پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۱۹۸۳
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
تعداد زیادی از مقامات دولت ترامپ، اعضای کنگره آمریکا و مقامات پیشین آمریکا در خصوص اعتراضات روزهای اخیر در شهرهای مختلف ایران اظهارنظر کرده‌اند، ولی دلایل مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد، خواست‌ها و اعتراضات که برخی از مردم ایران در خیابان‌ها مطرح کرده‌اند، هیچ اهمیتی برای رئیس‌جمهور توئیترباز آمریکا ندارد.

شعارسال: در حالی که دونالد ترامپ در عرض یک روز، سه بار (و تا صبح دوشنبه پنج بار) درباره اعتراضات در ایران اظهار نظر کرده است، خوان کول، استاد تاریخ خاورمیانه در دانشگاه میشیگان و متخصص امور ایران، پنج نشانه از عدم صداقت ترامپ در ادعای حمایت از مردم ایران را مرور کرده است.

کول در مطلبی در وبسایت اینفورمد کامنت، در این خصوص نوشته است: ترامپ مدعی است، نگران رفاه معترضین ایرانی است که به سبب نگرانی از قطع برخی یارانه‌های دولتی و گرانی اعتراض کرده‌اند و در حالی که اعتراضات در ایران سومین روز خود را هم پشت سر گذاشته است، نشانه‌های روشنی وجود دارد که نشانه دورویی ترامپ در خصوص ایران است.

نخست اینکه ترامپ در حالی مدعی است نگران معترضین ایرانی است که اگر یک ایرانی قصد پناهندگی به آمریکا را داشته باشد، با مانع مهمی به نام تصمیمات ترامپ مواجه است. در واقع ترامپ ایرانی‌ها را از ورود به آمریکا منع کرده است. رئیس جمهوری که اجازه نمی‌دهد یک مادربزرگ ایرانی در جشن ازدواج نوه‌اش در آمریکا شرکت کند، چگونه می‌تواند مدعی شود که نگران ایرانی‌هاست؟

دوم آنکه مشکلات اقتصادی یکی از دلایل اصلی اعتراضات در ایران است، حال آنکه ترامپ و همه حاکمیت آمریکا به دنبال این هستند که با افزایش فشارهای اقتصادی به مردم ایران، دولت این کشور را وادار کنند، از برنامه هسته‌ای خود دست بردارد. در حالی که ترامپ مدعی است تحریم‌های ایران به اندازه کافی شدید نیست و باید تشدید شود، برخی خانواده‌های ایرانی نمی‌توانند داروهای مورد نیاز برای درمان عزیزان خود را دریافت کنند. بخشی از مشکلات اقتصادی مردم ایران ناشی از تحریم‌های عمیقی است که در سال های گذشته دولت‌های آمریکا بر مردم ایران تحمیل کرده‌اند و اکنون هم جمهوری‌خواهان در برابر برداشته شدن آن مقاومت می‌کنند.

دلیل سوم این است که هر کسی که بتواند مدعی نگرانی برای طبقه کارگر باشد، ترامپ نمی‌تواند چنین ادعایی داشته باشد. نگرانی برای طبقه کارگر به قیافه ترامپ نمی‌خورد. ترامپ با قانون بودجه خود میلیون‌ها آمریکایی درگیر مشکلات معیشتی را به سوی فقر بیشتر هل می‌دهد و قصد دارد با از بین بردن میراث اوباما در خصوص بیمه بهداشتی، 26 میلیون آمریکایی را از بیمه محروم کند. ترامپ به دلیل رفتار نژادپرستانه‌اش حتی به برگرداندن برق شهروندان آمریکایی در پورتوریکو اهمیتی نمی‌دهد. قاعدتا اگر ترامپ بر ایران حکومت می‌کرد، رفتار وی با معترضین ایرانی بدتر بود.

چهارمین دلیل این است، در حالی که یکی از اعتراضات معترضین در ایران سوء استفاده از عقاید دینی و تحمیل تفسیر دلبخواهی برخی از مقامات از اسلام بر آنهاست، ترامپ هم کارنامه بهتری ندارد و اصولا با چنین رفتاری مشکل ندارد. او اخیرا به نیویورک تایمز گفته است، به عنوان رئیس‌جمهور هر کاری که بخواهد می‌تواند انجام دهد و اقداماتش قانونی هم خواهد بود. وی حتی ادعا کرد که می‌تواند وزارت دادگستری آمریکا را به انجام کارهای غیرقانونی وادار کند. ترامپ همچنین قصد دارد برای راضی کردن هوادارانش، سقط جنین را در آمریکا غیرقانونی کند. اگر یکی از اعتراضات ایرانی‌ها، تصمیمات غیرمنطقی به بهانه‌های دینی باشد، آیا وضع ترامپ در این خصوص بهتر است؟

نشانه پنجم و آخر برای باور نکردن دلسوزی ترامپ، این است که وی با خانواده سلطنتی عربستان علیه ایران متحد و هماهنگ شده است که آنها نیز به نوبه خود در صدد تضعیف ایران هستند. ترامپ از بمباران وحشیانه و بی‌فایده یمنی‌ها حمایت می‌کند؛ بنابراین، آیا ایرانی‌ها می‌توانند در این شرایط به وی اعتماد کنند؟

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار: 11 دی 1396 ، کدخبر: 760329 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین