای آن تعریف شده است.
آذری جهرمی از تشکیل شورای راهبری شبکه ملی اطلاعات خبر داد و گفت: سه کمیته اجرایی توسعه دسترسی، امنیت و توسعه زیر ساخت های آن شکل گرفته است.
وی از زمان بندی 6 تا 30 ماهه برای اجرای پروژه ها خبر داد و گفت: تلاش می شود حداکثر تا دوسال آینده شبکه کامل شود.
آذری جهرمی شبکه ملی اطلاعات را زیر ساخت اقتصاد دجیتال برشمرد و افزود: شبکه ملی اطلاعات توسعه اشتغال در کشور را به همراه دارد و زیر بنای توسعه های آتی کشور خواهد بود.

*
ضرورت توجه مدیران به مناطق توسعه نیافته
وزیر ارتباطات خواستار توجه جدی تر مدیران ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناطق کمتر برخودار شد و افزود: همه شهرهای کشور باید به نسل سوم تلفن همراه مجهز شوند.
وی بر توسعه نسل چهار در شهرهای کشور تاکید کرد و گفت: اکنون نیاز مردم از ارتباط به اتصال رسیده است و این نیاز شهر و روستا نمی شناسد و همه باید به این موضوع توجه کنند.
آذری جهرمی به ابراز نارضایتی مردم از ارتباطات در مواقع بحرانی اشاره کرد و افزود: بسیاری از روستاییان نیز از دسترسی به ارتباطات ثابت نیز گلایه دارند.
عضو هیات دولت با بیان اینکه مکلف هستیم طبق برنامه ششم برای روستاهای بالای 20 خانوار برای 90 درصد شان چهار سرویس راه اندازی کنیم.
وی از پایش 64 هزار روستا و آبادی خبر داد و گفت: بانک اطلاعات مناطق کمتر برخوردار نیز تهیه شده است.

*
لزوم بازنگری در چگونگی نگهداری اطلاعات مشترکان
عضو هیات دولت دوازدهم به نشر یافتن اطلاعات مشترکان یک اپراتور در مدتی پیش اشاره کرد و گفت: وقتی اطلاعات مشترکان یک اپراتور نشر یافت، دو مقام مسئول صحبت کردند و مشکل را از دیگری دانستند که این برخوردها مایه سرخوردگی مردم می شود.
وی ادامه داد: نشر این اطلاعات در حالیست که اگر این اتفاق در هر جای دیگری از جهان روی می داد، رویه دیگری اتخاذ می شد.
آذری جهرمی خواستار آن شد تا درباره چگونگی نگهداری اطلاعات مشترکان بازنگری شود و ادامه داد: چنین رفتارهایی به مردم تلقین می‌کند که مسئولان به موضوع حریم شخصی مردم بی‌تفاوت هستند.
وزیر ارتباطات خاطرنشان ساخت: رگولاتوری موظف است که اگر تخلفی در حریم خصوصی از اپراتورها دید باید پیگیری کند و به دستگاه قضایی ارجاع دهد.
وی به مدیران مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توصیه کرد تا دعواهای جاهلیتی را کنار بگذارند.
وی گفت: هرجا با چنین دعواهایی مواجه شوم، برخورد قاطع با مدیر خواهم داشت.
آذری جهرمی گفت: مدیران ارتباطات و فناوری اطلاعات در سراسر کشور نمایندگان وزیر هستند و باید همه مسئولان در تعامل با آنها باشند.

*
آذری جهرمی با بیان اینکه مطابق پایش صورت گرفته و بانک اطلاعات خوبی که از وضعیت ارتباطات نقاط کمتر برخوردار و محروم بدست آمده برخی از این مناطق در گروه سبز رنگ قرار دارند که یعنی همه سرویس ها در آنها ارایه می شود، برخی دیگر در گروه زرد که دو سرویس از سه سرویس ارایه می شود، یا در گروه نارنجی قرار دارند که یعنی فقط یک سرویس ارایه می شود و برخی نیز در بخش قرمز که یعنی هیچ کدام از سرویس های پایه در آنجا ارایه نمی شوند.
عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه نقاط قرمز نشان دهنده وضعیت نامطلوب ارتباطات و فناوری اطلاعات است خاطرنشان کرد: مدیران استانی باید از ستاد پیگیری های لازم را بکنند وامکانات را به این نقاط اختصاص دهند.
به گفته وی اکنون و در حکمی مدیران استانی ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان مدیران ارشد این بخش به استانداران معرفی شدند، عنوان کرد: از این بعد مدیران استانی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اختیارات نماینده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان ها هستند و باید پاسخگوی مردم باشند و همه مدیران بخش های دیگر همچون سازمان تنظیم، زیرساخت، شرکت پست، پست بانک نیز موظف به هماهنگی کامل با مدیران ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان مدیران ارشد هستند.

*
بسیاری از فرآیندهای اداری ایران قابلیت الکترونیک شدن ندارند
آذری جهرمی با بیان اینکه بسیاری از فرآیندهای اداری ایران قابلیت الکترونیک شدن ندارند، ادامه داد: اما نمی شود متوقف ماند بلکه باید سازو کارهای الکترونیک شدن فراهم شود و برای این کار باید از ظرفیت شورای عالی فضای مجازی و شورای فناوری اطلاعات استفاده کرد.
وزیر ارتباطات به سه مصوبه دولت در ارتباطات با دولت الکترونیک اشاره کرد و آنها را نشان دهنده اهمیت اجرای آن در نظر رییس جمهور و دولت دانست و افزود: طبق برنامه ای که داریم دولت همراه را با هر تعداد از خدمات در دهه فجر رونمایی خواهیم کرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر رعایت حقوق مصرف کننده گفت: شبکه ملی اطلاعات، زیرساخت فنی است که با ارایه خدمات روی آن کامل می شود که بخشی از آن مربوط به خدمات حاکمیت است و بخشی دیگر همانطور که در حکم مقام معظم رهبری برای اعضای شورای عالی فضای مجازی آمده، خدمات کاربردی است که جوانان در بخش خصوصی فراهم می کنند که توسط آنها اقتصاد دیجیتال شکل می گیرد و اشتغال ایجاد می شود.
آذری جهرمی با تاکید بر اینکه اگر می خواهیم در فضای مجازی اقتصاد داشته باشیم چاره ای جز راه اندازی خدمات نداریم، اظهار کرد: در دنیا ایران از نظر شاخص نیروی انسانی در رتبه نخست قرار دارد و به طرز قابل توجهی از دنیا جلوتریم اما در شاخص مربوط به ریسک، امتیاز پایینی داریم که ناشی از نظام بانکی، قوانین مقررات دست و پاگیر و غیره است.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه باید مرکز توانمندسازی کسب و کارهای نوپا را در همه استان ها ایجاد و اعتبار مناسب را به آن تخصیص یابد، تصریح کرد: در مراکز توانمندسازی کسب و کارهای نوپا مشاوره های گوناگون به جوانان و متخصصان استان ها داده می شود و خدمات پایه را به صورت آموزشی و رایگان به جوانان ارایه می کنیم تا اتصال خلاقیت ها را فراهم کنیم.
وی به اجرای طرح تکاپو در هفت استان کشور اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: این طرح باید با همکاری وزارت رفاه، استانداری ها و بخش خصوصی در همه استان ها دنبال شود و به اجرا گذاشته شود.
آذری جهرمی تغییر ساختار در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را برای تغییر جهتگیری ضروری دانست و افزود: ظرف یکی دو ماه آینده ساختار در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ماموریت ها تغییر می کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ضرورت پیگیری موانع و مشکلات پیش روی جوانان و متخصصان گفت: مدیران، جوانان را دریابند و حرف های آنان را بشنوند و نگران برچسب ها در این حوزه نباشند و اگر موانعی دارند پیگیری کنند و نگران برخورد دادستانی نباشند چرا که اصول اینکه در نظام دستگاه های مختلفی وجود دارد انجام وظایف و مسوولیت های مختلف است که مطمئن باشید قوه قضاییه همراه است.
آذری جهرمی با بیان اینکه مردم در فضای مجازی به دسترسی امن، ارزان و پرسرعت نیاز دارند اظهار کرد: ما موظف به نظارت برکیفیت هستیم که علاوه بر مواد قانونی نخستین ابزار در دسترس برای نظارت، افکار عمومی است و نباید در حوزه نظارت بر کیفیت تعارف داشته باشیم.
عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به موضوع برخورد با پیامک های مزاحم اظهار کرد: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد پیامک های مزاحم سامانه ای را راه اندازی کرد و این سازمان دیروز سرشماره یکی از اپراتورها که اقدام به انتشار پیامک مزاحم می کرد را متوقف کرد چرا که در این حوزه باید تعارف را کنار بگذاریم.
همایش سراسری مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمانها و شرکتهای تابعه، امروز در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز به کار کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 3 دی 1396، کدخبر: 82773704 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین